U heeft er al veel over gelezen en gehoord: de uitverkiezing van de Sterkste Schakel. Oftewel de ondernemer die zich onderscheidt als het meest klantgerichte bedrijf van de Stedendriehoek, Noord-Veluwe, Lochem en Raalte. Geen uitverkiezing zonder jury. Wij stellen de leden graag aan u voor.

Ed Bergsma

Ed Bergsma – directeur ABN AMRO
“Klantgericht betekent goed luisteren, de klant door en door willen begrijpen, écht begrijpen wat hij nodig heeft. En dan met creatieve oplossingen komen en slagvaardig handelen. Klantgericht werken is het klantbelang vooropstellen. Ik ga bij de genomineerde bedrijven kijken of ik deze aspecten boven water kan krijgen.”

 

 

 

 

Hannet de Vries

Hannet de Vries-in ’t Veld – COO Beelen Groep
“Klantgericht is een modewoord en wordt vaak met de mond beleden, terwijl de praktijk weerbarstig is. Een klant is iemand die mijn spullen koopt en er op tijd voor betaalt. Laat dat het uitgangspunt zijn. In die relatie spelen we als bedrijf optimaal in op de vraag van de klant. We maken het de klant naar z’n zin voor zover we er geld aan kunnen verdienen. Niet alleen met deze ene klant, maar in het businessmodel. Bij inzameling van afval gaat het misschien om tijdstippen, aan onze kant moet een route rendabel zijn. Bij slopen gaat het erom dat werkzaamheden kunnen doorgaan (bijvoorbeeld een deel van een ziekenhuis slopen, terwijl er 50 meter verderop mensen in hun bed liggen) en aan onze kant door kunnen werken. Beantwoorden aan een bijzondere klantwens (met winstgevendheid) kan een business opportunity betekenen. Je zegt dus niet altijd: doen we, maar evenmin: past niet in ons systeem. 

Focus op winstgevendheid (nu of op termijn) is de driver van structurele klantgerichtheid. Ik let op winstgevendheid, klanttevredenheid en aanbevelingsscore. Dus: hoeveel nieuwe klanten komen binnen op aanbeveling van bestaande klanten? En hoe groot is de exit: klanten die het voor gezien houden? En het exitinterview: waarom verlies je de deal?”

 

Iwan Gobel

Iwan Göbel – directeur Burton Car Company
“Klantgerichtheid. Het woord is eigenlijk zo mooi en duidelijk. Richt je op de klant, luister, analyseer en neem actie. Je goed kunnen verplaatsen in de klant is essentieel voor succes. Aspecten die voor mij zwaar tellen bij een ondernemer, zijn: USP’s, concurrentiepositie, klachtenafhandeling, branche, netwerk, klantvriendelijkheid, social media en succes.”

 

 

 

 

Albert van Hoff

Albert van Hoff – partner Tap & van Hoff Notarissen
“Vaak zie je dat medewerkers van een organisatie niet vanuit de klant denken maar vanuit henzelf. Mijn vraag is dan ook: hoe is in de organisatie verankerd dat personeelsleden zichzelf wegcijferen voor de klant? Internet heeft de wereld totaal veranderd. Start-ups weten dit en zullen hier rekening mee houden. Ik ben nieuwsgierig hoe ze dit doen. Voor bestaande bedrijven geldt: ‘Als je denkt nog net zo zaken te kunnen doen als tien jaar geleden, ben je verloren’. Ik ben benieuwd welke strategiewijzigingen bestaande bedrijven hebben doorgevoerd om in deze veranderde wereld klaar te zijn voor de toekomst.”

 

 

Harry Webers

Harry Webers – senior partner Witteveen+Bos(juryvoorzitter)
“Klantgerichtheid is een erg breed begrip maar o zo belangrijk, zeker in deze economisch onzekere tijden. De klant is koning. In mijn optiek betekent dit vooral goed luisteren om diens behoefte en problemen precies te kunnen duiden, adequate oplossingen te bedenken en bovenal altijd meerwaarde te leveren. We verwachten zo’n zestig kandidaten c.q. genomineerden en dat betekent dat de jury vooraf goed moet nadenken over een zorgvuldig proces en duidelijke selectiecriteria. Voor mijzelf zijn zwaarwegende criteria: dienstbaarheid en het vermogen van de kandidaat om zich in de klant in te leven en gelukkig te maken, mate van oplossingsgerichtheid (USP), eerdere diensten en referenties (klanttevredenheid). Net zo van belang zijn criteria als communicatieve en sociale vaardigheden, creativiteit en out-of-the-box denken en gespreksvoorbereiding.”

 

 

André Biester

André Biester -directeur Bureau Biester(juryadviseur)
“Klantgerichtheid is voor mij de wijze waarop een ondernemer op de wensen en behoeften van klanten inspeelt. Door conversie naar nieuwe producten en diensten, maar ook door het managen van het verwachtingspatroon van de klanten. Klantinzicht is daarbij onontbeerlijk. Verras de klant, voordat deze jou verrast! Een klassiek voorbeeld ter illustratie is het Kodaksyndroom. De digitale camera lag al op de schappen, maar werd niet uitgeleverd omdat Kodak nog meer dan genoeg verdiende met fotorolletjes. We weten inmiddels hoe het met dit bedrijf is afgelopen. Naast de criteria vastgelegd door de jury wil ik met de kandidaten graag ingaan op het fenomeen gunning of vergunning. 

Het idee hierachter is dat een bedrijf en/of instelling een mandaat van de omgeving krijgt om te blijven opereren. Behalve een goede vergunning is ook draagvlak nodig bij alle stakeholders, anders gezegd de belanghebbenden en het soms zo kritische publieke domein. Dit alles met een vette knipoog naar het begrip voortborduurzaamheid!”

 

 

 

Verdere procedure
Op dinsdag 13 januari 2015 vindt de eerste jurybijeenkomst plaats. Daar maakt de jury een eerste selectie uit de circa zestig genomineerden. Naar aanleiding van deze eerste keuze bezoekt André Biester namens de jury vijftien kandidaten. Hij doet als juryadviseur zonder stemrecht verslag van zijn bevindingen tijdens de tweede jurybijeenkomst op dinsdag 3 maart 2015. Bij die gelegenheid kiest de jury de branchewinnaars en de winnaar van ‘De Sterkste Schakel Trofee 2014’. Vervolgens vindt op donderdag 26 maart de feestelijke fi naleavond en prijsuitreiking plaats in Hotel Restaurant Taverne in Twello. De presentatie tijdens die avond is in handen van juryvoorzitter Harry Webers. Dan zal bekend worden welke ondernemer zich een jaar lang de Sterkste Schakel van de regio mag noemen. 

- Advertentie -