Met die slogan luidde directeur Rob van Dijk twee jaar geleden een nieuw tijdperk in voor dit bekende grafimediabedrijf in de Achterhoek. Zijn taak: het familiebedrijf omvormen tot een toekomstbestendig multimediaal communicatiebureau.

De koerswijziging was noodzakelijk als gevolg van de veranderende markt in drukwerk. “Meer online, minder papier en dus minder opdrachten. De vraag was: hoe vangen we dat op? In het verleden had Weevers al wel de nodige onlinebedrijven gekocht, maar de ontwikkeling ervan stond nog in de kinderschoenen. Als commercieel directeur kreeg ik in 2014 de opdracht er een goedlopend bedrijf van te maken”, vertelt Van Dijk.

Allereerst ging hij aan de slag met de positionering van Weevers. “De drukkerij kende iedereen. Ik wilde meer het totaaltraject benadrukken: we bedenken iets, geven het vorm en voeren het uit.” Dit leidde tot drie speerpunten: concept, creatie en realisatie, waarmee Weevers zich richt op het mkb. Alle activiteiten werden hiertoe gebundeld in Vorden. “In 2015 heeft een behoorlijke reorganisatie plaatsgevonden, die nodig was om weer winstgevend te worden. Daarbij vond een verschuiving plaats in activiteiten: van drukwerk naar multimedia, omdat we daar groei zagen.” Momenteel heeft Weevers circa 35 medewerkers in dienst. In 2017 hoopt Van Dijk de ombouw naar multimediaal communicatiebureau gereed te hebben. “Zo’n reorganisatie heeft tijd nodig om te verteren, klanten moeten weer bij ons aansluiten en wij bij hen. Op dit moment is de rust teruggekeerd en hebben we de juiste mensen op de juiste plek zitten. Nu is het tijd voor de puntjes op de i om te komen tot een winstgevende situatie en het bedrijf verder uit te bouwen en te professionaliseren.”

Een van de kansen die Van Dijk ziet, is de markt van de kleine verpakkingen. “Weevers is ooit groot geworden door Sorbo en een aantal andere bedrijven die in het kielzog meekwamen. Sorbo is vertrokken uit Vorden, maar je ziet dat de markt voor kleine verpakkingen jaarlijks met zo’n 20 procent groeit”, zegt hij. “Trends in die markt zijn duurzaamheid en kleine oplagen – dan spreek je nog over tienduizenden stuks. Wij zijn flexibel en kunnen daar goed op inspelen. Wellicht dat we dit later zelfs kunnen uitbreiden naar de ontwerpkant en dan meedenken met klanten hoe zij hun producten het beste kunnen verpakken.”

Op naar de toekomst dus, waarbij Van Dijk een helder beeld voor ogen staat. “Wij willen gezien worden als een ambachtelijk bedrijf anno nu en kiezen er bewust voor om het ambacht van het drukken te combineren met online. En als nuchter en klantgericht familiebedrijf blijven we ervoor zorgen dat het allemaal in eigen huis voor elkaar komt.”

- Advertentie -