Senan Bashy is online designer. “Bij de ontwikkeling van websites gaat het om de combinatie van creatieve vormgeving en techniek,” legt hij uit. “Bij die combinatie ligt de focus altijd op de gebruikers en bezoekers van de website. De techniek moet in het teken staan van het gebruikersgemak; de vormgeving mag niet afleiden van de boodschap, maar moet de inhoud versterken.”

Tekst: Toon van der Stappen
Fotografie: Accent Communicatiemakers

Op de websites die hij ontwerpt, zijn meestal niet veel animaties of andere bewegende beelden te zien. “Een bezoeker van een website moet direct begrijpen waar het over gaat en wat hij of zij moet doen. En zeker niet verward raken door tal van keuzemogelijkheden. Dan gaat hij zich afvragen of hij eerst moet scrollen, of eerst een filmpje moet bekijken, of in een te uitgebreid menu moet speuren. Webdesign heeft de functie om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. Online communicatie moet effectief en efficiënt zijn.”

Van idee tot realisatie
Senan Bashy werkt in opdracht van Accent Communicatiemakers in Harderwijk. Het bedrijf (de naam zegt het al) verzorgt van idee tot realisatie de meest uiteenlopende communicatiemiddelen. Als allround uitvoerder maakt Accent onder meer drukwerk, beletteringen, reclameborden, standbouw en beursmaterialen. Steeds meer opdrachtgevers weten inmiddels uit ervaring dat ze voor hun online communicatie ook op de experts van Accent kunnen bouwen.

Less is more
Senan Bashy studeerde ‘Architecture Engineering’ aan de American University in zijn geboorteland Dubai. Hij werkte daar jaren als architect. Opdrachten uit Europa brachten hem via Londen naar Nederland, waar hij de opleiding Webdesign en UX-design afrondde. Sinds enkele jaren woont hij in Harderwijk. “Zowel bij architectuur als webdesign gaat het om functie en vorm. Door mijn werk als architect heb ik het inzicht gekregen van ‘less is more’. Als webdesigner streef ik ernaar om de boodschap of het product altijd tot de essentie terug te brengen.”

Webshops
Bij de vormgeving van webshops gelden dezelfde uitgangspunten, maar de techniek is uitgebreider en de organisatorische zaken moeten tot in de kleinste details kloppen en functioneren. Zoals de veiligheid van betalingen, de verzendingsmethoden, het implementeren van koeriersdiensten en de systemen rondom bestellingen uit het buitenland. ”Een goed voorbeeld is de webshop van ‘Ornamenten- en Lijstengieterij Het Schippertje’, waar we de logistieke en administratieve processen hebben geautomatiseerd door een koppeling met PostNL en Exact Online.”

Uitgebreid dienstenpakket
Ook als online communicatiemakers stelt Accent zich op als allround uitvoerder. Het dienstenpakket omvat onder meer het verzorgen van nieuwsbrieven, ‘zoekmachine optimalisatie’ en online marketing, bijvoorbeeld met behulp van AdWords. Accent biedt ook hosting aan met zeer hoge snelheden en uptime. Senan Bashy: “Dat heeft voor de klant als voordeel dat wij zonder drempels direct kunnen reageren en ondersteuning kunnen bieden als er onverhoopt iets mis gaat. Dat kan het verschil maken tussen tien minuten offline zijn of een halve dag of langer.”

Versterken
Klanten benaderen Accent om mee te denken over hun communicatiestrategie en hun reclamecampagnes. “Bij communicatiestrategieën is uiteraard de samenhang tussen offline en online van belang. Een nieuwe campagne of een nieuwe huisstijl zal zowel offline als online vorm en inhoud moeten krijgen. Die uitingen versterken elkaar. In samenhang kun je de beste resultaten bereiken.”

- Advertentie -