Als je jarig bent geeft je een feestje, maar dat bleek in 2021 nog niet zo eenvoudig. Toch staan we even stil bij het eerste jubileum van We Have A Plan. Dit Apeldoornse bedrijf biedt al vijf jaar oplossingen op het gebied van communicatie en bedrijfsprocessen waarbij web-ICT de rode draad is.

De eerste vraag die op onze lippen brandt is: waarom toch die naam? Eigenaar Jan-Wouter Offringa krijgt die vraag vaker. “Heel eerlijk, dat is ook precies de bedoeling”, antwoordt hij. “Het geeft ons de kans om kort uit te leggen wie we zijn en wat ons bijzonder maakt. Dat is het maken van korte en begrijpbare plannen voor klanten, liefst op twee A4-tjes. Daarin leggen we uit hoe we, gebruikmakend van internettechnologie, vraagstukken voor klanten oplossen. Dat kan een app zijn om een proces te versnellen of te vergemakkelijken, maar ook een webapplicatie, bestelportal, website of webshop. Dat plan moet gemakkelijk te begrijpen zijn. De oplossing die we vervolgens bouwen is dat niet altijd. Een applicatie wordt soms in één dag gemaakt, maar soms ook in duizend uur. Juist dan is een eenvoudige uitleg voor onze klanten een must.”

Oplossingen
We Have A Plan (WHAP) maakt voor zowel B2B- en B2C-oplossingen. Denk aan de ticketsystemen voor pretparken als Julianatoren, maar ook aan voertuigbeheersystemen voor de transportsector of een planningsysteem voor een geitenhouderij en bestelportals voor veetransportbedrijven. Offringa: “Dat is voornamelijk maatwerk, maar we vinden het ook leuk als we al bestaande oplossingen vinden en combineren, bijvoorbeeld via open source software. Dan kunnen we alle tijd (en het budget) besteden aan het optimaliseren van de functies of communicatie rond een project. We leveren ook vaak maatwerk binnen een bestaande oplossing.”

Een voorbeeld van open source oplossingen zijn de WordPress-websites en Magento-webshops die WHAP bouwt. Offringa vervolgt: “We naderen op dit moment de honderd websites en webshops, klein en groot. De techniek verandert snel, want ook in WordPress kunnen we tegenwoordig volwassen webshops bouwen. Wij hebben niet perse een voorkeur voor één techniek, we passen onze keuze aan op wat het best bij de situatie van onze klant past. Dat kan te maken hebben met de markt, de organisatie, het type product. We helpen onze klanten met die keuze en dat past allemaal op twee, drie A4-tjes.”

Eenheid
‘Het plan’ van WHAP geldt niet alleen voor klanten. Ook voor de medewerkers van WHAP, liefkozend ‘aapjes’ genoemd in verband met het herkenbare logo van het bedrijf, ligt een helder plan. En een relatief eenvoudig plan. Er is geen standaard personeelshandboek. “We kijken met elke werknemer hoe zijn kwaliteiten het best gebruikt kunnen worden en hoe we ‘om zijn of haar mindere kwaliteiten heen’ kunnen werken”, licht Offringa toe. “Dat vraagt flexibiliteit en verantwoordelijkheid van de organisatie én van de werknemer zelf. Maar het werkt. Het schept een omgeving waarin iemand zich thuis en op zijn gemak voelt. We houden het team bewust relatief klein, met maximaal zeven tot acht mensen. De onderlinge band is heel sterk. Dat is de beste voedingsbodem voor presteren en voor een goede verhouding tussen werk en privé. Dat vinden we heel belangrijk.”

WHAP bestaat dan pas vijf jaar, maar de kern van het team werkt al ruim twintig jaar samen. Het internetbureau komt voort uit een groter marketingbureau in Apeldoorn. Maar de wens om in een kleiner team te werken en techniek een belangrijkere plek te geven in strategische keuzes zorgde voor een vriendschappelijke breuk. “We zijn in goed overleg met drie mensen uitgestapt in 2016 en daarna in twee jaar gegroeid naar onze huidige omvang. We merken dat onze klanten vooral behoefte hebben aan onze technische oplossingen en het heel fijn vinden dat we zoveel marketing en communicatie kennis meenemen. Die twee werelden bij elkaar brengen blijkt nog steeds een grote uitdaging voor veel ‘collega-bedrijven’. Dat is onze USP. Mijn netwerk weet me nog steeds te vinden voor vraagstukken als branding en positionering. Ik zie dat als mijn hobby, maar het zijn goede gesprekken voor de start van een zakelijke relatie. Uiteindelijk lost techniek alleen niet alle problemen op. De link met communicatie blijft altijd bestaan.”

Toekomstbeeld
Offringa gaat ook in op de toekomst van WHAP. “Omdat we liever niet willen groeien, focussen we ons op hoe we onze klanten steeds beter kunnen bijstaan. Maar ook op hoe we het steeds leuker voor ze kunnen maken en voor ons zelf. Dan bedoelen we niet flipperen met onze flipperkast, maar doen waar je goed in bent, met veel vrijheid en ruimte. We willen niet alleen klanten die tevreden zijn over ons werk, maar het ook fijn vinden om klant te zijn bij WHAP. Op het gebied van onze dienstverlening zijn er continu veranderingen. Websites en webshops ontwikkelen zich in razend tempo. Ook op applicatie gebied veranderen wensen. We merken dat we hele sterke oplossingen hebben gemaakt voor klanten waarbij web-ICT een rol speelt. Het is jammer dat niet meer potentiële klanten daarvan kunnen profiteren. We zien nu de mogelijkheden om kleine groepjes bedrijven van dezelfde oplossing gebruik te laten maken. Een personeelsmanagementsysteem of een ticketsysteem heeft voor 80 procent overeenkomsten en kunnen door meer bedrijven gebruikt worden. Door het aantal klanten klein te houden, kunnen we ook die 20 procent maatwerk en flexibiliteit leveren. Dan heb je best of both worlds.”

Offringa: “Klanten kunnen onderling contact hebben om nieuwe functies bij ons aan te vragen en wij faciliteren dat. Zo werken we samen aan steeds betere oplossingen. Dat is niet alleen efficiënt, maar het past in deze tijd van co-creatie en samenwerken. Ik geloof daar zeer in. In hard concurreren gaat vaak meer energie verloren dan in samenwerken. Bedrijven die dat snappen hebben al snel een voorsprong. Wij willen ze die voorsprong geven.”

Wat drijft We have A Plan uit Apeldoorn?
We vinden het leuk om onze kennis van internet en communicatie te gebruiken om het leven van onze klanten leuker en/of beter te maken. Dat doen we door een klein team van maximaal acht mensen ruimte te geven om zichzelf te zijn en daardoor optimaal te presteren om websites, webshops, webapplicaties en apps te maken die – voor onze klanten – het verschil maken.
 
Waarom het aapje?
Heel simpel, WHAP is begonnen in het jaar van de aap. De chimpansee is – naast de mens – de enige primaat die planmatig kan denken en handelen. Dat past bij onze naam en onze werkwijze. En tenslotte is het gewoon een heel erg leuk en eigenwijs aapje, ook dat past bij ons!

- Advertentie -