Zo’n tien jaar geleden startte Marius Bos met een compagnon een bedrijf in beursstands in Apeldoorn. Inmiddels bedient KOPexpo met een team van dertig ‘expofessionals’ klanten in binnen- en buitenland vanuit een groot pand in Vaassen. De groei ging niet van een leien dakje. “In veel branches verdien je goed als je groot of klein bent. Zit je in een concurrerende omgeving daartussenin, dan is het een worsteling.

Voor jezelf beginnen met niks, eigen klanten binnenhalen en bedienen – het is hard werken. “In het begin werkten we met stagiairs, daarna namen we een ontwerper in dienst. Na een halfjaar zat ik buiten wat klussen in onderaanneming met 13.000 euro aan ontwerpkosten en had ik één stand van 4.000 euro verkocht. Investeren op de heenweg – iemand aannemen voordat er sprake is van omzet – zette de omzetgroei in gang en nog neemt deze elk jaar toe”, vertelt Bos, die dit principe nog steeds hanteert. Inmiddels heeft KOPexpo zo’n dertig fte in dienst en houdt Bos zich vooral bezig met de bedrijfsvoering en het uitbouwen van zijn bedrijf.

Rode draad daarbij is: continu verbeteren. “Ik krijg regelmatig terug uit de organisatie dat er voortdurend veranderd moet worden. Dat is soms frustrerend, mensen blijven het liefst in hun comfort zone. Maar verandering is essentieel om optimaal in je dienstverlening te blijven. Ik ben kwaliteitgedreven, niet omzetgedreven”, stelt Bos. “En onze doelgroep is weliswaar veranderd, maar hun wens niet: kwaliteit wordt gewaardeerd, klanten willen kunnen bouwen op onze dienstverlening.” Om die wens te kunnen vervullen, moeten afspraken altijd worden nagekomen. “Een project gaat als het ware op een lopende band door het hele bedrijf – van verkoop naar ontwerper naar projectmanager en van productie naar logistiek en magazijn, en moet internationaal op- en weer afgebouwd worden. En dan moet vaak in twee dagen tijd een stand gefikst worden. De vraag is dan: hoe zorg je met al die verschillende typen mensen ervoor dat de initiële afspraken vanzelfsprekend tot een goed einde gebracht worden?”

Procesgedreven
De weg naar succes ging niet over rozen: een scheiding, ziekte en uitstappen van een compagnon, en een nieuwe fase als ondernemer. “We stonden voor de grote beslissing om naar dit pand te verhuizen. Dat betekende een totaal ander kostenpatroon en ik had geen idee wat dat precies doet met je cijfers en omzet. De laatste drie jaar heb ik ondervonden hoe duur groeien is, zeker als je continu wilt investeren.” Bij alle veranderingen kwam hij ook zichzelf tegen. “Ik heb mezelf veel eigen moeten maken: processen, personeelszaken, online marketing/ social media, automatisering, sales, etc. En bij vijftien medewerkers kun je kort door de bocht zijn, maar zodra mensen deelprocessen overnemen omdat je groeit, moet je loslaten. En dat vergt een meer diplomatieke, situationele manier van leidinggeven.”

Ik ben kwaliteitgedreven, niet omzetgedreven en onze doelgroep is weliswaar veranderd, maar hun wens niet: kwaliteit leveren.

Training en scholing zijn essentieel bij groei en verandering. “Dit jaar is sales aan de beurt. Dat is gestoeld op mijn eigen behoefte om te leren. Ik heb gewerkt als automonteur, vrachtwagenchauffeur en in de wegenbouw, en ben op mijn 31ste een managementopleiding gaan volgen. Dankzij die achtergrond spreek ik de taal van iedereen in het bedrijf. En natuurlijk heb ik door mijn operationele achtergrond weleens verkeerde beslissingen genomen. Het gaat erom dat je daarvan leert.” Daarnaast noemt Bos zich procesgedreven. “Ook hier investeer ik aan de voorkant, zo hebben we bijvoorbeeld veel geld gestoken in automatisering om alles altijd op dezelfde manier te doen. Je moet inzien dat dat belangrijk is, alles begint bij visie.”

Als ik dingen zie lukken in de organisatie, dat de cultuur nog positiever wordt omdat er goede nieuwe mensen binnenkomen, dan is dat genieten.

Nooit beknibbeld
De effecten van de groei waren niet alleen maar positief. “De efficiëntie gaat omlaag, omdat meer afstemming en meer communicatie nodig is. Daardoor daalt ook de productiviteit. Daarom is het zo belangrijk dat de processen op orde zijn. En omdat er op een gegeven moment afdelingen ontstaan, wordt het aandeel indirecten groter, want je hebt capabele mensen nodig om deze aan te sturen.” Daarnaast speelden ook de kosten voor (de inrichting van) het nieuwe pand, het machine- en wagenpark. “Toch heb ik nooit op iets beknibbeld. Je doet het goed of je doet het niet. Ik hoef niet de grootste te zijn, maar ik wil wel de beste zijn. Dat leveranciers je een goede partij vinden, personeel hier met plezier werkt en klanten graag met je omgaan.”

Gelukkig valt er ook genoeg te genieten. “Als ik dingen zie lukken in de organisatie, dat de cultuur nog positiever wordt omdat er goede nieuwe mensen binnenkomen. Dat medewerkers zich ontwikkelen en dat je een plek in hun leven hebt, dat is fantastisch. En natuurlijk dat veel klanten niet overstappen”, aldus Bos, die vervolgens zijn toekomstplannen ontvouwt: “Door middel van marketing de doelgroep aanspreken waar wij groei willen realiseren en medewerkers daarvoor opleiden, onder meer in duurzaamheid en nieuwe technologieën om de beleving te vergroten. We gaan door met bouwen, het streven is de omzet te verviervoudigen. Er is nog heel veel te doen.”

- Advertentie -