Mobiliteit Evenement 2018

Om het in weerrecordtermen te benoemen: jaargang 2018 van het Driesteden Business Mobiliteit Evenement (voorheen Autotestdag) zou wel eens heel goed de boeken in kunnen gaan als de warmste, zeg maar gerust de heetste aller tijden. Want warm, heet was het, maandagmiddag 28 mei jongstleden aan de oevers van de IJssel, in de tuin van het Sandton IJsselhotel in Deventer. Niks vriendelijk oranjezonnetje, nee, een soms verzengende koperen ploert.

Vleugje verkoeling
Niet zo gek dus dat iedereen aanvankelijk zo dicht mogelijk tegen het bijgebouw van het hotel aanschurkt. Daar immers biedt een paar meter brede reep slagschaduw nog een vleugje verkoeling. De auto’s die voor de rest van de middag op het menu staan, smoren dan soms al meer dan een uur in de volle zon. Niet zo gek dus dat er veel bijna smachtend hoopvolle opmerkingen worden gemaakt over de kwaliteit van de airconditioning in de verschillende modellen. 

Mobiliteit op twee wielen
Over auto’s, beter gezegd niet alleen over auto’s gesproken… Het evenement heeft dit jaar een primeur. Want voor het eerst is mobiliteit er ook op twee wielen. In de vorm van motoren, om precies te zijn. Ook daar kan en mag op gereden worden. Op vertoon van een motorrijbewijs natuurlijk. En met – die worden desgewenst door de dealer beschikbaar gesteld – hoe heet het ook is, helm op en motorjack aan. Dus of het van echt uitwaaien komt…

Warm welkom
Alsof de temperatuur al niet hoog genoeg is, krijgen de rond de dertig deelnemers en zes dealers tegen drieën een warm welkom van organisator Pieter van de Mosselaar. Als een soort van Le Mans-start (al wordt er niet gerend) zoekt een ieder daarna de auto van zijn of haar keuze op. Deuren gaan open en slaan dicht. Ramen gaan naar beneden. Het geronk is minimaal. Opvallend veel elektrisch of hybride wat de klok slaat. En wat er aan benzinemotoren wordt gestart, laat slechts beschaafd ingetogen van zich horen.

Ronkende paardenkrachten
Als water door een trechter verdwijnen de auto’s door het tuinhek. De motoren staan nog keurig in het gelid. Pas later in de middag waagt een aantal deelnemers zich daaraan. Auto’s blijven komen en gaan. En daar waar men zich eerst vooral keurig richt op de, zeg maar, gezinsauto’s durven naarmate de middag vordert meer en meer mensen het avontuur aan te gaan met de maar liefst meer dan 300 ronkende paardenkrachten van de Honda Civic Type R. Onder begeleiding van de dealer, dat dan weer wel.

Verfrissend drankje
Als iedereen en alles er een aantal keren op uit is geweest en het hotel de zon (eindelijk) helemaal achter zich weet te houden, snakt iedereen naar een verfrissend drankje op het terras. Waar de borrel naadloos overgaat in een heerlijk diner. Prachtig slotakkoord van een prachtig en goed bezocht Mobiliteit Evenement. Al had niemand bezwaar gehad tegen iets minder zon. Dus als de organisatie dat volgend jaar zou kunnen regelen…

 

Het lijkt, nee, het is een hartekreet! Groot, dwars over het evaluatieformulier heen staat het geschreven: Dit is gestoord! Met de opmerking erbij dat het uitroepteken nog eens extra stevig is aangezet. De boodschap laat geen twijfel: hier is iemand overduidelijk overenthousiast teruggekomen van een proefrit. In welke auto? De Skoda Octavia RS.

Skoda Octavia RS maakt indruk

Dit is gestoord

Nieuw in de regio
Eduard de Bruin, verkoopadviseur bij Skoda Deventer (onderdeel van Autohaas) is de rust zelve. Heel nuchter, bij het zakelijke af bijna legt hij uit waarom Skoda van de partij is op het Mobiliteit Evenement. “Heel simpel, wij zijn met Skoda nieuw in de regio. Wel zo handig dus om je dan hier aan de regio te presenteren.” Wel zo handig… Presenteren… Daarmee doet Eduard de Bruin zichzelf en Skoda danig tekort. Want afgaande op de evaluatieformulieren en op de ontboezemingen van iedereen die uit de Octavia RS stapt, geeft Skoda een meer dan fantastisch visitekaartje af.

Monsterauto
Neem Maurits Hendriks van Lets Accelerate. Hij is, amper uitgestapt, kort en krachtig één al lof over de Octavia RS: “Een monsterauto.” André Gerrits van Fortune Coffee laat, alsof hij nog een beetje moet bijkomen, de testrit wel eerst rustig op zich inwerken. Om zijn ervaringen vervolgens op papier met ons te delen. Rijcomfort: redelijk stug maar goed. Uitrusting: mooie materialen. Rijeigenschappen: lekker sportief. Prestatie: prima. Met daarachter het cijfer 8. Algemene impressie: leuke ‘onopvallende’ en snelle gezinsauto. Waar de Kia Stinger wordt afgeschilderd als een schaap in wolfskleren is de Octavia RS in alles een wolf in schaapskleren.

Lekker geluid
Waar hij verder opvallend goed op scoort? Op het geluid van de motor. Lekker, goed, mooi zie ik als kwalificeringen op de formulieren voorbij komen. En terecht, want ik moet toegeven, vanaf het moment dat hij wordt gestart, hoe ingehouden hij ook wegrijdt, hoe ingetogen ook het gaspedaal wordt beroerd, het motorgeluid verraadt meteen dat de kracht ervan afdruipt, van de Skoda Octavia RS.

 

Natuurlijk, Van Mossel Kia Apeldoorn stond er ook met de Kia Picanto 1.0 T-GDi en de Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk. Prima auto’s, die tijdens het Mobiliteit Evenement ook best mee werden gevraagd voor een proefrit. Maar toch, als één Kia in het oog sprong bij zo’n beetje elke deelnemer, dan was het de Kia Stinger. Om het helemaal voluit te zeggen: de Kia Stinger 2.2 CRDi 200 pk.

Kia Stinger

Duidelijk geen
allemansvriend

Lust voor het oog
Een dijk van een auto, zeker van buiten. De belijning is prachtig, krachtig ook, in alle opzichten. Echt zo’n auto die wordt nagekeken. In bewondering. Zo’n auto waar je, als je hem al weet in te halen, even naast blijft rijden om hem van achter naar voren in al zijn sportiviteit optimaal op je netvlies te krijgen. Zo’n auto ook waarvan je hoopt dat hij als hij jou inhaalt – al is het maar heel even – gedwongen wordt om samen met je op te rijden. Kortom: een lust voor het oog, de Kia Stinger.

Schaap in wolfskleren
Rijst de vraag of hij ook een lust voor de berijder is. Afgaande op een paar gesprekken en wat evaluatieformulieren zijn de meningen wat minder unaniem lovend. Zo stappen Wouter van zanten en Ramon Hofman van Dros Facility Group ronduit teleurgesteld uit. Weinig tot niets van hun verwachtingen is uitgekomen. Ze missen vermogen en vinden de remmen van de Stinger ronduit onder de maat. Ook Maurits Hendriks van Lets Accelerate is duidelijk in zijn kritiek. De Stinger valt tegen. Heeft veel te weinig ‘sting’. Een schaap in wolfskleren, in die typering kan hij zich prima vinden. Wat de dealer daar tegenin brengt?! Dat het hier het instapmodel betreft. Een dieseluitvoering zelfs. Met de opmerking daarbij dat er ook een nog veel pittigere versie van de Stinger te krijgen is, Die, zo wordt mij verzekerd, wel alle verwachtingen waarmaakt. Ruimschoots zelfs.

De handen op elkaar
Los daarvan, ook op het evenement krijgt de Kia Stinger de handen toch aardig op elkaar. Lees maar mee wat Peter Bockweg van Aarts Th in Vaassen er over schrijft: ‘echte rijdersauto’, ‘lekker sportief’, ‘zeer netjes afgewerkt’. Of wat André Gerrits van Fortune Coffee er over te melden heeft: ‘Rijcomfort: prima’, ‘Uitrusting: zeer compleet en luxe’, ‘Rijeigenschappen: fijne vlotte auto’, ‘Prestatie: goed voor zijn geld’. Een ding is overduidelijk: de Kia Stinger is geen allemansvriend.

 

Wit, witter, witst! Nee, het gaat hier niet om een reclame voor een wasmiddel, we hebben het hier over Volvo. Want het is tijdens het Driesteden Business Mobiliteit Evenement bij dat merk allemaal wit wat er blinkt. Terwijl ik dacht dat die kleur in de autowereld ietwat passé was, verzekert Gerald Pouw van Volvo Nieuwenhuijse Deventer mij dat in elk geval bij Volvo wit al weer een paar jaar bezig is aan een meer dan succesvolle comeback.

Geen moment rust voor
XC40, XC60 en V90

Allemaal wit wat er blinkt bij Volvo

Of het daadwerkelijk door de kleur komt, feit is dat de Volvo’s enorm in trek zijn. Amper terug van een ritje of weg zijn ze weer, de Volvo V90 AWD Cross Country, de XC60 en de ‘Auto van het Jaar’ XC40. Geen momentje rust wordt ze gegund.

‘Doe mij die maar’
De commentaren op de evaluatieformulieren die de deelnemers na een proefrit kunnen invullen, spreken dan ook duidelijke en vooral lovende taal. Zo komen bijvoorbeeld voor de V90 termen voorbij als ‘comfortabel’, ‘compleet’, ‘top’, ‘indrukwekkend’, ‘aanrader’ en ‘geweldig’. En waar Dennis Schneider van De Regt Adviesgroep te kennen geeft dat zijn voorkeur toch uitgaat naar de nieuwe Volvo V60, lijkt Nick Kerkhof van Ongewoon Strategie en Creatie er helemaal uit te zijn waar het gaat om zijn nieuwe auto. ‘Doe mij die maar’ is zijn bijna hartekreet over de V90.

Focus op benzine en elektrisch
Zoals gezegd, over belangstelling niets, maar dan ook niets te klagen bij Volvo. Gerald Pouw weer: “Ik had wel twee keer zoveel modellen mee kunnen nemen… Hoe dan ook, ook hier wordt maar weer bewezen dat wij als merk goed bezig zijn. En goed bezig blijven. Want los van dat wij ‘gewoon’ mooie auto’s zullen blijven maken, nemen wij vanaf 2020 definitief afscheid van diesel en gaan wij meer en meer voor de focus op benzine en elektrisch.”.

 

Het is te opvallend, zeg maar gerust te uniek om niet te vermelden. Bij Opel Broekhuis, meer in het bijzonder bij de Opel Insignia duiken drie blauwgepakte jongemannen die kennelijk in zijn voor een proefrit eerst kordaat onder de motorkap. Geen idee waar ze allemaal op letten, maar wat ze zien bevalt kennelijk. Ze durven het aan. De kap gaat weer dicht, de ‘heertjes’ stappen in, starten en sturen de auto bijna onhoorbaar over het gras richting het Deventerse achterland.

Opel trekt veel bekijks:
boven én onder de motorkap

Autokenners
Als ze terugkomen wordt al heel snel duidelijk dat we hier te maken hebben met echte autoliefhebbers. Om niet te zeggen autokenners. Dat verklaart de interesse voor het hart van de Insignia. Ze zijn van YDS, wat staat voor Young Drivers Solutions. Ze leveren chauffeurs op maat. Dus ook auto’s met chauffeur. Of de Opel Insignia opgenomen wordt in hun selectie? Twijfelachtig, want al voldoet de auto qua ruimte prima, het comfort achterin laat in hun ogen net iets te wensen over. En juist daar zitten hun klanten.

Eén en al lof
Naast de Insignia heeft Opel Broekhuis speciaal voor het Mobiliteit Evenement de Opel Grandland X en de Opel Ampera E van stal gehaald. Over die eerste is Pieter van de Mosselaar, getuige zijn evaluatieformulier, één en al lof. Over het rijcomfort zegt hij: “Heerlijk, goede wegligging, prettig, comfortabel’’. Over de uitrusting is hij minstens zo complimenteus: “Helemaal vol, heerlijke stoelen, top!!!”. Zijn loftrompet besluit met: “De zit is wat hoger, wat ik als 58-jarige als prettig ervaar; zuinige 3 cylinder auto met, dankzij zijn turbo, meer dan voldoende kracht en pit!”

Volgende lease-auto
Op het gevaar af dat het eentonig wordt, maar toch: ook de Opel Ampera E krijgt goede kritieken. We pakken het evaluatieformulier van Leonard Pels Rijcken van het gelijknamige notariskantoor er even bij. Rijcomfort: goed. Uitrusting: compleet. Rijeigenschappen: goed. Prestatie: pittig. Algemene impressie: leuk model, leuk afgewerkt, ruim, hoge zit, beetje plastic achtig. Persoonlijke opmerkingen: wellicht als volgende lease-auto.

 

Wat het hem gaat opbrengen, zijn aanwezigheid op het Driesteden Business Mobiliteit Evenement, geen idee. Maar voor een verrassing zorgt hij in elk geval. Koen Teunissen (40), eigenaar van (vooral) BMW-dealer Simako-BDM in Apeldoorn en Elst: “Het is én de eerste keer dat wij hier zijn, dat er sowieso motoren zijn én deelnemers zijn vanuit de Autotestdagtraditie toch vooral ingesteld op auto’s.”

Ook in motorenland
meer en meer elektrisch

Naast vrooommmm
steeds vaker zoeffff

Dat hij meedoet, heeft bovendien te maken met het feit dat Pieter van de Mosselaar motorrijder is en Koen in het verleden betrokken is geweest bij door Driesteden Business georganiseerde motortoertochten.“

Make Life a Ride
Zijn bestelbus maakt duidelijk waar het bij Simako-BDM om gaat. Op de zijkant staat levensgroot ‘Make Life a Ride’. Voor de bus staan een BMW S-1000 XR, zo’n scheurijzer waar de snelheid van afspat, een BMW 1200 RT, de burgeruitvoering van de Nederlandse politiemotor en de BMW C evolution. Deze laatste is een honderd procent elektrische motor(scooter). Die met een actieradius van zo’n kleine 160 kilometer volgens Koen voor woonwerkverkeer een prima alternatief is voor de auto. “Zeker ook uit financieel oogpunt, want omdat dit type volledig elektrisch is krijg je er zowel investeringsaftrek als milieuaftrek op.”

Lange weg te gaan
Tegelijk weet hij ook als geen ander dat de elektrische motor nog een lange weg te gaan heeft: “Heeft alles te maken met het feit dat motorrijden toch vooral emotie is. De emotie van, om maar iets te noemen, ronkende motoren. En nee, ronken doet een elektrische motor niet. Ik merk bij mijn, zeg maar, traditionele motorklanten dat ze een beetje neerkijken op, hun neus ophalen voor elektrische motoren. Maar waar praten ze over? Ze hebben er nog nooit op gereden. Want als ik één zo’n klant dan wel zo ver krijg, dan valt zo’n eerste elektrische ervaring meestal heel erg goed uit.”

Echte motor-motorrijder
Peter Bockweg van verpakkingsbedrijf Aarts Th in Vaassen bewijst meteen het gelijk van Koen Teunissen. Peter is zo’n traditionele motorrijder. Heeft nog niet zo lang geleden na jaren zijn Suzuki DL 650 verkocht. “Ik ben dus echt wat je noemt zo’n motor-motorrijder. Al mag je daar wat mij betreft meteen ‘was’ van maken. Want het rijdt super, die BMW C evolution. Echt lekker vlot. Ja, ik ben om. En niet voor woonwerkverkeer, nee, puur voor de hobby van lekker toeren. Dus als het weer een motor wordt, dan zeker weten een elektrische. En dan natuurlijk de BMW C evolution.”

 

Keuze te over, het meeste zelfs van alle aanwezige dealers, bij Wesselink Deventer. Leest u maar even mee: de Honda Jazz 1.5 CVT Dynamic, de Honda Civic 1.6D Elegance, de Honda Civic Type R, de Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT Instyle en de Mitsubishi Outlander PHEV Premium. Hele monden vol dus.

De enige auto met begeleiding

Honda Civic Type R
hét kijk- en rijcijferkanon

Verkoopadviseur Reza van Ekenhorst: “Altijd goed om ons en al ons moois – een pracht doorsnee van de modellen en de merken die wij te bieden hebben – op het gebied van mobiliteit hier te kunnen, te mogen presenteren. En ons verhaal over mobiliteit te kunnen vertellen. Wat betreft Honda is dat de volledige elektrificatie van alle modellen voor 2025. Voor Mitsubishi is dat het voortzetten van zijn rijke traditie, zeg maar gerust zijn successen op het gebied van hybride.”

Snel, sneller, snelst
Hoe ruim ook het aanbod aan modellen – in elk daarvan wordt gereden – verreweg de meeste aftrek vindt de Honda Civic Type R. Niet zo gek, het is echt zo’n auto die in alles om aandacht schreeuwt. Grote luchtopeningen aan de voorkant, driedubbele uitlaat en niet te missen spoiler aan de achterkant, alles ademt snel, sneller, snelst. Het staat er dan ook waarschijnlijk niet voor niets, zwart op wit boven de achterbumper: een weergave van het circuit, met daaronder de tekst ‘Nürburgring 7:43:80’. Daarmee hebben we hier te maken met, zo wordt er met ontzag bij verteld, de snelste productie hatchback. Die dan ook maar liefst 320 paardenkracht onder de motorkap heeft.

Begeleider mee
Maar wat de Honda Civic Type R misschien wel het alleraantrekkelijkst, het allerbegeerlijkst maakt: er alleen mee op uit trekken is uit den boze, geen proefrit of er gaat – als een soort van leeuwentemmer – namens de dealer een begeleider mee. Dat betekent niet dat de auto niet, om het in autotermen te zeggen, flink op zijn staart wordt getrapt. De teksten op de evaluatieformulieren – de Civic scoort er het meest van alle auto’s – laten wat dat betreft niets aan duidelijkheid te wensen over. Om er een paar op een rijtje te zetten: brute auto, beest, sportief, (te) snel, hard, supersnel, uitmuntend, top. Ook onderweg trekt de auto veel bekijks. Zo komt een aantal testrijders terug met verhalen over medeweggebruikers die de Civic Type R letterlijk en figuurlijk gebaren om in te halen. Zodat ze hem, al zal dat in de meeste gevallen maar kort zijn, optimaal kunnen bewonderen.

Leuk speelgoed
Maar, hoe lovend ook de beoordelingen en hoe leuk speelgoed hij ook is, de meeste testrijders zien zich toch niet dagelijks zitten achter het stuur van hun eigen Honda Civic Type R. Want, zo moeten, zij het soms schoorvoetend, de meesten toch toegeven: ze zijn er eigenlijk wel wat te oud voor..

 

Niks geen overdaad aan modellen bij de Herwers Groep. Om precies te zijn maar twee stuks: de Nissan Leaf EV 2.0 Zero Edition en de Hyundai Ioniq EV Premium. Allebei elektrische auto’s. Heel bewust, die keuze, aldus Accountmanager Zakelijke Markt Paul van Doesburg: “Het Mobiliteit Evenement is voor ons een prima gelegenheid om ons eens te meer te presenteren als dé mobiliteitspartner die wij al jaren zijn binnen de Stedendriehoek. Waarom wij dat dan ook nog eens puur elektrisch doen? Heel simpel: om te beginnen vanuit onze algehele visie op mobiliteit. Bovendien constateren wij met name vanuit de zakelijke markt meer en meer interesse in en meer en meer concrete vraag naar elektrische auto’s.”

Nissan Leaf 2.0 Zero Edition & Hyundai Ioniq EV Premium

Herwers Groep kiest
bewust voor elektrisch

Prettig om in te rijden
Zo iemand uit de zakelijke markt is bijvoorbeeld Jan Wiggers van Thoma Post Bedrijfsmakelaars. Hij laat zich graag verleiden tot een ritje in de Hyundai Ioniq. Of daar een duurzame relatie uit zal ontstaan, de tijd zal het leren. Al stemt zijn evaluatieformulier wat dat betreft hoopvol. Om het even snel door te lopen… Uitrusting: prima; rijeigenschappen: goed; prestatie: goed. De algemene impressie van Jan Wiggers: prettige auto om in te rijden. Bij een andere, helaas anonieme Ioniq-testrijder woorden van nagenoeg gelijke dus lovende strekking. Rijcomfort: super stil; uitrusting: zeer compleet, zeker gezien de prijs; rijeigenschappen: niet verkeerd, redelijk sportief; prestatie: top, heerlijk pittige acceleratie, algemene impressie: nette complete auto.

Verrassend positief
Natuurlijk, het zijn maar twee impressies. Maar, daar zijn een aantal aanwezigen het unaniem over eens, ze tekenen wel hoe verrassend positief een eerste kennismaking met het rijden in een elektrische auto in de regel vaak uitpakt. En, niet zelden, naar meer smaakt!.

 

- Advertentie -