KOK  EXPERIENCE

Dit wonderbaarlijke ondernemersverhaal speelt zich af in Harderwijk, waar Johan Kok samen met zijn vrouw Thea op 1 april 1988 startte met het runnen van een tankstation. Inmiddels is hij de eigenaar van een op eigen kracht opgezet groots plezierparadijs met escaperooms, twee restaurants, een kinderspeelpaleis, een buitenspeelterrein (met trein), een lasergame arena, een theatercafé, een dakterras, een evenementenzaal en maar liefst vijf bioscoopzalen.

Tijdens het interview zal Johan Kok een aantal keer benadrukken dat het succes te danken is aan de inzet van zijn hele gezin. “Alle zes de gezinsleden spelen een belangrijke rol in ons familiebedrijf. Het is een fantastisch samenspel.”

Broodje Kok
Ruim dertig jaar geleden kregen Johan en Thea Kok de kans om een tankstation in Harderwijk over te nemen. Dat was het begin van hun ondernemerschap. “Het verkopen zit in ons bloed. We hadden iets met auto’s. Wij hadden op een gegeven moment zes tankstations in de brede regio tot in Bemmel bij Nijmegen.

Ondernemerschap is het inzien van mogelijkheden.
De markt veranderde. Liters brandstof verkopen was leuk, maar we snapten dat we ons veel meer op de retail moesten gaan richten. Oftewel op de verkoop van eten en drinken. Op de locatie van de Hoofdstraat in Harderwijk (een strategische plek) kwamen en komen de klanten drie of vier keer per week voorbij voor hun brandstof, hun pakje sigaretten, hun vergeten boodschappen, een lekkere snack of een kopje koffie of een flesje fris. We constateerden dat we de meeste groei realiseerden uit het concept ‘Broodje Kok’. Die omzet is de afgelopen tien á vijftien jaren bijna vertienvoudigd. Ook omdat we het concept hebben uit weten te breiden met catering voor bedrijven.”

Johan Kok:

‘De omzet van het concept ‘Broodje Kok is de afgelopen tien á vijftien jaren bijna vertienvoudigd’

Neus voor de wensen van de klant
Broodje Kok is een versbeleving, We snijden de beenham, de fricandeau, de rosbief en de kipfilet vers. We doen niet aan voorverpakte producten. Het brood wordt door ons zelf afgebakken. En tegelijkertijd weten we de wensen van de klant, zoals glutenvrij, een lekkere gehaktbal of een verse salade. Als de kwaliteit maar hoog is.”

Revolutionaire carwash
Het is zo’n twaalf jaar geleden dat de familie Kok de revolutionaire carwash introduceerde. Een service die de automobilisten in de regio niet eerder kenden. “De automobilist rijdt rechtstreeks naar de ingang van de carwash. De servicemedewerkers staan bij de ingang klaar om de auto voor te wassen en het gewenste wasprogramma in te schakelen. De automobilist blijft gewoon in de auto zitten. Eenmaal op de volautomatische kettingbaan kan de automobilist ontspannen toekijken hoe zijn of haar auto brandschoon wordt gereinigd.”

Johan Kok:

‘Een volledig uitgewerkt plan hadden we niet, volop ideeën uiteraard wel’

Kwartje van Kok
Johan Kok blijkt ook de tijdgeest haarscherp in de gaten hebben als hij zijn ‘Kwartje van Kok’ introduceert. Daarmee gaf hij bij het twintigjarig jubileum aan zijn klanten symbolisch de nooit afgeschafte ‘tijdelijke’ accijnsverhoging op brandstof uit 1991 aan zijn klanten terug. Die accijnsheffing staat op naam van de toenmalige minister van financiën Wim Kok. Geen familie, maar Johan Kok maakte wel handig gebruik van de achternaam. Zijn spaaractie met de kartonnen ‘Kwartjes van Kok’ kwam landelijk in het nieuws.

Zelf ontwikkelen
En toen kwam er het moment dat de oude mavoschool op het naastgelegen terrein aan de Hoofdweg gesloopt werd. Dat werd voor het familiebedrijf opnieuw een kwestie van kansen proberen te pakken, maar dan op het hoogste niveau. Johan Kok: “Een volledig uitgewerkt plan hadden we niet, volop ideeën uiteraard wel. In het bestemmingsplan stonden de termen leisure, vrije tijd, sport, recreatie en horeca. We hebben uitgebreid met de gemeente Harderwijk overleg gevoerd en onderhandeld. De gemeente bleek uiteindelijk bereid om het perceel aan ons te verkopen en daarop konden we zelf gaan ontwikkelen. We hadden eerst een groot theehuis in gedachten met een dierenweide er omheen. Maar het perceel was te groot voor dat beperkte eerste plan. We moesten dus ook grootser denken.

Visie
Het uitgangspunt werd een speelparadijs. Met als achterliggende gedachte dat een bijbehorende horecavoorziening de belangrijkste groei op zou leveren. “Toen onze kinderen nog klein waren, hebben we veel speelparadijzen bezocht en daarvan wist ik dat je er hooguit een tosti of een voorverpakt broodje kaas kon krijgen. Terwijl – en dat is dezelfde visie als van het tankstation – de vraag naar kwalitatief goede versproducten blijft toenemen. We hebben daarom een familierestaurant aan het concept toegevoegd met 165 zitplaatsen.

In korte tijd veel kennis opgedaan
We hebben ons in die voorbereidende fase terdege georiënteerd op verdere mogelijkheden. We kwamen erachter dat in de regio het bioscoopaanbod best uitbreiding kon gebruiken. Het analyseren van de markt en daar conclusies uittrekken, hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap. Dan is het vervolgens een kwestie van contacten met de juiste mensen. De bioscoopbranche was ons vreemd, dus we moesten in korte tijd heel veel kennis opdoen.”

Publiek uit de eigen regio
“Alle activiteiten binnen Kok Experience versterken elkaar,” legt de eigenaar uit. “Daarbij weten we dat we het publiek uit de eigen regio moeten bedienen. In deze regio verlangt het publiek naar laagdrempeligheid en gezelligheid. Een film bekijken bieden we aan als een avondje uit. We hebben een theatercafé om vooraf, in de pauze en na afloop een kopje koffie of een drankje te nuttigen. De stoelen in de zalen zijn zo geplaatst dat er extra beenruimte is. Ook voor het speelparadijs geldt dat we uitgegaan zijn van onze eigen inzichten, gevoed door de voorkeuren van neefjes, nichtjes, tantes en grootouders. Voor de oudere kinderen en de volwassenen, moet een familie-uitje of een ander bezoek aan Kok Experience uiteraard ook een belevenis zijn, vandaar dat we de escaperooms en de lasergame arena aan het activiteitenprogramma hebben toegevoegd.”

Johan Kok:

‘Het hele gezin deelt dezelfde filosofie. Als je iets doet moet je het goed doen’

Overdrijven mag
Het hele gezin deelt dezelfde filosofie. Als je iets doet moet je het goed doen. Overdrijven mag als het gaat om presentie, aankleding en faciliteiten. Niemand is bang voor de overtreffende trap om de gasten te verrassen en het ze naar de zin te maken. Vandaar ook de trein op het buitenspeelterrein, de eigen mascottes in het speelparadijs en de imponerende licht- en geluidsinstallatie in de evenementenzaal.

Zoon Henk is gastheer in het restaurant en het creatieve brein van de familie. Hij runt ook de nieuwe restaurantformule Grill & Chill. De jongste zoon Chris is verantwoordelijk voor de bioscoopzalen. Dochter Judith is actief in het restaurant en bij Broodje Kok, de oudste dochter Astrid verzorgt de marketing, terwijl echtgenote Thea de stuwende kracht is achter al deze afdelingen. “Zij vormen de basis van ons toekomstbestendige familiebedrijf,” lacht Johan Kok. “De ongeveer 130 andere medewerkers verstevigen die basis.”

- Advertentie -