CAMPSOLUTIONS

Tien jaar geleden begon het met een legertruck, vier legertenten en nul euro op de bank. Samen met broer Mark Leuven en twee vrienden startte Wouter Leuven (37) een bedrijf naast zijn baan als verkoper/projectmanager bij een interieurbouwer. Totaal niet wetende welke kant het op zou gaan. Inmiddels is dat een stuk duidelijker: CampSolutions is uitgegroeid tot Europees marktleider in de niche van tenten en tijdelijke (slaap)accommodaties voor festivals en evenementen.

De ontwikkeling in de afgelopen jaren is te danken aan continu vernieuwing zoeken. “Je moet niet bang zijn om iets anders te doen en ik zie meestal ook wel kansen. De eerste zomer hadden we het gelijk hartstikke druk, de herfst en winter was er geen omzet. Dan word je creatief. We zijn tenten gaan produceren en verkopen, activiteiten die je uitstekend in de winter kunt doen. Zo hebben we voor Apenheul een heel tentenkamp geproduceerd”, vertelt Leuven. “Die creativiteit heb ik nog steeds. Ik mik altijd op meerdere producten, op meerdere typen klanten – van particulieren tot organisatoren van festivals waar we luxe glampings en hospitality bouwen voor soms meer dan drieduizend man.”

Doorbraak
Die focus op festivals zorgde in 2015 voor een doorbraak toen CampSolutions voor het festival Down the Rabbit Hole van Mojo zelf een concept mocht uitdenken en uitvoeren: diverse tenten, een webshop en de kaartverkoop. De directeur van Lowlands, eveneens georganiseerd door Mojo, vroeg gelijk of ze dit dat jaar ook voor zijn festival wilden doen. “Daar kwamen weer andere organisaties kijken en voor we het wisten, werkten we ook voor Parookaville in Duitsland en Rock Werchter in België. Echt een hele mooie kans”, zegt Leuven. “Daarbij zochten we zelf ook steeds partners die net als wij mooie producten hebben, zoals bijvoorbeeld een leverancier van tipi’s. Die huren we dan in voor het beste resultaat.”

Grootste aanbieder
In het offertestadium bij opdrachtgevers kwam Leuven vaak het bedrijf G3 Presents tegen, dat in dezelfde niche grootschalig en internationaal actief was. “Een heel ander DNA dan ons bedrijf, zij deden bijvoorbeeld Tomorrowland. Ongemerkt waren we echter hun grootste concurrent geworden. En toen ze in mei dit jaar onverwacht failliet gingen, hebben wij enkele medewerkers, hun inventaris, naam en website overgenomen. Het was echt David die Goliath overnam. Voor ons een enorme sprong op het gebied van festivalcampings: ineens zijn we wereldwijd de grootste aanbieder. Met ruim 3.500 tenten en meer dan 6.000 bedden kunnen we enorm veel aan. Ook internationale festivals, zoals bijvoorbeeld Sziget in Boedapest, komen nu bij ons.”

Partnership
De overname zorgde indirect voor nieuwe partnerships. “Onlangs hebben we de rental-activiteiten van Black Sheep Productions overgenomen.” Een designbureau gespecialiseerd in spectaculaire authentieke zeilstructuren. “We willen vooral verwachtingen overtreffen en het wow-effect creëren. Deze bijzondere zeilstructuren zetten we bijvoorbeeld in voor hospitality op festivals. Ze geven een hele gave sfeer waarmee we echt een onderscheidende beleving neerzetten.” CampSolutions beweegt zich hiermee van slaapaccommodatiepartner naar totaalleverancier van luxe short-stay accommodaties.

Nieuwe partnerships openen ook deuren in andere segmenten. “Samen met onze partners en medewerkers zoeken we naar innovatieve concepten en producten. De samenwerking met Room45 zorgde ervoor dat we nu met de KNVB en Formule1 aan tafel zitten.“

Nuchterheid
Openheid en eerlijkheid naar medewerkers en klanten worden gezien als de succesfactoren. “Ik ben nooit omzetgedreven geweest. Het is natuurlijk fantastisch als je een mooie omzet maakt, maar ik kijk vooral wat de klant nodig heeft, niet wat ik wil verkopen. Zo zit ik niet in de wedstrijd. Ik adviseer klanten vanuit de praktijk: welke tent, welke sfeer, etc. Die nuchterheid is heel belangrijk, ook in het contact met leveranciers en partners. Gewoon zeggen wat je wilt en wat je voor ogen hebt. De passie voor het vak en het ondernemen, iets heel gaafs neerzetten, dat straal ik wel uit.”

Hard werken
Daarnaast is het gewoon hard werken. “Dat is ook de cultuur bij ons. Als er gewerkt moet worden, moet er gewerkt worden. Dat vraagt veel van medewerkers, een bepaald werkethos, zeker op de piekmomenten. Ik vind het mooi om dan het einddoel voor ogen te houden: dit gaan we bouwen. En dan met z’n allen highfiven en genieten van wat we bereikt hebben.” In de huidige fase van groei hoopt Leuven de flexibiliteit te kunnen bewaren. “Structuur en flexibiliteit zijn beide noodzakelijk, zowel richting klanten als medewerkers, maar zijn ook tegenstrijdig. De komende tijd werken we aan kwaliteit; processen verbeteren door ze te standaardiseren, naar buiten toe op dezelfde manier opereren en klanten laten zien dat wij de beste zijn. In kwaliteit, service en communicatie.”

CampSolutions is sectorwinnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2019 in de categorie Sport & Recreatie

- Advertentie -