Sinds augustus vorig jaar is Marten van Kastel directeur van de Apeldoornse vestiging van Van Mossel Jaguar Land Rover. Na het volgen van een horecaopleiding ontdekte hij dat zijn hart toch echt in de automotive ligt en ging hij aan de slag bij een autobedrijf. Na wat omzwervingen via de Autotelegraaf en Bovemij (financieel dienstverlener voor mobiliteitsbedrijven), waarbij auto’s de rode draad bleven vormen, is Van Kastel terug in zijn favoriete branche. “Het gastheerschap dat bij Van Mossel hoog in het vaandel staat, voegt daar een extra dimensie aan toe.”

TEKST WILMA SCHREIBER FOTOGRAFIE EVERT VAN DE WORP

Ondanks de turbulente coronatijd is het onverwacht druk met klanten bij Van Mossel in Apeldoorn, dat nog twee andere Jaguar Land Rover vestigingen kent in Zwolle en Groningen. “Momenteel komen er veel leaseorders binnen. Normaliter komt de klant naar onze mooie showroom en maken we er echt een feestje van”, vertelt Van Kastel. “Nu leveren we de auto bij de klant voor de deur af. Dat vinden mensen heel plezierig. Je moet dan wel over personeel beschikken die de auto kan wegbrengen. Dat is het mooie aan een bedrijf als Van Mossel, dat je die mogelijkheid kan bieden. En uiteraard bellen we naderhand de klant om te horen of alles naar wens is. We helpen bij het instellen van de navigatie, het koppelen van de telefoon of het stekkeren aan huis.”

Elkaar versterken
Die persoonlijke service bespreekt Van Kastel ook elke dag met zijn medewerkers: alles moet kloppen en het liefst heeft hij dat een auto al een paar dagen voor aflevering klaarstaat. “Inclusief een flesje water, een doos pepermunt en, helemaal leuk: een kenteken met de naam van de klant erop. Vaak mailen we ook een foto, met de auto onder een doek, als teaser. Dat soort acties wordt supergoed ontvangen.” Van Mossel Jaguar Land Rover in Apeldoorn telt zo’n vijftien medewerkers, waarbij Van Kastel wordt ondersteund door twee verkopers: Michiel Tijl, die vanuit zijn stage aan de slag gegaan is als verkoopadviseur, en Samuel Mesritz, die de overstap maakte van Hyundai waar hij de titel ‘beste verkoper’ verdiende. “Twee hele nette jongens van eind twintig, begin dertig die goed met klanten kunnen omgaan. Verder beschikt Michiel over veel productkennis rond Jaguar en Land Rover, en heeft Samuel bewezen dat hij veel auto’s kan verkopen. Zo versterken ze elkaar. En samen kijken we hoe we onze processen steeds verder kunnen optimaliseren”, aldus de Apeldoornse vestigingsdirecteur.

Ook de aftersales-afdeling mag er zijn, stelt Van Kastel. “De frontoffice wordt bemand door twee vaste serviceadviseurs, bekende gezichten voor onze klanten. In de werkplaats lopen goed opgeleide vakmannen, stuk voor stuk liefhebbers van onze merken die de auto’s van binnen en buiten kennen”, zegt hij. “Samen met de KCC-, administratief en overige medewerkers vormen zij het team dat alles op alles zet om het onze relaties zo goed mogelijk naar de zin te maken.”

Tot de persoonlijke ontvangst hoort voor Van Kastel ook: een auto zoeken die bij de klant past. “Gastheerschap is continu een aandachtspunt, ik let daar ook op bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Het is belangrijk dat iemand oprecht geïnteresseerd is, een open houding aanneemt en communicatief vaardig is. Het gaat om creativiteit en het denken in oplossingen, hoe kunnen we het wél doen. Die positieve vibe probeer ik te bereiken”, verklaart hij. “Wij doen net dat stapje extra: een klant ’s avonds bezoeken of bellen, toch nog even erheen rijden. Je kunt nog zoveel kennis hebben van auto’s en techniek, als dat menselijke aspect je niet ligt, wordt het een lastig verhaal.” Van Kastel is enthousiast over zijn nieuwe verkopers. “Ze zijn gedreven, willen er graag samen een succes van maken en bedenken alternatieven om auto’s te verkopen. Persoonlijke videoboodschappen of filmpjes van auto’s maken en deze delen op social media. Zo hopen we ook nieuwe klanten aan ons te binden. Ik vind het belangrijk dat ze daar proactief mee bezig zijn.”

Warm gevoel
Zelf is Van Kastel bij Van Mossel weer helemaal op zijn plek nu hij elke dag met auto’s bezig kan zijn. “Auto’s hebben altijd mijn interesse gehad. En daarnaast maak ik graag mensen blij met een nieuwe of gebruikte auto. Het gastheerschap dat bij Van Mossel hoog in het vaandel staat, voegt daar een dimensie aan toe; van prachtige panden, de presentatie van de auto’s tot aan de luxe koffiehoek. Alles om onze klanten een warm en welkom gevoel te bezorgen.” En hij benadrukt nogmaals het persoonlijke aspect. “Een praatje maken over wat mensen doen, hoe hun thuissituatie is, oprecht interesse tonen.”

Werken voor twee Britse iconische merken – Jaguar en Land Rover – zorgt soms voor een spanningsveld, vertelt Van Kastel. “Als een klant een auto bestelt, wil hij deze ook graag zo snel mogelijk hebben. Dat snappen wij en daar doen we ook ons best voor. Maar de Brexit en corona kunnen roet in het eten gooien. Waar grote merken gewoon doorproduceren, gebeurt dat bij Jaguar en Land Rover wat minder, zodat het soms iets langer duurt voordat een auto er kan zijn”, zegt hij. Ook hier doet Van Mossel dan een stapje extra om de klant tevreden te houden. “We voorzien onze klanten hoe dan ook van mobiliteit. Bijvoorbeeld door na afloop van de leaseperiode een auto van onszelf in te zetten tot de nieuwe auto er is, zodat de klant niet stil komt te staan. Zeker voor zakelijke klanten is een bedrijfsauto belangrijk voor de continuïteit van hun bedrijf. Daarin willen wij hun mobiliteitspartner zijn, blijven of worden.”

Samen optrekken
Elektrisch rijden is ook binnen Jaguar en Land Rover een steeds belangrijker segment. Of het nu gaat om de volledig elektrische Jaguar I-Pace, aan te schaffen tegen zeer gunstige fiscale voorwaarden, of één van de hybride varianten. “Inmiddels is bijna elk model van Jaguar en Land Rover leverbaar met een hybride motor. Het lage verbruik van deze motoren is zowel voor de particulier als de zakelijke rijder interessant. Daardoor komen onze merken ineens in beeld”, aldus Van Kastel.

Van Mossel Automotive Groep Van Mossel Automotive Groep is in ruim 70 jaar tijd uitgegroeid tot een topspeler binnen de automotive van Nederland. Het bedrijf telt bijna 300 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Van Mossel Automotive Groep is dealer van de merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Ford, Hyundai, Kia, Jaguar, Land Rover, Mercedes-Benz personenwagens en vans & trucks, Smart, Fuso, SEAT, ŜKODA, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, Abarth, Fiat Professional, Nissan, Dacia, Renault, MG, Cadillac, Chevrolet, Corvette, Maxus, Suzuki en Isuzu. De Van Mossel Occasion vestigingen bieden een indrukwekkend ruim aanbod van gebruikte auto’s.

Tevens biedt Van Mossel een eigen keten van schadeherstelbedrijven. Daarnaast biedt de groep diverse diensten onder één dak zoals verzekeringen, financieringen, signing/inbouw/carrosserie en autoverhuur. International Car Lease Holding, met een leasevloot van ruim 90.000 voertuigen en behorend tot de top 5 van leasemaatschappijen van Nederland, maakt ook deel uit van de Van Mossel Automotive Groep. De onderliggende labels zijn Van Mossel Autolease, Van Mossel Privélease, DirectLease, Westlease en J&T Autolease. Met ruim 4.600 medewerkers realiseert de groep een omzet van circa €3,5 miljard op jaarbasis.

Waar zet Van Kastel in 2021 op in? “De roots van Van Mossel liggen in Brabant, waar het bedrijf een begrip is. Mede hierdoor verkopen we relatief veel auto’s aan mensen uit die regio. Die klanten zien we minder vaak terug voor onderhoud of reparaties. Ik wil de lokale markt meer gaan bewerken om hier in de omgeving meer bekendheid te krijgen”, zegt hij. Ondanks corona ziet Van Kastel de toekomst zonnig in. “We doen het hartstikke goed en hebben gelukkig nog niemand hoeven te ontslaan. Ik hoop dat we straks weer op de normale manier mensen kunnen en mogen ontvangen in onze showroom om te laten zien wat we kunnen betekenen. Daarin trekken we als verkoop, service, werkplaats en lease samen op. Want om er een succes van te maken en de klant zo happy mogelijk te houden, moet je het als team doen.”

- Advertentie -