Brand Control Rooms

Deventer is de thuisbasis van een heel bijzonder bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het turnkey inrichten van meld- en controlekamers – een fenomeen dat door de voortschrijdende digitalisering in steeds meer bedrijven gemeengoed wordt. “Eigenlijk kunnen we overal waar 24/7 processen worden aangestuurd van toegevoegde waarde zijn”, stelt Herman Brand, directeur van Brand Control Rooms.

Brand Control Rooms bestaat al negentig jaar en heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld van meubelmakerij via winkelinrichter naar kantoor- en projectinrichter, altijd met een eigen productiefaciliteit. “Dertig jaar geleden kwamen we in contact met de meldkamerwereld, toen we het pand van de brandweer in Deventer mochten inrichten, op één ruimte na: de meldkamer. Dat triggerde ons”, vertelt Herman Brand, directeur Brand Control Rooms. “In tegenstelling tot de kantoren, waar alles sfeervol en verstelbaar was, was daar alles onvoorstelbaar grijs en totaal niet flexibel. Terwijl mensen daar ook ’s nachts moesten werken. Dat moest beter kunnen.” En dus deed Brand een vrijblijvend voorstel voor de inrichting van de meldkamer – en dat werd aangenomen.

De jaren erna liepen kantoor- en projectinrichting, interieurbouw en de inrichting van meldkamers lange tijd naast elkaar. Door de crisis werd de kantoorinrichting steeds meer een vechtmarkt en verschoof de focus van Brand Control Rooms. Vijf jaar geleden ging het roer definitief om. “In de kantoorinrichting viel niets meer te verdienen. Onder meer doordat steeds meer productiefaciliteiten in het buitenland werden ondergebracht, waar arbeid goedkoop was. Dus kozen we voor de meldkamermarkt”, verklaart Brand. “Een behoorlijk heftige transitie, die alles in je bedrijf raakt: je mensen, je productiewijze, je machinepark. Want we wilden wel gelijk de beste zijn.” Er kwam tevens een compleet nieuw hightech Experience Center en de huisstijl en website werden aangepast. Inmiddels bedient Brand Control Rooms klanten in binnen- en buitenland.

Nichemarkt
Het inrichten van meld- en controlekamers bleek een nichemarkt met kansen. “Als gevolg van de crisis hadden veel grote organisaties niet langer de capaciteit in huis om zelf dergelijke projecten op te pakken en te kijken of het ergonomisch klopt”, stelt Brand. “Daarnaast is de 24/7-markt van controlekamers continu in beweging door de komst van nieuwe (audiovisuele) technieken, software en hardware en besturingssystemen. Elk bedrijf kent zijn eigen systeem en het is onze uitdaging dat te vertalen naar een operationele omgeving.” Om in te kunnen spelen op deze behoefte, trok Brand Control Rooms een aantal consultants aan, om projecten sneller, effectiever en daardoor goedkoper te kunnen uitvoeren. “In 60 tot 70 procent van alle projecten voeren we een complete analyse van de ruimte uit. Die gaat veel verder dan ergonomie, en beslaat ook de werkplekken, ICT, audiovisuele apparatuur en allerlei belangrijke specificaties voor controledesks. Alle meubels zijn geënt op gebruiksvriendelijkheid en procesbeheersing.”

Voor de analyse ontwikkelde Brand Control Rooms een tweetal tools. Allereerst de Co-Creator Game, die gespeeld wordt met alle stakeholders die bij een project betrokken zijn. “Zo krijgen wij een beeld van wat het management wil en wat de technici belangrijk vinden. Daardoor ontstaat draagvlak en wijzen alle neuzen dezelfde kant op”, zegt Brand. De uitkomsten vormen de basis van de zogeheten TUNASS-analyse (Technology User Needs Assessment). “Daarin nemen we echt alle details in de controlekamer mee: van lay-out, maatwerkinrichting, techniek, materialisatie tot oplossingen voor akoestiek, verlichting en zelfs klimaatbeheersing. Zo wordt reeds aan de voorkant van het project aan alles gedacht.” Vervolgens presenteert Brand Control Rooms de twee beste, goed onderbouwde opties aan de klant.

‘De meeste producten worden in huis ontwikkeld en geproduceerd, vaak in samenwerking met partners’

Turnkey oplossing
Met die complete turnkey oplossing van controlekamers onderscheidt Brand Control Rooms zich in de markt. Dit onder het motto: We keep you focused. “Je hebt het over een 24/7 kritische omgeving, waar het welzijn van de mens essentieel is. Dus doen wij alles om gebruikers de meest optimale tools te bieden om hun werk veilig, geconcentreerd en op plezierige wijze te kunnen doen”, aldus de Deventer directeur. De meeste producten worden in huis ontwikkeld en geproduceerd, vaak in samenwerking met partners. “Dat geldt bijvoorbeeld voor onze ergonomische 24-uursstoel, die geschikt is voor intensief gebruik en eenvoudig te bedienen is. Want zo’n stoel wordt zeven keer zo veel gebruikt als een normale kantoorstoel – ’s nachts, in het weekend en alle vakanties – en ook nog eens door zeven verschillende eigenaren per dag.” Andere producten betreffen (klimaat)plafonds, computervloersystemen, speakers (sound showers) en (bio)dynamische verlichting.

In controlekamers, die soms vanwege de veiligheid metersdikke muren en geen ramen hebben, speelt verlichting een belangrijke rol bij het alert houden van de operators. Brand Control Rooms ontwikkelde daarom samen met een partner human centric lighting, een concept voor biodynamische verlichting. Brand: “Hiermee kun je de lichtintensiteit instellen en mensen door de moeilijke nachtelijke uren heen helpen. Ook komen ze daardoor weer makkelijker in het dagritme. Een medisch verantwoord proces dat we met behulp van onafhankelijke experts hebben ingericht met de nieuwste technieken. Zo nemen we bijvoorbeeld trillingen uit licht weg, waardoor het veel minder vermoeiend is.”

Indrukwekkend portfolio
Het projectportfolio van Brand Control Rooms is inmiddels indrukwekkend te noemen en strekt zich uit tot allerlei sectoren. Zo richtte het bedrijf bij EMO op de Maasvlakte de controleruimte in, van waaruit door middel van remote control op afstand kranen kunnen worden bediend, voor het laden en lossen van schepen. Voor havenbedrijven zoals Port of Rotterdam of Hong Kong Vessel Services (China) werden bestaande controleruimtes geüpgraded om de toenemende scheepvaart in territoriale wateren in goede banen te leiden. “Verder hebben we ook projecten uitgevoerd voor de petrochemie en de verpakkings- en foodindustrie, voor de besturing van hun productieprocessen”, aldus Brand. “Inmiddels is de controlekamer geen grijze muis meer, maar een representatieve ruimte waar opdrachtgevers hun gasten met trots kunnen rondleiden.” De grootste hightech controlekamer die Brand Control Rooms tot nu toe ingericht heeft, staat in Oman en beslaat ruim 1.600 vierkante meter. Een hele bijzondere klant is uiteraard het Koninklijk Huis, waarvoor Brand Control Rooms diverse huizen en paleizen heeft ingericht. Daarnaast tekende het bedrijf ook voor de inrichting van veertig digitale zittingszalen van rechtbanken, waaronder de ‘Bunker’ waar het proces van Holleeder plaatsvond. “We hebben meegedacht over de mogelijkheden van digitaal zitting houden en daar een hele ontwikkeling in doorgemaakt”, stelt Brand, die ook Schiphol, diverse energiebedrijven, ziekenhuizen en musea tot zijn klanten mag rekenen. “Eigenlijk kunnen we overal waar 24/7 processen worden aangestuurd van toegevoegde waarde zijn. Het gaat altijd om de mensen die daar zitten en hun kerntaken. Onze passie is hen helder te houden met behulp van rust, licht en de nieuwste technieken.”

Richting de toekomst ziet Brand nog mooie perspectieven. “Qua beleving in controlekamer is er de afgelopen dertig jaar veel verbeterd, maar de industrie loopt daar bij achter, daar is nog veel zendingswerk te verrichten. En het feit dat wij het enige bedrijf zijn dat dergelijke projecten van consultancy tot oplevering kan oppakken, geeft ons een voorsprong in de markt.” En er is alweer werk aan de winkel: een vervolgopdracht voor de Amsterdam Arena, waar Brand Control Rooms binnenkort de procedures rond wedstrijden en events gaat onderzoeken bij politie, brandweer, hulpdiensten en beveiliging. Aan Brand Control Rooms de schone taak deze complexe processen wederom te vertalen naar een goed operationeel centrum – zie daar de corebusiness van het bedrijf.

Brand Control Rooms was een van de genomineerden voor de Sterkste Schakel Trofee 2019 in de sector Zakelijke dienstverlening.

 

- Advertentie -