Op dinsdag 26 maart vond de uitreiking plaats van de Sterkste Schakel Trofee 2019. Dit gebeurde tijdens de feestelijke finale-avond op Landgoed Ehzerworld in Almen. Driesteden & Noord-Veluwe BUSINESS organiseert deze jaarlijkse verkiezing van het meest klantvriendelijke bedrijf van de Stedendriehoek en de Noord-Veluwe. De prijswinnaars blikken twee maanden na de finale-avond terug.

De Sterkste Schakel is een bijzondere verkiezing. De kandidaten worden namelijk genomineerd door collega-ondernemers of bestuurders uit de regio. Uiteindelijk bepaalt een breed samengestelde jury, onder voorzitterschap van André Biester, de winnaars. De verkiezing spoort daarmee bedrijven en organisaties op die service en klantgerichtheid als vanzelfsprekend beschouwen. “Het verlenen van uitstekende service is bepalend voor de reputatie van een organisatie,” aldus de jury. “Klantgerichtheid is de pure bezieling om problemen voor klanten op te lossen.”

Emotionele waarde
Tijdens de vijfde editie van de Sterkste Schakel Trofee werd The Box unaniem door de jury verkozen tot overall winnaar en ook tot sectorwinnaar ‘Handel’.

Het Apeldoornse bedrijf levert als specialist in ‘blikken en branding’ promotionele blikverpakkingen aan nationaal en internationaal bekende bedrijven. The Box heeft het grootste assortiment aan standaard blikken in de Benelux en levert daarnaast costum-made blikmodellen met of zonder opdruk.

Eigenaar Tony Veer: “Het hele team ging na afloop van de uitreiking met een enorme kick naar buiten. Na de vragenronde had ik best een goed gevoel. Dus ik dacht dat we best een beetje mee konden gaan doen om sectorwinnaar te worden. Het gaf een euforisch gevoel toen we hoorden dat we overall winnaar geworden waren.

De prijs heeft voor mij ook vooral een emotionele waarde. Met mijn vader ging het niet goed. Hij is inmiddels overleden. De trofee heeft nog twee weken op zijn nachtkastje gestaan. Dat was heel bijzonder.”

 

Goede uitleg is beloond
Annick Olthof is bij Regionaal Opleidingscentrum Aventus manager van de bouwopleidingen. “Wij bieden in de vestigingen in Apeldoorn, Deventer en Zutphen mbo-studies aan voor de bouw en werken nauw samen met opleidingsbedrijven.” Aventus ontving tijdens de finaleavond de gouden penning als sectorwinnaar ‘Bouw’. “Ik liep er trots mee naar buiten,” vertelt ze. “Ik was blij verrast omdat ik de onderscheiding niet had verwacht. In zijn algemeenheid wordt onderwijs niet direct sterk geassocieerd met ondernemerschap. Mijn opvatting is wel degelijk dat je voor het bieden van goed mbo-onderwijs ondernemend moet zijn. We hebben het bedrijfsleven hard nodig voor het creëren van de praktijksituaties. Kennelijk heb ik het goed uit kunnen leggen hoezeer wij daar de nadruk op leggen. Dat is beloond.”

Zelf in de spotlights
“Wij maken video- en fotografieproducties, voornamelijk voor beursgenoteerde bedrijven, vertelt Gerbrand Pot, directeur/eigenaar van Crystal Park (Zutphen). “Daarnaast span ik me in om van Zutphen – door middel van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur – de masterclass-stad op het gebied van muziek en kennis te maken.” “Ik vond de keuze van de jury buitengewoon goed,” lacht hij. “Maar serieus: de prijs (sectorwinnaar ‘Informatie en Communicatie’) voelde als een erkenning voor de veerkracht die ik heb als ondernemer. Wij staan zelf niet zo vaak in de spotlights; wij zetten onze klanten in de spotlights. Daarom is het best prettig om zelf een keer volop de aandacht te krijgen.”

De visie vanuit de klant
Annemarie Lankhaar
is accountant en mede-eigenaar van Alfa Accountants en Adviseurs (Zutphen, Zelhem en Aalten). “Onze klantenkring bestaat uit agro-ondernemers en bedrijven in andere branches van het midden- en kleinbedrijf. Ik vond het spannend om goed uit te leggen wat wij als accountants precies kunnen betekenen voor het bedrijfsleven. Iedereen weet dat we jaarrekeningen opstellen, de fiscale aangiften doen en advies geven. In de pitch voor de jury koos ik voor de aanpak om niet vanuit de visie van de accountant te gaan praten, maar vanuit de ervaringswereld van de klant. In die pitch heb ik mijn ervaringen van de afgelopen 25 jaar verwerkt. De juryleden hebben dat kennelijk goed opgepikt.” Alfa veroverde de gouden penning in de sector ‘Dienstverlening’.

Hartstikke tof voor het team
Elf jaar geleden startte Wouter Leuven, eigenaar van CampSolutions (Empe), met de verhuur van legertenten. “Daarna zijn we zelf tenten gaan produceren. Inmiddels verzorgen wij de luxere onderkomens op festivalcampings in Nederland en het buitenland. Dat doen we ook bij sportevenementen, zoals de Formule1-races. We zijn marktleider op dit gebied geworden met ruim 5.500 tenten in de verhuur. Daarnaast verzorgen we met onze faciliteiten ook grotere bruiloften en business-evenementen.”

“Ik heb een winnaarsmentaliteit,” vervolgt hij. “Daarom baalde ik in eerste instantie dat de hoofdprijs niet voor ons was. Dat duurde overigens maar kort. Voor mijn team vond ik het hartstikke tof                                                                                    dat we de sectorwinnaar waren van ‘Sport en Recreatie’.

Effecten van de prijs
Over het effect van de onderscheiding vertelt Annemarie Lankhaar. “Ik heb het nieuws uiteraard direct gedeeld met mijn referenten. Die reageerden super enthousiast. De penning heeft een prominente plek gekregen in onze spreekkamer. We krijgen heel veel reacties. De basis van onze dienstverlening is de vertrouwensrelatie met de klant. Aan tafel wordt er over heel veel ondernemerskwesties gesproken en dat leidt tot waardering voor ons werk. Maar het breder publiek beschouwt wat wij doen helaas nog te vaak als een ‘grijs gebied’. Deze onderscheiding geeft ons werk wat meer glans en dat wordt herkend. Daar ben ik erg blij mee.”

Tony Veer: “Je moet het ijzer smeden als het heet is. We zijn op de trommel gaan slaan via de sociale media en via onze netwerken. Daarbij merkten dat deze prijs echt leeft; de vakbladen toonden veel interesse. In het Apeldoornse leverde deze publiciteit enorm veel positieve reacties op. We opereren in een tamelijk specifieke branche die doorgaans niet veel belangstelling trekt. Voor onze medewerkers was het daarom geweldig dat we met het winnen van deze trofee wel publicitaire aandacht trokken. De trofee hebben we inmiddels een prominente plek gegeven bij de receptie. Dat zorgt ook voor veel leuke en spontane reacties.”

“Mijn vrouw kreeg de meeste reacties,” vertelt Gerbrand Pot. “Zij deelde het nieuws via de sociale media, met de mededeling dat ze trots is op haar vent. Ik kreeg veel reacties van klanten en van de Zutphense politiek. Het is absoluut niet onopgemerkt gebleven. De complimenten die ik kreeg van de medewerkers van de Zutphense lokale omroep waar ik me ook voor inzet waren hartverwarmend.”

Annick Olthof: “Mijn accounts van de sociale media ontploften bijna. Mijn moeder in Limburg had het nieuws ook gedeeld en dat leverde leuke gesprekken op met de mensen daar die me van harte feliciteerden. Zakelijk heeft de onderscheiding echt veel afspraken opgeleverd met mensen die graag bij onze opleiding willen komen kijken en willen praten over mogelijke vormen van samenwerking.”

De essentie van klantgerichtheid
De definitie van klantgerichtheid is volgens Annemarie Lankhaar dat je begrijpt wat je klant beweegt en dat je daar in mee kunt veren. “Wat je aan vakkennis in huis hebt en wat je aan ervaring hebt opgedaan, moet je kunnen vertalen naar de wensen van de klant. Het gaat niet om eenduidige antwoorden, maar om de inschatting wat in welke situatie het beste past. Klantgerichtheid is ook rekening houden met welk moment van de dag voor een ondernemer het beste uitkomt voor een rustig gesprek. Bij een horecabedrijf moet je bijvoorbeeld geen afspraak willen maken tijdens lunch- of dinertijd.”

Wouter Leuven: “Klantgerichtheid betekent voor mij dat je er moet zijn voor je klant. Het is op zich gemakkelijk om iets te verkopen, maar uiteindelijk gaat het om de uitvoering. Het begint met het maken van goede afspraken en die ook nakomen. Dat klinkt simpel. De essentie is dat wanneer er iets tegen zit, je ook meteen klaarstaat voor je klant. Daarbij hoort het hele bedrijf doordrenkt te zijn van het essentiële belang van klantvriendelijkheid. In de uitvoering kun je bewijzen hoe groot de waarde is die je daar als bedrijf aan hecht.”

Gerbrand Pot: “Wij doen eigenlijk nooit wat de klant vraagt. Ik vind klantvriendelijkheid dan ook iets anders dan klantgerichtheid. Klantgerichtheid betekent voor mij dat we de wensen vertalen, invullen en aanvullen met onze deskundigheid. Als we louter de wensen van opdrachtgevers zouden opvolgen, ontnemen we hen de mogelijkheid om gebruik te maken van onze expertise.”

Tony Veer: “Bij The Box strijden wij elke dag tegen concurrentie. De basis van onze klantgerichtheid is dat we een team hebben dat elke dag die concurrentie wil verslaan. Dat doen we door ons te focussen op langdurige relaties met onze opdrachtgevers. We interviewen onze nationale en internationale klanten ook om er zeker van te zijn dat we naar uiterste tevredenheid zaken met hen doen, onze afspraken goed nakomen en we hen verrassen met onze flexibele dienstverlening.

 

- Advertentie -