Hij startte ooit een schoonmaakbedrijf met zijn vader, maakte later carrière bij ISS en Facilicom, en begon in 2001 opnieuw voor zichzelf met BFH Cleaning & Consultancy in Elburg. Wat bleef, is zijn fascinatie voor de voedingsmiddelenindustrie. Door de jaren heen slaagde directeur Kees Hulzebos, door schade wijs geworden, zijn bedrijf tot een succes te maken.

Al vanaf het begin richt Hulzebos zich niet alleen op schoonmaak maar ook op consultancy. “In de markt worden nieuwe machines gebouwd of nieuwe gebouwen neergezet, maar is er nog te weinig oog voor de schoonmaak- en onderhoudskant. Dan heb je een schitterend pand, dat schoonmaaktechnisch een draak is. Hoeken waar je met een vlakmop niet kunt komen, afwerkmaterialen die op elkaar reageren, balken en sierconstructies die moeilijk bereikbaar zijn om te reinigen”, zegt hij. “Daarom denken we graag aan de voorkant mee met klanten over bijvoorbeeld vloeren, afwerking, putjes en welk type machines makkelijk te onderhouden zijn. Ik schrijf liever minder uren en dat mijn mensen makkelijk hun werk doen doen dan dat ze zich in allerlei bochten moeten wringen. En een doordachte inrichting betekent lagere schoonmaakkosten voor de opdrachtgever.”

Naast de voedingsmiddelindustrie bedient BFH Cleaning & Consulting (BFH staat voor Ben Food Hygiëne, een eerbetoon aan Hulzebos’ jong overleden vader) inmiddels ook klanten in andere branches. Bijvoorbeeld gevel- en betonreiniging, ook weer specialistisch werk dat aangepast materieel vergt. Zo beschikt het bedrijf over veertien hogedruktrailers die met 2.500 bar druk kunnen reinigen. “Ik word pas echt wakker als iemand zegt dat iets niet schoon te krijgen is, zoals laatst bij een olievetaanslag op een vloer, die met spoed verwijderd moest worden in verband met een certificaataanvraag”, lacht hij. “Met een simpele ontvetter hebben we het vuil laag voor laag verwijderd. Daar zijn mijn mensen dagen en nachten mee bezig geweest. Dan de big smile van de klant bij het eindresultaat, zo blij dat het op tijd gelukt was.”

Duur leermoment
Door de jaren heen groeide BFH Cleaning & Consulting gestaag naar zo’n honderd medewerkers nu. Ook werkt het bedrijf niet alleen voor regionale klanten maar wordt via vier rayonmanagers ook de rest van het land bediend. Toch ging het niet altijd van een leien dakje. “Op een gegeven moment ging een aantal klanten failliet en een enkeling was met de noorderzon vertrokken. Ik moest veel mensen ontslaan en op de knietjes naar de bank, want ik wilde me niet failliet laten verklaren. We hebben met z’n allen hemel en aarde bewogen om het bedrijf weer vlot te trekken”, vertelt Hulzebos. “Een duur leermoment, dat me heeft gevormd. Zorg dat je je klanten kent, dat was de les.”

Bij het opzetten van zijn bedrijf koos Hulzebos bewust voor het aantrekken van nieuw personeel en niet voor oude bekenden van vorige werkgevers. Doel: een eigen cultuur creëren. “Ik ben echt een mensenmens. Ik zie vaak iets in medewerkers wat ze zelf nog niet zien en neem ze dan aan de hand mee. Als ze dan een drempel overgaan en je ziet ze groeien in hun vak en in wat ze kunnen, dat is het mooiste wat er is”, verklaart hij. “Verder zeg ik altijd: iedereen mag en niemand moet bij ons werken, het grootste deel van je leven ben je aan het werk, Kies dan werk dat je leuk vindt. Dit werk kan zwaar zijn, maar het is een leuke club mensen en je ontleent er veel plezier en voldoening aan. Klanten zijn ook altijd enthousiast over mijn mensen. Dat ze behalve de twee daken ongevraagd ook nog even de stoep schoonspuiten. Die servicegerichtheid moet in je genen zitten.”

Stevige marktpositie
Dankzij goed opgeleide en gedreven medewerkers in combinatie met de jarenlange ervaring en opgebouwde expertise heeft BFH Cleaning & Consultancy een stevige marktpositie veroverd. “Ik heb genoeg concullega’s, maar onze aanpak blijkt succesvol. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen systeem voor kwaliteitsborging ontwikkeld. Op basis van Excel zonder ballast met een dashboard voor alles rond personeel, zoals opleiding en training, en alle werkafspraken met de opdrachtgever. Dat kost normaal 15.000 tot 20.000 euro”, vertelt Hulzebos. “Eén klant heeft er inmiddels zijn hele onderhoudsplan aan gekoppeld.” Ook in geval van een audit staat Hulzebos zijn klanten terzijde. “Onze mensen kunnen tijdens zo’n gesprek precies vertellen hoe de schoonmaak in elkaar steekt: methode, middelen, controle – alles. Dat levert toch extra punten op.”

Wat hem stoort in de huidige markt, is de focus op de tijd die aan schoonmaak besteed mag worden. “Dat je bijvoorbeeld op een vakantiepark tien huisjes in zoveel minuten moet doen. Ik heb dat bestek gelijk in de prullenbak gegooid. Laat ons zelf het werk bepalen, dan wordt het ook nog beter schoongemaakt. Want wij weten dat een raam in de wind eerder vuil wordt”, aldus Hulzebos. “Jij wilt wat, wij doen wat, dan moet je ook goed willen betalen. Wat dergelijke parken aan schoonmaakkosten rekenen, zouden ze ook aan schoonmaak moeten besteden. Dan zijn beide kanten tevreden.” Naast de leisure-markt gaat Hulzebos op korte termijn nog een andere nieuwe markt aanboren. Meer wil hij er niet over kwijt, maar helder is dat hij vasthoudt aan zijn eigen koers. “Verder groeien in verschillende specialismen en met moderne middelen en technieken ons werk doen. Er is zo veel meer mogelijk.”

- Advertentie -