Wees gerust. Ik ga hier de Pietendiscussie niet oprakelen. En ook niet vertalen naar de Kerstman die tengere rendieren voor zijn karretje spant en er zelf met zijn uitpuilende buik in gaat zitten. Of de paashaas die wel erg royaal is met de eieren van mededieren.

Los van de gewenste kleur voor Piet, zet de kwestie die het hele land in zijn greep hield toch aan het denken. Over vooroordelen, veronderstellingen en over gevoeligheden die we echt wel begrijpen als we ons in een ander verdiepen. Hoe gemakzuchtig zijn we als we star vasthouden aan een eerste indruk? Die zich, inderdaad, louter in onze eigen hersenpan openbaart.

Het is een ongemakkelijke waarheid dat we van nature geneigd zijn tot discriminatie. Gelukkig in eerste instantie in de neutrale betekenis van: “Het vermogen om onderscheid te maken.” Dat mechanisme hebben we nodig om met ons beperkte brein ordening te scheppen en onze weg te vinden in de chaotische werkelijkheid. Daar kunnen venijnige kanten aan zitten als we dat mechanisme misbruiken om waardeoordelen vast te plakken aan bevolkingsgroepen. Het is minder venijnig, maar evengoed verraderlijk, als we op basis van een eerste indruk conclusies trekken en daarnaar gaan handelen. Daar wordt de wereld in ons hoofd wellicht overzichtelijker van, maar zeker ook een stuk kleiner.

Uiteraard zijn er verschillen tussen kleine en lange mensen. Tussen Friezen en Limburgers. Tussen mannen en vrouwen. Tussen gelovigen en atheïsten. Tussen uitzendkrachten en vaste medewerkers. Tussen merels en mussen. Tegelijk zijn er veel meer overeenkomsten. Die ontwaren we pas op het tweede gezicht. En dan – leve de paradox – worden de verschillen juist boeiend.

De eerste indruk is dat het ondernemerslandschap in dit deel van Nederland wordt gedomineerd door blanke mannen tussen de veertig en de zestig. Vluchtig doorbladeren van dit magazine bevestigt die veronderstelling. Het zou ook een conclusie kunnen zijn dat blanke mannen tussen de veertig en de zestig graag met hun neus voorop staan. Maar dat is een venijnige conclusie wegens het vastplakken van waardeoordelen.

Bij nadere beschouwing blijkt het ondernemerslandschap in dit deel van Nederland even schitterend geschakeerd is als een regenboog. Ik juich het toe dat de redactie van dit magazine die mooie verscheidenheid nog beter in woord en beeld tentoon wil spreiden. Dat is geen kwestie van tijdgeest, maar van de wereld in ons hoofd groter maken.

Pluisje

 

- Advertentie -