Kun jij nog zonder internet? Waarschijnlijk doe je geen aankoop zonder eerst recensies te lezen. Heb je vrienden via een ‘social connectie’ en google je tijdens een discussie snel de feiten om je gelijk te halen. Kortom: internet is volledig geïntegreerd in onze maatschappij. Een goede online positie is daarom een must voor iedere onderneming.

Vroeger werd een website prima online gevonden met slechts een goede URL, het vestigingsadres, een contactformulier en zo min mogelijk tekst passend op één beeldscherm (want scrollen was verboden). Tegenwoordig kom je hier niet meer mee weg. Wat moet je doen om anno 2020 binnen de zoekmachines het verschil te maken, nu ook al je concurrenten zich online profileren? Welke middelen zet je in?

Deze vraag stelden we aan Alain van der Wildt. Eigenaar en kartrekker van Advice creëert impact. Vanuit Wijhe houden hij en zijn team zich bezig met zowel de on- als offline presentatie van bedrijven en merken. Makers van impact noemen ze zichzelf.

Van der Wildt: “Tegenwoordig worden websites vaak ontwikkeld met het doel om bezoekers zo snel mogelijk naar de gewenste plek te leiden. Van A naar B, door dat enorme oerwoud van zoekresultaten naar ‘bestemming website’. Een heldere navigatiestructuur, relevante content en uitnodigende ‘calls-to-action’ zorgen er vervolgens voor dat er conversie optreedt; bezoekers worden dieper de website en het aankoopproces ingetrokken. En hoewel deze strategie meestal effectief blijkt, moeten we soms iets meer (en vooral ook vaker en iets anders) van onszelf laten zien om een blijvende connectie te maken met onze doelgroep.”

“En soms is conversie van ondergeschikt belang en draait het meer om de boodschap die je wilt overbrengen. Een populair jaarverslag uitbrengen, een interactieve infographic delen of een magazine als dit publiceren: bedoeld om ondernemers te informeren en inspireren. Dat is moeilijk te integreren in een statische en conversie-gerichte website. Je kunt een jaarverslag of magazine op de traditionele wijze laten drukken en een PDF op je website plaatsen, maar dan laat je kansen liggen. Bovendien niet heel duurzaam ook…”

“Hoewel onze roots in print liggen, profiteren we dagelijks van meer bereik en betere vindbaarheid dankzij een cross-mediale aanpak. Daarom hebben we al wat jaren geleden ons traditionele reclamebureau uitgebreid met een online afdeling. Inmiddels maken wij geen onderscheid meer tussen on- en offline. Het doel heiligt de middelen en wij veren mee”, aldus van der Wildt.

“Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan… Want inmiddels weet ook de slager op de hoek hoe je SEO toepast en social media aanwendt. En daarmee neemt de concurrentie online alleen maar toe en wordt de uitdaging steeds groter. Je moet jezelf blijven afvragen of je nog wel relevant genoeg bent en je producten nog wel marktgericht. Dat houdt je scherp en leidt tot nieuwe ontwikkelingen.”

“Zo liepen we al een tijdje rond met het idee om een applicatie te ontwikkelen, waarin ‘de verdiepingsslag’ de aandacht en beleving krijgt die het verdient. Minder conversiegerichte content, meer waardevolle inhoud. Een tool waarin human interest-artikelen het gevoel en de beleving krijgen van een fysiek magazine, waarin je het liefst uren wil bladeren. Of waarmee een infographic nog overzichtelijker en interactiever wordt.”

“Mét de extra meerwaarde die online kan bieden: inzicht in leesgedrag, toevoeging van video of animatie en de mogelijkheid om dit eenvoudig te delen. Met andere woorden: een tool om kwalitatieve content met maximale impact te publiceren! Tenslotte zoekt Google wat lezers willen lezen, dus content is key. En dat hoeft dus niet altijd maar kort en krachtig te zijn…”, besluit Van der Wildt.

Kijk voor meer informatie eens op www.publin.nl

- Advertentie -