Zeylmaker & Partners B.V.

Zonder verkoop, geen brood op de plank. Iedere ondernemer is zich daar bewust van, iedere CEO en iedere koopman doorziet de noodzaak. Maar misschien is het juist die noodzakelijkheid die ervoor zorgt dat we vaak met te veel enthousiasme alle middelen uit de kast trekken om ons product aan de man of vrouw te brengen.

Al die marketing, want daar hebben we het hier over, leidt niet altijd tot een onverdeeld succes. De mix van middelen en media zorgt er wel voor dat u goed zicht- en hoorbaar bent, maar er ontbreekt iets. Een gevoel, uniciteit, een eigen gezicht. Dat komt omdat het fundament onder de marketing ontbreekt: de branding. Tijd om op te rem te trappen en de vraag te stellen: wat is branding en wat kan het voor mijn zaak of mijn merk betekenen?

Marketing is een push-tactiek. Branding is dat wat eraan voorafgaat, het is een pull-strategie. Branding is weten wie je als organisatie bent, wat je drijfveren en wat je eigenschappen zijn. Branding zorgt ervoor dat klanten u niet alleen horen en zien, maar ook ervaren en zich daardoor verbonden voelen: uw bedrijf of merk heeft aantrekkingskracht. Niet voor niets wordt branding ook wel positioneren met persoonlijkheid genoemd. Branding gaat dan ook veel verder dan het benoemen van een visie en een missie, zoals veel bedrijven wel doen (maar er vervolgens niets mee doen, helaas).

Regelmatig zien we bedrijven ten onder gaan door een gebrek aan branding. Ze vertrouwen op hun dienst, hun product of hun assortiment. En op hun plichtmatige folder. Is immers altijd goed gegaan? Dat is ongetwijfeld waar, maar het is geluk en geluk is eindig. Er hoeft maar één disrupter op te staan en de trouwe klanten blijken niets te geven om uw merk. Ze waren klant uit gewoonte, niet omdat ze loyaal wilden zijn en aan uw merk zijn gaan hechten. Hun brand loyalty is ineens nul komma nul.

Of u nu business-to-business actief bent, of in de consumentenretail, het kweken van loyaliteit is essentieel om uw klanten te behouden. Producteigenschappen zijn zelden alleen doorslaggevend, ook al zal een klant altijd zeggen dat hij of zij een nuchtere en weloverwogen keuze maakt.

Maar wat we tegen onszelf vertellen is niet altijd waar. Uw klant weet dat, u weet dat, ik weet dat.

Bij branding bepaalt u wat voor gevoel uw merk oproept. Dat vraagt erom dat u periodiek teruggaat naar de basis. Waarom zijn we ook alweer begonnen? En wat is het dat ons bijzonder maakt? Past de cultuur nog wel bij wat en wie we willen zijn? Ja, ik weet het, het zijn lastige vragen, want voor je het weet verval je in makkelijke cliché’s. Maar branding is niet voor niets een werkwoord. Wie wil overleven, moet aan de bak.

Misschien wordt dit juist wel overgeslagen omdat het zo lastig is. Maar het totaal aan branding en marketing is als een ijsberg, waarbij marketing het deel is dat boven het wateroppervlak uitsteekt. Opvallend en mooi om te zien, maar slechts een fractie van het geheel. Haal de branding weg en uw marketing blijkt drijfijs.

- Advertentie -