FRANK VAN KLINK, DIRECTEUR XLLEASE EN AUTOJOURNALIST LEX VAN VELZEN TREFFEN ELKAAR OP ONREGELMATIGE TIJDSTIPPEN EN RAKEN DAN NIET UITGEPRAAT OVER HUN BEIDER HOBBY: AUTO’S EN ALLES WAT DAARMEE SAMENHANGT. BIJ AL HET NIEUWS DEZE KEER OOK EEN SOORT STAMMENSTRIJD IN AUTOLAND: DE KLASSIEKE KEUZE WAS BENZINE OF DIESEL, WORDT DE TOEKOMSTIGE KEUZE ACCU’S OF WATERSTOF?

 

REUZENCOUPÉ
Een schitterende combinatie van imposante en toch ook subtiele vormgeving kenmerkt de nieuwe Audi Q8, een coupé op basis van de Q7. De ontwerpers hebben veel stijlelementen geleend van de oerquattro uit 1980, zoals bijvoorbeeld de stoer vormgegeven wielkasten. Ondanks dat de Q8 iets korter en lager is dan de Q7, blijft het een riant ruime auto met een bagageruimte van meer dan 600 liter.

Frank van Klink: Wat een schitterende lijnen, past zoals sculptuur in een museum. Geavanceerde luchtvering, een 48-volt mild-hybridsysteem, spraakbesturing: techniek om van te smullen.
Lex van Velzen: Dezelfde nieuwe designtaal is later dit jaar ook in de nieuwe Audi Q3 terug te vinden.

CIRCUITPRESTATIES
De snelste Volkswagen Golf ooit: de GTI TCR loopt door naar 264 kilometer per uur (als je optioneel de begrenzer laat verwijderen). Om die prestaties in goede banen te leiden is de nieuwe topversie uitgerust met een sperdifferentieel en voorzien van speciale remmerij. Liefhebbers kunnen ook nog de gasrespons, stuurbekrachtiging, DSG-reactie en de instelling van het onderstel aanpassen.

Frank van Klink: Met handbak of automaat: circuitprestaties voor op straat.
Lex van Velzen: Helemaal leuk met die Akropovic titanium uitlaat eronder.

PIONIERS GEZOCHT
Vanaf september staat de tweede generatie van Hyundai’s waterstof auto bij de dealers, de Nexo. De actieradius van de Nexo bedraagt met een volle tank 665 kilometer en het tanken van waterstof is volgens Hyundai even simpel als je auto volgooien met benzine of diesel. Daar past nog wel een kanttekening bij: er zijn op dit moment nog maar vier tankstations die waterstof aanbieden.

Frank van Klink: Aardige bijkomstigheid: voor waterstofauto’s geldt een uitzonderingsregel, waardoor ook in 2019 de vier procent bijtelling voor deze Nexo overeind blijft.
Lex van Velzen: Leuke techniek voor ‘early adapters’, verder nog niet echt praktisch.

SIERLIJKE STATION
Het model van Peugeot’s nieuwe 508SW is geënt op de klassieke shooting brakes, luxe stations waarbij de nadruk meer lag op de vormgeving dan op de verhuiscapaciteiten. Fraaie details als de frameloze portieren vinden we ook bij dit model weer terug. Bij de trits veiligheidssystemen valt de NightVision op: een infraroodcamera die levende wezens voor de auto waarneemt en op een display weergeeft, handig in het donker.

Frank van Klink: Nette auto, maar de prijzen van de sedanversie zijn al aan de hoge kant, dus deze kon zichzelf ook wel eens uit de markt prijzen, de concurrentie is fors in dit segment.
Lex van Velzen: Fraaie lijnen, van binnen iets krapper dan z’n voorganger.

VER OF VERDER
Naast een ‘gewone’ hybride en een plug-in hybride introduceert Kia nu ook een volledig elektrisch aangedreven versie van het succesnummer Niro. De Niro EV komt in twee versies beschikbaar, eentje die zo’n driehonderd kilometer ver komt op een acculading en een sterkere variant die het tot 450 kilometer ver schopt zonder te hoeven bijladen.

Frank van Klink: Mooi dat er steeds meer keuze komt op het gebied van elektrische auto’s, deze gaat het de Nissan Leaf nog knap lastig maken.
Lex van Velzen: Net als de overige Kia’s wordt de Niro EV geleverd met zeven jaar garantie.

OPVALLENDE GELIJKENIS
Het is even opletten: Volvo’s nieuwe V60 lijkt wel heel erg op z’n grote broer V90, maar is net ietsje mooier. Prettig is vooral dat de nieuwe generatie fors gegroeid is ten opzichte van z’n voorganger, waardoor zowel de been- als de bagageruimte toegenomen zijn.

Frank van Klink: Nette auto maar wel een zwaargewicht, het scheelt nauwelijks met de toch beduidend grotere V90.
Lex van Velzen: Een dezer dagen arriveert ook de sedanversie S60 bij de dealers, dat wordt de eerste dieselvrije Volvo.

FRANS-DUITSE PAKEZEL
Vorig jaar lijfde Peugeot het Duitse Opel in en de nieuwe generatie Combo Tour profiteert
gelijk van die intensieve samenwerking. Waar de vorige Combo z’n techniek en
koets deelde met de Fiat Doblo, is de nieuweling gebaseerd op de derde generatie van
de Citroën Berlingo en z’n Peugeot zusje. De drieling kan in twee maten geleverd
worden en voor beide versies behoort een derde zitrij tot de mogelijkheden.

Frank van Klink: Lekker luxueus aan te kleden en een mooie vracht aan veiligheid
verhogende rijsystemen.
Lex van Velzen: De Combo Tour is standaard 4.40 m lang, de XL-versie is 35 cm langer.

VROLIJKE FRANSOOS
Speels, frivool, eigenzinnig: ondanks de gelijkenis met de Peugeot Rifter en de Opel Combo beschikt de nieuwe Citroën Berlingo toch over een heel eigen identiteit. Zowel het exterieur (met de airbumps) als het interieur tonen sterke verwantschap met de overige Citroënmodellen. De techniek stemt uiteraard volledig overeen met de Peugeot- en Opelversies.

Frank van Klink: De derde generatie Berlingo in 22 jaar is beduidend volwassener dan z’n voorgangers.
Lex van Velzen: Leuke optie is de Modutop: een combinatie van zonnedak en inwendige dakkoffer in één.

- Advertentie -