Het was voor de automarkt een turbulent jaar. De nieuwverkopen zijn fors gekelderd en tegelijk waren de occasions niet aan te slepen omdat veel reizigers het openbaar vervoer vermeden. Alle grote autobeurzen werden afgelast en het is de vraag of én hoe die zich gaan herstellen, de animo bij zowel publiek als fabrikanten loopt al jaren terug. Voor komend jaar voorziet John Plette, commercieel directeur XLLease, duidelijk licht aan het eind van de tunnel. “We krijgen weer meer bewegingsvrijheid, maar tegelijkertijd ontstaat er een nieuw ‘normaal’ waarbij blijvend meer thuisgewerkt gaat worden. Kortom: er wordt minder gereden en dus worden arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s minder vanzelfsprekend dan ze tot nu toe waren.”

Leuke trend: van leasebak naar leasebike. De klassieke leaseauto wordt steeds vaker ingewisseld voor een leasefiets in combinatie met een uitgekiende mobiliteitsoplossing op maat. “We werken nauw samen met Lease a Bike en zien een enorme groei in dit segment.” Naast de leasefiets is ook een steeds grotere rol weggelegd voor elektrische auto’s. “Het aanbod wordt steeds aantrekkelijker, de TCO (total cost of ownership) daalt gestaag en de bijtelling blijft natuurlijk aantrekkelijk.” XLLease is, mede dankzij de verregaande persoonlijke aanpak, bijzonder goed toegerust om ondernemers te begeleiden naar maatwerkoplossingen die anticiperen op het nieuwe ‘normaal’ en de daarbij passende vervoersmodaliteiten.

Familie-uitbreiding
Pal na z’n introductie was de Volkswagen ID.3 gelijk de best verkochte auto van de maand, een duidelijk bewijs van de sterk toegenomen belangstelling voor elektrisch rijden. Niet zo gek: de prijzen zijn inmiddels ronduit concurrerend, de actieradius is dankzij de moderne accutechniek geen probleem meer en de laadinfrastructuur wordt steeds beter. En alhoewel de bijtelling volgend jaar stijgt, blijft het toch lager dan voor een vergelijkbare brandstofauto afgerekend moet worden. De eveneens dit jaar geïntroduceerde Volkswagen ID.4 is voor dit jaar zo goed als uitverkocht, maar blijft ook volgend jaar, weliswaar met een bijtelling van twaalf procent, een hele aantrekkelijke auto. Komend jaar worden beide modelreeksen verder uitgebreid met onder andere vierwielaandrijving voor de ID.4 en wordt een volledig nieuw model onthuld.

John Plette: Diesels raken nu echt uit de mode. Komend jaar zet de opmars van volledig elektrische auto’s verder door, alhoewel de plug-ins het ook nog steeds goed doen.
Lex van Velzen: Het omslagpunt is bijna bereikt: vanaf 2024 zijn elektrische auto’s definitief goedkoper te produceren dan brandstofexemplaren.

Sterker dan ooit
De Volkswagen Golf R is meer dan ooit een ultieme pretmachine. Onder het indrukwekkende uiterlijk vertoon gaat een berg techniek schuil waar liefhebbers van smullen. Niet alleen de pure prestaties, zoals een top van 270 kilometer per uur, maar ook de uitgebreide mogelijkheden om het onderstel aan de weg- of circuitomstandigheden aan te passen zijn verbijsterend. De digitale cockpit is geheel nieuw opgezet om het uiterste uit motor en onderstel te kunnen halen.

John Plette: Vooral ook die Akropovic-uitlaat erbij nemen, dat draagt extra bij aan de hele beleving.
Lex van Velzen: Komt het best tot z’n recht als je ‘m zo nu en dan op het circuit kan uitlaten.

Olé Cupra!
Eindelijk is-ie er dan: met de Formentor laat Cupra zien wat het merk allemaal in huis heeft. En de eerste editie is gelijk ook de maximale rijmachine: de Formentor 310 2.0 TSI 4Drive is in alle opzichten een beest van een auto. Onder een ronduit imponerend uiterlijk gaat een minstens even indrukkende hoeveelheid techniek schuil. Vierwielaandrijving is standaard op dit topmodel, evenals de zeventraps DSG-transmissie.

John Plette: Fraai en exclusief, supersnel en uitermate luxueus. Elke Cupra heeft standaard vier jaar garantie.
Lex van Velzen: Begin ’21 wordt nog een tweetal plug-in hybride Formentors geïntroduceerd. Even mooi, ietsje tammer.

Cupra met stekker
Met de e-Hybrid versies van de Cupra Leon en de Cupra Leon Sportstourer voegt het Spaanse merk voor autoliefhebbers een tweetal extra leuke versies toe aan het gamma. Beide modellen zijn razendsnel maar kunnen desgewenst ook 52 kilometer puur elektrisch rijden. Het onderstel van beide modellen is volledig aangepast om de beschikbare 245 pk veilig in te kunnen zetten. De bestuurder kan met behulp van de speciale Cupra-knop kiezen uit vier verschillende rijmodi.

John Plette: Echt met oog voor detail gemaakt, een fraaie combinatie van het klassieke sportwagengevoel en toch ook heel goed praktisch inzetbaar.
Lex van Velzen: Bepaald geen eenheidsworst, deze Spaanse bolides. Echt een auto om jezelf mee te verwennen.

Elektrisch op z’n ‘Daciaas’
Dacia doet nog even geheimzinnig over de aanschafprijs van z’n eerste volledig elektrische auto, maar de nieuwe Spring Electric zal vermoedelijk heel betaalbaar zijn, zoals past bij het budgetmerk. De Spring Electric is een ruime vierpersoons stadsauto met een bereik van zo’n 230 kilometer (in de stad: 295 volgens de WLTP City). En geheel in lijn met de Dacia-filosofie: simpel en doeltreffend, dus verwacht geen al te luxueuze fratsen.

John Plette: Geen baanbrekende techniek, deze Spring zal het echt van z’n prijs moeten hebben. Natuurlijk wel lekker lage bedrijfskosten en een geruststellend ruime garantieperiode.
Lex van Velzen: Ziet er nog best stoer uit en het is allemaal vooral heel functioneel. Misschien iets te basaal voor de verwende Westerse automobilist?

DACIA SPRING ELECTRIC (BBG) – PHASE 1

Strakgetrokken
Hyundai heeft z’n succesnummer Kona aan een facelift onderworpen. Zowel de voor- als de achterzijde zijn opnieuw getekend, aan de aandrijflijn is niet gesleuteld. Dat was ook niet echt nodig, zowel de prestaties als de actieradius zijn meer dan in orde. Wel heeft Hyundai de voorraad veiligheidssystemen fors uitgebreid. Zo wordt de berijder nu bijvoorbeeld gewaarschuwd als hij of zij de auto op slot wil doen terwijl er nog iemand op de achterbank zit.

John Plette: Niet elke facelift is altijd even geslaagd, maar bij deze Kona heeft de update goed uitgepakt.
Lex van Velzen: De Kona Electric wordt sinds kort ook in Tsjechië gebouwd waardoor de levertijd aanzienlijk korter is geworden.

Kloeke coupé
Volgend jaar verschijnt de Renault Arkana in de showrooms: een forse SUV-achtige coupé die een slag groter is dan de huidige Kadjar. De Arkana is uitsluitend met de 140 pk sterke E-Tech Hybrid motor leverbaar die ook bekend is uit de Clio E-Tech. De robuuste buitenmaten staan garant voor een zeer ruim interieur. De Arkana wordt in Zuid-Korea gebouwd.

John Plette: Apart model wel, doet toch vooral denken aan de nieuwe lichting van de Citroën C4, ook zo’n SUV-coupé. Nog wel even een vraagje: is hij gewoon groot of is-ie eerder lomp?
Lex van Velzen: Leverbaar met zeventien of achttien inch wielen, grote digitale schermen in het dashboard, alles is even fors aan deze coupé-achtige. Als R.S. Line uitvoering helemaal leuk aangekleed.

Stekker Seat
De Seat Leon en de Leon Sportstourer zijn nu ook als plug-in hybride leverbaar. De 204 pk sterke aandrijflijn wordt altijd gecombineerd met het FR-uitrustingsniveau waardoor er gelijk een even sportieve als complete auto voor de deur staat. Beide modellen zitten binnen de acht seconden op de honderd kilometer per uur, scheuren desgewenst door naar de 220 kilometer per uur en zijn, mits ietsje rustiger bereden, ook nog eens bijzonder zuinig. Het volledig elektrische bereik is zo’n zestig kilometer.

John Plette: Uitermate prettige en ruime auto’s waarbij dankzij de plug-in technologie de bedrijfskosten behoorlijk gedrukt kunnen worden. Wel zo vaak mogelijk stekkeren!
Lex van Velzen: Het enige nadeeltje: de techniek slurpt behoorlijk wat laadruimte, de Sportstourer levert zo’n 150 liter bagageruimte in. Er blijft overigens genoeg ruimte over.

- Advertentie -