Op een automarkt die zwaar in mineur verkeert, vallen toch een paar lichtpuntjes op. Zo wint private lease dit jaar enorm aan populariteit. Enerzijds omdat particulieren op die manier grote investeringen ineens kunnen voorkomen, anderzijds omdat steeds meer reguliere leaseregelingen op de schop gaan en worden vervangen door een mobiliteitsbudget. En in zo’n mobiliteitsbudget past een private lease regeling uitstekend. Daarnaast nemen het aanbod èn de verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s snel toe. De langverwachte eerste modellen van de Volkswagen ID-familie zijn gelanceerd en nog dit jaar leverbaar. Veelbelovende modellen voor komend jaar zijn onder andere de Skoda Enyaq iV in vele varianten, de elektrische Ford Mustang Mach E, de Tesla Model Y en de elektrische versie van Opels nieuwe Mokka. Naast volledig elektrische aangedreven auto’s groeit ook het aanbod aan plug-in modellen. John Plette: “Een plug-in hybride auto is een uitstekende oplossing om de brandstofkosten aanzienlijk te reduceren.” Een belangrijk aandachtspunt bij de plug-in hybrides blijft wel de ‘stekkerbereidheid’ van de berijder. Plette: “Daar moet actief op worden gestuurd, en je moet het voor berijders zo makkelijk mogelijk maken”. Dat kan, onder andere, door de juiste randvoorwaarden te creëren, zoals een universele laadpas en waar mogelijk in een oplaadmogelijkheid voor de thuissituatie te voorzien.

Stoer met stekker
Handig voor wie vrijwel geruisloos de wildernis wil verkennen: Jeep introduceert van z’n drie populairste modellen, plug-in versies. Vooral de Wrangler 4xe is een opvallende verschijning, die dankzij elektromotoren op de voor- en achteras nog betere terreinprestaties levert dan de stekkerloze versie.
John Plette: Leuke aanvulling op het bestaande gamma die, als er serieus wordt gestekkerd door de berijders, kan helpen de brandstofkosten fors te reduceren.
Lex van Velzen: De accu is op ruimtebesparende wijze in het interieur geïntegreerd, waardoor de Wrangler 4xe nog steeds door zo’n 76 centimeter water kan ploegen zonder kans op kortsluiting.

2021 Jeep® Wrangler Rubicon 4xe

 

Digitaal ruimtewonder
De nieuwe Volkswagen Golf Variant profiteert uiteraard ook van alle nieuwe digitale voorzieningen die Volkswagen recent op de achtste generatie van de Golf introduceerde. Daarnaast is de nieuwkomer ook aanzienlijk ruimer dan z’n voorganger. Vooral de achterpassagiers krijgen in de zesde generatie van de Golf Variant meer beenruimte. Leuk detail is ook de aflopende daklijn waardoor de Variant een bijzonder sierlijk silhouet krijgt. Fraaie ledverlichting voor en achter completeren de hightech uitstraling van de nieuwe Golf Variant.

John Plette: De nieuwe Golf Variant is 35 centimeter langer dan de vijfdeurs Golf en ook de wielbasis nam fors toe, fraai vormgegeven en toch veel praktische ruimte.
Lex van Velzen: Fraaie techniek, alle mogelijke veiligheidssystemen aan boord en ook een GTI-versie ontbreekt niet.

Comfortabeler & digitaler
Dankzij een nieuw onderstel biedt Volkswagens compleet vernieuwde Caddy Cargo voortaan het comfort van een personenauto. Ook het fraaie digitale dashboard en de imposante reeks assistentiesystemen zijn geheel nieuw voor dit segment. De nieuwe Caddy is praktischer dan ooit: zowel de laadruimte als de laadopening zijn gegroeid waardoor er nu een europallet overdwars ingeladen kan worden. De totale laadcapaciteit is gestegen tot 3,1 vierkante meter.

John Plette: Voor snelle beslissers is er per direct een bijzonder fraaie ‘1st Edition’ versie leverbaar, geheel afgeladen met leuke opties. De nieuwe Volkswagen Caddy wordt geleverd met vier jaar garantie.
Lex van Velzen: Volgend jaar verschijnt de Maxi-versie van de nieuwe Caddy met een nog bredere schuifdeur en ruimte voor twee europallets. Ook vierwielaandrijving behoort weer tot de mogelijkheden.

Echte rijdersauto
De Audi SUV-coupé’s zijn een schot in de roos. Om dit succes verder uit te breiden, introduceert Audi nu de Q5 Sportback. Naast stoer en toch elegant is de Q5 Sportback voorzien van zowel leuke als praktische details. Zo kan de achterbank verschoven worden om meer been- of bagageruimte te creëren. Bovendien is de rugleuning verstelbaar. Ook handig: de bestuurder kan de bodemvrijheid instellen: 45 mm omhoog in het terrein, desgewenst 25 mm omlaag op de snelweg. Ook de stuurrespons is instelbaar.

John Plette: En uiteraard leverbaar met twee fraaie en efficiëntie plug-in hybride motoren, kers op de taart wordt de SQ5 Sportback die volgend jaar volgt.
Lex van Velzen: Vol fraaie details: OLED-achterlichten die oplichten in het donker als een auto de stilstaande Q5 Sportback te dicht nadert.

Kleiner maar fijner
Opel heeft z’n nieuwe Mokka aanzienlijk ingekort, maar stelt dat de nieuweling desondanks even ruim is als z’n voorganger. Daarnaast is de vormgeving opvallend anders en dankzij de optionele tweekleuren uitvoeringen oogt de Mokka stukken hipper dan het voorgaande model. Het motoren aanbod is lekker compleet met benzine-, diesel en geheel elektrische uitvoeringen.

John Plette: De vorige Mokka-edities waren toch een beetje seniorenauto’s, dat imago schudt deze versie definitief van zich af.
Lex van Velzen: Fraaie digitale cockpit maar toch ook nog genoeg ‘klassieke’ knoppen en schakelaars om de bediening overzichtelijk te houden.

De nieuwe norm
Skoda heeft meer details bekendgemaakt over z’n even fraaie als stoere volledig elektrische Enyaq iV. De nieuweling is leverbaar vanaf een krappe veertig mille. Voor dat geld staat de Enyaq iV 60 voor de deur met een bereik van 390 kilometer. De Eniaq iV 80 heeft een actieradius van 510 kilometer en volgend jaar volgt ook nog een voordeliger Eniaq iV 50 met een bereik van 340 kilometer. Ook snellere versies liggen in het verschiet in de vorm van Enyaq iV vRS: een vierwiel aangedreven geweldenaar die in 6,2 seconden naar de 100 sprint. De vierwiel aangedreven versies mogen 1.200 kilo trekken.

John Plette: Een fraai en uitgebreid gamma, zo komt de overstap naar elektrisch rijden in een echte stroomversnelling.
Lex van Velzen: Het blijft natuurlijk voor alles een echte Skoda, dus met paraplu en ijskrabber.

Stroomversneller
Nu dan toch in het echt: Volkswagen heeft eindelijk z’n tweede volledig elektrische ID-model onthuld. De ID.4 is een forse en bijzonder ruime SUV met een riant bereik van 520 kilometer. Via een snellader ‘tank’ je moeiteloos in een half uur 320 kilometer bereik bij. De 1st Editions die dit jaar nog worden geleverd zijn volledig afgeladen met elektrische hulpmiddelen die het rijden veiliger en aangenamer maken. Vooral de stembediening van audio en navigatie is bijzonder compleet. Volgend jaar verschijnen meerdere versies, ook met vierwielaandrijving.

John Plette: Hij was het wachten waard, deze ID.4 gaat flink meehelpen om elektrisch rijden ‘gewoon’ te maken. Volgend jaar groeit de ID-familie verder.

Lex van Velzen: Deze ID.4 rekent definitief af met range anxiety en het uitgebreide garantiepakket van acht jaar op de accu zal scepsis over de levensduur of betrouwbaarheid wegnemen.

Terug van weggeweest
Volkswagen introduceert de opvolger van de uiterst succesvolle Golf GTE. De nieuwste versie is sneller, zuiniger en rijdt verder op z’n acculading dan de vorige editie. De bijzonder sportief uitgevoerde GTE levert vrijwel GTI-achtige prestaties. Voor wie dit allemaal een tikkeltje te veel van het goede is, levert Volkswagen ook nog een iets bescheidener versie: de Golf Style 1.4 eHybrid.

John Plette: Fenomenale prestaties en een verbazend bescheiden verbruik: als de berijder maar bereid is genoeg te stekkeren, daar blijf ik toch op hameren.
Lex van Velzen: Zo’n GTE is supergaaf natuurlijk, maar die Style 1.4 eHybrid levert ook briljante prestaties en rijdt met 71 kilometer nog iets verder op z’n accupakket.

 

- Advertentie -