Elektrische mobiliteit is anno 2020 niet meer weg te denken, en volgens experts zal ergens rond 2024 of 2025 het punt worden bereikt waarop elektrische auto’s voordeliger zijn dan auto’s met brandstofmotoren. Naast volledig elektrisch aangedreven auto’s introduceren fabrikanten op dit moment vooral veel hybrides, al dan niet met stekker. De achterliggende gedachte is dat op die manier de gemiddelde CO2-uitstoot van het volledige modellenaanbod afneemt. Die CO2-vermindering is een harde eis uit Brussel en voor autoproducenten liggen hoge boetes in het verschiet als ze de opgelegde limieten overschrijden.

Door John Plette, commercieel directeur XLLease en Lex van Velzen

John Plette: “Vooral de plug-in hybrides zijn dit jaar aan een sterke opmars bezig. Veel ‘stekkeren’ is een uitstekende manier om de brandstofkosten sterk te reduceren.” De verkoop van volledig elektrische auto’s neemt ook nog steeds toe, maar is in ons land sterk afhankelijk van fiscale stimuleringsmaatregelen. En bij een kleine groep berijders blijft toch ook een restje ‘range anxiety’ bestaan: kan ik wel met m’n volledig elektrische auto ontspannen op vakantie? Voor deze groep heeft Plette nog een tip: “Neem in het leasecontract op dat je één- of tweemaal per jaar een paar weken over een ‘gewone’ station met  trekhaak kan beschikken.”

GEHEIDE HIT
Vanaf september start de levering van Volkswagens ID.3 in de speciale First Edition-uitvoering en de nieuwkomer is nu al te configureren. De specificaties zijn om van te smullen. Zo snelt de ID.3 in deze 1st edition uitvoering dankzij z’n 204 pk sterke motor in slechts 7,3 seconden naar de 100 kilometer per uur, dat zijn GTI-achtige prestaties. De actieradius bedraagt 424 kilometer, ruim genoeg voor veeleisende gebruikers. Ook de prijzen vormen een aangename verrassing, instappen kan al voor minder dan 38.000 euro waarbij de ID.3 dan al over een bijzonder riante uitrusting beschikt. Ook leuk om te weten: bij de prijs inbegrepen is het onderhoud gedurende de eerste zes jaar.

John Plette: Een fors bereik en de mogelijkheid tot snelladen maken deze ID.3 bijzonder geschikt voor lange afstandsrijders. Per 1 januari gaat de bijtelling weer omhoog, voor die tijd laten afleveren loont.

Lex van Velzen: Alhoewel de elektromotor achterin geplaatst is, beschikt de ID.3 over een zeer ruime bagageruimte.

BLOEDSTOLLEND MOOI
Volkswagen heeft z’n bijzonder fraaie Arteon nog wat verder verfijnd en gelijk ook de Shooting Brake toegevoegd aan het programma. Deze nieuwste aanwinst vormt een bijzonder geslaagde combinatie van elegante en toch ook sportieve lijnen die samen een uiterst praktische estate opleveren. Ook het interieur is volledig nieuw ontworpen, waarbij de nadruk nog sterker is gelegd op digitale bedieningselementen en het gebruik van online diensten in de auto.

John Plette: Aan het indrukwekkende motorenpalet is nu ook een uiterst bruikbare plug-in hybride versie toegevoegd. Ook nieuw bij Volkswagen, maar dat geldt voor alle modellen: de garantie is uitgebreid tot vier jaar.

Lex van Velzen: Fraai detail is de optionele led-dagrijverlichting over de hele breedte van het front, dat wordt vast een nieuwe trend.

AAN DE STEKKER
Volkswagen heeft z’n populaire Tiguan ingrijpend vernieuwd. Aan de buitenzijde valt direct het stoerdere front met bredere led-verlichting en een hogere motorkap op, in het interieur domineert de digitale revolutie met fraaie beeldschermen en digitale bedieningselementen, touchbuttons en sliders in plaats van de klassieke knoppenwinkel. Ook onder de motorkap vinden we tal van vernieuwingen. De diesels zijn nog schoner geworden door toepassing van twin dosing technologie en voor het eerst gaat de Tiguan aan de stekker dankzij de introductie van de eHybrid versie.

John Plette: Met de GTE-knop in de eHybrid versie kan de stekker-Tiguan als een sportwagen presteren.

Lex van Velzen:
Het elektrisch bereik van zo’n 50 kilometer is voor de meeste berijders voldoende voor hun dagelijks verkeer.

EN DAT IS TWEE
Eind dit jaar trekt Volkswagen het doek van het tweede lid van de elektrische ID-familie, de ID.4. De ID.4 is een forse SUV, die met een lengte van 4.60 precies tussen de Tiguan en de grotere Tiguan Allspace past. De sterkste versie beschikt over ruim driehonderd pk en heeftvierwielaandrijving. Volkswagen belooft een actieradius van zo’n 500 kilometer. Bijgaand een spionagefoto van de Chinese versie, het definitieve uiterlijk kan dus nog wat afwijken.

John Plette: Volkswagen ligt volledig op schema om z’n vloot volledig elektrische auto’s snel uit te rollen, de ID-familie zal de komende jaren snel groeien.

Lex van Velzen: Het is de bedoeling dat van alle huidige Volkswagen-modellen ook een ID-versie verschijnt.

FEESTBEEST
Het is ongetwijfeld het hoogtepunt van de festiviteiten ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van Skoda: de introductie van de Enyaq iV, na de elektrische Citigo het tweede volledig elektrisch aangedreven model van het Tsjechische merk. De specificaties zijn veelbelovend: achterwiel- of vierwielaandrijving, een actieradius van maximaal 500 kilometer en snelladen tot 125kW.

John Plette: Een enorm ruim interieur, mede door de lange wielbasis en het ontbreken van de middentunnel en ook nog een bagageruimte van 585 liter, dit wordt een aangename lounge-auto.

Lex van Velzen: Het interieur van de Enyaq iV is een mooie mix van natuurlijke, duurzaam geproduceerde en gerecyclede materialen enerzijds en een totale high-tech beleving met een head up display en augmented reality anderzijds.

DRIE SMAKEN
Citroën waagt een nieuwe poging in het C-segment met z’n kersverse C4. De gedurfd vormgegeven Fransoos vervangt de vrij saaie vorige C4 en de veel leukere Cactus. De nieuweling kan naar wens met benzine-, diesel- of elektrische aandrijving worden geleverd, de laatste heet dan ë-C4. Da’s meteen ook de bijzonderste van het stel, met een heel redelijke actieradius van zo’n 350 kilometer.

John Plette: Mooi dat Citroën meteen acht jaar garantie op de accu’s geeft, dat boezemt vertrouwen in. Leuke auto, wel erg drukke vormgeving.

Lex van Velzen: Origineel, weer een echte Citroën. Leuke mix van hatchback en SUV. Wel het leukst met de grootste maat wielen.

TWEEDE JEUGD
Zes jaar na z’n introductie begint Renaults Twingo aan z’n tweede jeugd: voilà de Twingo Electric. Het is vermoedelijk de voordeligste elektrische auto op de markt, instappen kan vanaf ruim twintig mille. Voor een elektrische auto niet duur, maar toch wel ruim 8.000 euro duurder dan een vergelijkbare benzine-versie. Interieur- en bagageruimte zijn even groot als bij de benzineversies. Leuk detail: de elektrische Twingo is van binnen lekker stil maar om voetgangers en fietsers te waarschuwen kan gekozen worden uit drie geluiden waarbij de intensiteit afhangt van de snelheid.

John Plette: Helaas is de subsidiepot voor particulieren die een elektrische auto kopen al leeg voor dit jaar, nieuwe aanvragen worden automatisch doorgeschoven naar volgend jaar.

Lex van Velzen: De actieradius in de stad is zo’n 270 kilometer, bij gecombineerde ritten kan je tot 190 kilometer ver komen. Voor de meeste gebruikers ruim voldoende.

ELEKTRISCHE OPPEPPER
Onder de noemer E-Tech hybrid stuurt Renault een drietal modellen met elektrische ondersteuning op pad: de Clio, Captur en Megane. Er zijn wel onderlinge verschillen: de Clio moet het zonder stekker doen en heeft dan ook een beperkter elektrisch bereik, de Captur en de Megane kunnen zo’n vijftig kilometer elektrisch zoeven, in de stad tot 65 kilometer. Leuk is wel dat je bij alle drie verschillende rijmodi kan instellen, waaronder ‘sport’, waarbij het volledige vermogen van beide motoren wordt gecombineerd voor als je eens lekker op wil schieten.

John Plette: Mooi voorbeeld van hoe elektrische ondersteuning het verbruik kan verminderen, als je maar genoeg stekkert! Gemiste kans dat de Clio geen plug-in mogelijkheid heeft gekregen.

Lex van Velzen:
De aanpassingen gaan niet ten koste van interieur-of bagageruimte, wel zijn de auto’s respectievelijk 80 kilo (de Clio) en 105 kilo (de plug-ins) zwaarder geworden.

- Advertentie -