In de rubriek ‘over auto’s gesproken’ informeert John Plette, commercieel directeur XLLease ons elk nummer over de nieuwste automodellen en andere ontwikkelingen in de mobiliteitssector. Afgelopen jaren heeft de overheid het gebruik van elektrische auto’s voor zakelijke rijders gestimuleerd door een extra laag bijtellingstarief te hanteren, dit jaar zijn de particuliere kopers aan de beurt.

Komende zomer wordt een subsidieregeling ingevoerd die zowel de nieuwverkoop als de occasionverkoop van elektrische voertuigen gaat ondersteunen. Volgens de thans bekende plannen gaat voor nieuwe elektrische auto’s tot 45.000 euro een subsidie gelden van 4000 euro, op tweedehands elektrische voertuigen wordt een subsidie van tweeduizend euro verleend. Berijders van elektrische auto’s betalen ook geen wegenbelasting. John Plette: “Ik hoop dat bij deze subsidieregeling ook rekening gehouden wordt met de occasion plug-ins, het zou jammer zijn als die massaal worden geëxporteerd want de TCO van plug-ins is ook voor occasionrijders bijzonder aantrekkelijk.”

Spaanse schone


Nadat de derde generatie van Seats Leon meer dan een miljoen keer over de toonbank ging introduceert het Spaanse merk dit voorjaar de vierde generatie. De nieuweling is een stuk langer, heeft een grotere wielbasis en is iets lager en smaller geworden. De extra ruimte komt volledig aan de achterpassagiers ten goede, de bagageruimte blijft even riant als voorheen. De nieuwe Leon heeft wat rondere contouren dan z’n voorganger. Vooral opmerkelijk: de enorme lading aan nieuwe assistentie- en connectiviteitssystemen.

John Plette: Echt een aanrader. In alle opzichten fraai, maar de plug-in hybride heeft toch wel mijn absolute voorkeur. De total cost of ownership, de bedrijfskosten van een plug-in hybride zijn bijzonder concurrerend te noemen.

Lex van Velzen: Veel digitaler dan z’n voorganger, zo is LED verlichting voortaan standaard net zoals een compleet digitaal dashboard.

Sportieve station


De nieuwe Seat Leon Sportstourer profiteert net zoals de vijfdeurs versie van de duidelijk toegenomen lengte en wielbasis, waardoor bij deze fraaie ST de bagageruimte met ruim dertig liter is toegenomen tot een bijzonder nuttige 617 liter. En net zoals bij de vijfdeurs versie is ook de ST uitgerust met de bijzonder vormgegeven LED verlichting tussen de achterlichten. Ook in het interieur vinden we uitgebreide LED sfeerverlichting, die meer biedt dan alleen maar gezelligheid: de interieurverlichting is gekoppeld aan het vermoeidheidsdetectiesysteem.

John Plette: Verreweg de fraaiste station in z’n klasse en duidelijk een stuk ruimer dan z’n voorganger.

Lex van Velzen: Benzine, diesel, mild hybrid of plug-in hybride: keus genoeg. De hybride versies worden altijd met een DSG automaat uitgerust.

 

Toptechniek voor topprestaties

Voor wie wel veel, maar niet altijd elektrisch wil rijden biedt Audi een ruim scala aan plug-in hybrides. De jongste aanwinst op dit vlak is de Q7 plug-in hybride, waarbij een 3.0 V6 TFSI benzinemotor wordt ondersteund door een 94kW sterke elektromotor. Dankzij een ruim accupakket kan de Q7 plug-in hybride ruim veertig kilometer elektrisch rijden. Worden beide motoren gecombineerd dan davert deze Q7 door naar een begrensde top van 240 kilometer per uur.

John Plette: Dankzij de slimme software aan boord bepaalt de Q7 zelf bij elke rit hoe zoveel mogelijk elektrisch gereden kan worden.

Lex van Velzen: Met de My Audi app kunnen tal van functies zoals verwarming of koeling op afstand worden geregeld, evenals natuurlijk de status van het laadproces bekijken of de navigatie vast instellen.

 

Elektrische muscle car

Over de naamkeuze wordt onder liefhebbers van de oer-Mustang nog wat gemopperd, maar het lijkt ons wel goedgekozen. En net zoals z’n verre voorganger is de nieuwe en volledig elektrisch aangedreven Ford Mustang Mach E een bijzonder aantrekkelijk vormgegeven auto geworden met leuke designelementen die naar de voorgaande generaties lonken. De Mustang Mach E kan nu al worden geconfigureerd en besteld maar liefhebbers moeten nog tot het eind van het jaar geduld koesteren. Wachten wordt beloond.

John Plette: Leuke Tesla-uitdager, de instapversie van deze Mustang Mach E is ongeveer even duur als een Model 3 van Tesla. En niet onbelangrijk: het elektrische bereik is uiteraard minimaal vergelijkbaar met de Model 3.

Lex van Velzen: Dankzij slimme samenwerking kan Ford in Europa op basis van de Volkswagen ID 3 ook nog een soort mini-Mustang Mach E ontwikkelen, met de specificaties van de ID 3.

 

Steeds meer keuze


Audi voegt een tweede volledig elektrisch aangedreven model toe aan z’n imposante modellenreeks: de e-tron Sportback. Anders dan de fraaie coupélijnen doen vermoeden is de e-tron Sportback een bijzonder ruime auto die uiterst comfortabel plaats biedt aan vijf inzittenden en ruim zeshonderd liter bagage meetorst. De e-tron Sportback is in twee vermogensvarianten leverbaar die beide voorzien zijn van quattro vierwielaandrijving en die allebei dankzij de snellaadmogelijkheid tachtig procent van hun accucapaciteit in een half uur bij kunnen ‘tanken’.

John Plette: Uit eigen ervaring kan ik zeggen: een onvergetelijke rijervaring, deze e-tron.

Lex van Velzen: Echt innovatief: de digitale matrix LED koplampen sturen echt mee met de auto en niet te vergeten: de futuristische digitale buitenspiegels die meehelpen om de luchtweerstand te verlagen.

 

Schoner dan ooit


Seats populaire Mii gaat voortaan volledig elektrisch aangedreven door het leven. En wat voor leven: het gecombineerde bereik is 260 kilometer, maar wie de Mii electric uitsluitend in de stad gebruikt komt tot 358 kilometer ver voor het accupakket weer opgeladen dient te worden. Dat opladen gaat overigens snel genoeg: via een snellader kan tachtig procent van het accupakket worden opgeladen in slechts vijfenveertig minuten.

John Plette: IJzersterke aanbieding, prima lease- en private leasetarieven en de onderhoudskosten voor de eerste zes jaar zitten al bij de prijs inbegrepen. Wordt een topper dit jaar.

Lex van Velzen: In dit segment de meest volwassen auto met standaard zaken als automatische airco, rijstrookbehoudassistent en verkeersbordenherkenning.

 

Stekkerstation

Komende zomer arriveert de licht aangepaste Renault Megane bij de dealers. De jongste generatie beschikt voortaan standaard over Pure Vision LED koplampen en een groter digitaal instrumentenpaneel. De grootste vernieuwing is echter de introductie van de geheel nieuwe E-Tech plug-in hybride. Een 1.6 liter benzinemotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Het accupakket maakt een elektrisch bereik van vijftig (gecombineerd gebruik) tot vijfenzestig kilometer (stad) mogelijk. De E-Tech plug-in wordt in eerste instantie alleen als Megane Estate geleverd.

John Plette: Renault breidt snel z’n hybride en plug-in hybride modelreeks uit, eerder dit jaar waren al de Clio en de Captur aan de beurt.

Lex van Velzen: Binnenkort wordt ook de vernieuwde Espace met deze aandrijflijn leverbaar.

 

Ecologisch en elektrisch


Met de MX 30 introduceert Mazda z’n eerste volledig elektrische auto. De nieuweling heeft veel mee. Zo is de MX 30 ongeveer even duur als z’n benzine equivalent, de CX 30. Daarnaast is de MX 30 bijzonder compleet uitgevoerd en vallen in het interieur de vele ecologisch verantwoorde materialen op. Een ander opvallend detail: de zogenaamde Freestyle deuren, daarmee doelt Mazda op achterportieren die tegengesteld aan de voordeuren openen.

John Plette: Keurige auto, redelijke prijs, nette uitrusting alleen het bereik valt met zo’n tweehonderd kilometer wat tegen, dat moet beter, of eigenlijk: verder.

Lex van Velzen: Die zelfmoordachterdeuren kennen we nog van de laatste generatie Opel Meriva en diverse Rolls Royce modellen.

 

- Advertentie -