Gerbrand Pot, Crystal Park

Inmiddels staat Gerbrand Pot bijna dertig jaar aan het roer van zijn mediabedrijf Crystal Park in Zutphen. Door de jaren heen volgde hij de technologische ontwikkelingen in zijn vak op de voet en soms was en is hij zijn tijd zelfs vooruit. Doel van de producties is en blijft: informeren, communiceren en engageren. “Ik wil steeds opnieuw leren, kijken wat mensen beweegt en bij elkaar brengt.”

Inmiddels staat eigenaar en creatief directeur Pot dertig jaar aan het hoofd van zijn mediabedrijf. Nog steeds is de eerste vraag bij elk project: wat is je doel? “Je hoort vaak: ik wil een leuk filmpje. Maar een film om de film maken, is me te oppervlakkig. Ik wil iets communiceren wat een effect teweegbrengt dat past bij de opdracht en de bedoeling. En daar oorspronkelijk in zijn”, zegt hij. “Communicatie heeft een doel. Dat moet je weten te omschrijven. En het is altijd een multidisciplinaire aangelegenheid, stilstaand en lopend beeld, een tijdlijn, taal.” Crystal Park heeft ook een flink aantal internationale klanten en maakt ook producties in het buitenland. Zo filmden Pot en zijn medewerkers het afgelopen halfjaar onder meer in Indonesië, Thailand, Brazilië en Noord-Amerika.

Normen en waarden
Gevraagd naar wat hem typeert als ondernemer, antwoordt hij gelijk: “Veerkracht. Ik ben niet alleen opdrachtnemer, maar geef klanten ook ongevraagd advies. Communicatie is een vak, je moet professioneel zijn en liefde hebben voor taal, beeld, compositie en mooie dingen.” Normen en waarden zijn daarbij leidend voor Pot. “Door mooie dingen te maken, voeg je iets toe aan de wereld om je heen. Uiteraard is geld verdienen de basis, maar niet ten koste van alles of een ander. Ik kan niet iets maken voor een wapenfabrikant of een pornoproducent. Ik wil verbazen, verrassen en ontroeren.”

Dat deden en doen Pot en zijn team onder meer in het citymarketingproject ‘Zutphen Biedt Kansen’ en in een lopend project rond een lokale omroep. “Je ziet momenteel enorm veel polarisatie in de samenleving: iedereen heeft wel een mening over een ander, waarschijnlijk doordat mensen steeds minder met elkaar te maken hebben. Bij de lokale omroep breng ik allerlei verschillende individuen samen: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, vluchtelingen, gymnasiasten en mbo’ers”, vertelt hij. “Zo help je bewustwording en betrokkenheid te creëren en kun je samen werken aan een mooie toekomst.”

Verbinding
Mensen bij elkaar brengen is inherent aan zijn vak, waarbij hij in creatie, productie en distributie iedereen een rol geeft om te komen tot een professioneel eindproduct. Zoals de campagne ‘Zutphen Biedt Kansen’, waarin inwoners vertellen over de mogelijkheden van de stad. “Interessant om strategisch inzicht te geven in wat zij belangrijk vinden. Dat biedt kijkers de kans zich met de stad te verbinden, te ontdekken wat de stad voor hen zou kunnen betekenen qua leefomgeving”, aldus Pot. “Ik wil blijven leren, kijken wat mensen beweegt en bij elkaar brengt. Oftewel ‘Weet je wat jij moet doen? ’ veranderen in ‘Wat kan ik voor je doen?’ Het is echter nooit makkelijk om mensen op een eigentijdse manier te verbinden. Het idee van een lokale omroep heb ik tien jaar geleden bedacht en het vergt doorzettingsvermogen om het ook daadwerkelijk te realiseren.”

‘Ik wil goed, relevant en transparant zijn’

Een andere belangrijke eigenschap voor ondernemers is om in slechtere tijden niet in paniek te raken. Pot: “Tijdens de crisis liep Crystal Park de nodige klappen op. De omzet kelderde, ik moest saneren en deed er een paar jaar over om te herstellen. Dan gaat het erom te vertrouwen op je talent en doorzettingsvermogen en zorgen dat je een positief gevoel vasthoudt. Alleen dan kun je nieuwe ideeën bedenken en elke keer weer goed ‘werk leveren conform professionele standaarden. Lokaal krijgen we vaak hiervoor meer ruimte door de in jaren opgebouwde vertrouwensband.” Zijn medewerkers hebben dezelfde drive voor het vak, willen vooruit en nadenken over ontwikkelingen op hun vakgebied: fotografie, video, taal of communicatie. “Ze zijn alle drie als stagiair binnengekomen. Zo leer je hun mentaliteit en talent kennen en kun je bepalen of ze passen bij de cultuur.”

Effect
Om als ondernemer succesvol te blijven, volgt Pot de ontwikkelingen in de wereld de voet. “Ik wil goed, relevant en transparant zijn, dingen maken die ertoe doen. Waar gaat het naartoe, wat is de behoefte nu en straks? Niemand wil een film van 10 minuten, toch trekken talkshows veel kijkers. Verder zie je het aandeel live streams toenemen”, zegt hij. “Het mooiste moment is wanneer een van onze films of producties gepresenteerd wordt en dat je merkt dat wat we doen of gemaakt hebben effect heeft. Zo noemde een bedrijf onze productie cruciaal en het omslagpunt voor groei. En tijdens de film over Zutphen kregen we spontaan applaus en was één dame tot tranen toe geroerd omdat ze ‘haar’ stad zozeer herkende. Die bevestiging van je relevantie en professionaliteit is fantastisch.”

Crystal Park is sectorwinnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2019 in de categorie Informatie & Communicatie.

 

- Advertentie -