De drijfveren, voorkeuren en achtergronden van de ondernemer zijn onlosmakelijk verbonden met het zakelijk functioneren. Die gedachte is voor Driesteden & Noord-Veluwe BUSINESS aanleiding om elke twee maanden een aantal ondernemers te trakteren op een middagmaaltijd. In normale tijden althans. Dan is de lunchtafel de behaaglijke plek om ontspannen over jezelf te keuvelen. Vanwege de bijzondere omstandigheden kwam deze aflevering online tot stand. Met de drie gespreksdeelnemers elk in hun eigen omgeving. Het stond hen natuurlijk vrij om een broodje te nuttigen tijdens het beantwoorden van de vragen.

TEKST: TOON VAN DER STAPPEN
FOTOGRAFIE: EVERT VAN DE WORP

 


Narek Grigoryan (28)

Marketing Manager, Volvo Nieuwenhuijse Groep, Apeldoorn
“Het familiebedrijf Volvo Nieuwenhuijse stamt uit 1988 en telt nu acht vestigingen. Zes hiervan zijn officieel Volvo dealer, twee andere zijn ingericht als universele garage. Nieuwenhuijse kenmerkt zich door een innovatieve dienstverlening waarbij de klant centraal staat. Denk hierbij aan een proefrit aan huis, een digitaal (advies)gesprek en een virtuele tour om de auto.”
Hobby: Hardlopen en auto’s. “Ik woon in Enschede en werk in Apeldoorn. Dagelijks zit ik minstens twee uur in de auto. Omdat ik op het werk ook relatief weinig beweeg, probeer ik elke week twee tot drie keer hard te lopen om fit te blijven en mijn gedachten even te resetten.
Daarnaast ben ik gek op alles wat met auto’s te maken heeft. Van evenementen bezoeken tot zelf aan auto’s klussen. Enkele jaren geleden heb ik een sportwagen gekocht uit de jaren ‘80, die ik binnenkort samen met mijn vader wil gaan opknappen.”
Boek: ‘Semco-Stijl’ van Ricardo Semler.
Muziek: Pop, latin en dance.
Tv-programma: Spannende films, comedy’s, actualiteiten en documentaires op Discovery Channel.
Lievelingseten: Steak! (“Inderdaad met een uitroepteken.”)
Laatste privéaankoop: Een Apple Watch voor het sporten.

Marc Wissink (45)
Eigenaar van Eventvisie, Deventer
“Eventvisie is een organisatiebureau, gespecialiseerd in eventmarketing en live-communicatie. Wij ontwikkelen communicatieconcepten waarin crossmedia strategisch wordt ingezet. Ons doel is om mens en merk zichtbaar te maken en met behulp van evenementen mensen echt met elkaar in contact te brengen.”
Hobby: “Ik ben nauw betrokken bij de hobby’s van mijn beide zoons. Mijn jongste zoon voetbalt en ik zet mij graag in als vrijwilliger voor de Deventer voetbalclub Colmschate als coach, scheids- en lijnrechter. Mijn oudste zoon doet aan motorcross en ik begeleid hem naar de crossbaan en we klussen samen aan zijn motor. Daarnaast geniet ik met regelmaat met mijn vriendin van musea, theatervoorstellingen en dancefeestjes.”
Boek: ‘Bravo two zero’ van Andy McNab.
Muziek: Vocal Trance.
Tv-programma: ‘Zondag met Lubach’ en de Netflix serie ‘Better Call Saul’.
Lievelingseten: Mexicaans. “Ik probeer overigens graag verschillende gerechten uit, zowel thuis als in restaurants.”
Laatste privéaankoop: “Leibeuken voor onze opnieuw aangelegde achtertuin.”

Marcel van de Velde (32)
Bedrijfsmakelaar bij Rodenburg Makelaars, Apeldoorn
Rodenburg Makelaars bestaat al ruim 85 jaar en is een van de grootste makelaarskantoren en marktleider in de regio, met vestigingen in Zwolle, Apeldoorn en Deventer. “Al sinds 1930 zijn wij actief in de regio, zowel in de bedrijfs- en woningmakelaardij. Met name lokale kennis is onze kracht, maar Rodenburg maakt ook deel uit van Dynamis, een samenwerkingsverband van regionaal opererende makelaarskantoren. Daardoor zijn we ook een makelaar met een landelijk bereik.”
Hobby: “Leuke dingen ondernemen met mijn gezin, familie en vrienden. Ik hou ontzettend van lang tafelen, lekker eten en een goed glas wijn. Daar haal ik dan ook mijn ontspanning uit.”
Boek: “Ik lees met name vakliteratuur.”
Muziek: “Mijn muzikale voorkeuren zijn heel divers. Het hang van het moment af waar ik het liefst naar luister. Ik luister het meest naar latin.
Tv-programma: De Netflix serie Gomorra.
Lievelingseten: Italiaans.
Laatste privéaankoop: “Een iPad voor onze zoon in verband met de Corona-crisis.”

Opa, oma en vader
Narek Grigoryan noemt zijn opa als zijn grootste inspiratiebron. “Er is geen andere persoon van wie ik meer heb geleerd. Ik heb Armeense roots en bij ons is de familieband heel hecht. Dat ervaar ik als heel positief. De gesprekken die ik met mijn opa heb gevoerd en nog steeds voer, hebben mij enorm geholpen bij mijn persoonlijke ontwikkeling. Toen ik een jaar of acht was, legde mijn opa mij op een heel eenvoudige en begrijpelijke manier uit waarom bijvoorbeeld naar school gaan of sporten heel erg belangrijk zijn. Hij legde me uit hoe ik om moest gaan met tegenslagen en successen. Zo leerde hij mij zijn levenslessen en die gaven mij vertrouwen en moed. Naarmate ik ouder word en objectief kan terugkijken naar de weg die ik tot nu toe heb afgelegd, besef ik me dat ik het mede aan mijn opa te danken heb dat ik beschik over discipline, lef en een ‘geef nooit op’-mentaliteit.”

Marc Wissink noemt zijn oma. “Zij was een heel sterke vrouw. Zij keek altijd onbevangen naar zaken zonder te oordelen.”

De grootste inspiratiebron van Marcel van de Velde is zijn vader. “Hij is altijd een harde werker geweest, maar hij kan ook ontzettend genieten van het gezin en het leven. Daarnaast is hij altijd positief ingesteld en dat is iets wat ik van hem heb meegekregen, zowel op werkgebied als privé. ‘Je moet denken in oplossingen en elke dag is een nieuwe dag,’ luidt zijn levensmotto.”

Omgaan met crisissituaties
Op de vraag ‘Welke sterke kanten komen bij je naar boven in crisissituaties?’ antwoordt Marc Wissink: “In een crisissituatie blijf ik rustig en kan ik zaken vanuit een helicopterview bekijken. Ik schiet niet in paniek, maar blijf rationeel nadenken en handelen. Een minder goede eigenschap is dat ik niet zoveel geduld heb, dus ik ga wel eens te snel voor mijn omgeving. Ik vergeet de mensen in mijn omgeving dan mee te nemen, waardoor ik al een paar stappen verder ben in het proces.”

Narek Grigoryan: “Niet in paniek raken, de rust bewaken en vooral goed blijven communiceren en transparant zijn. Er is niets belangrijker en waardevoller, dan de inzet van jezelf en die van je collega’s in een crisissituatie. Door iedereen bij het proces te betrekken, kun je samen op zoek gaan naar (creatieve) oplossingen en raken mensen gemotiveerd in situaties waarbij flexibiliteit (en soms extra inzet) belangrijk zijn. Ik merk wel dat ik het lastig vind om in crisissituaties taken en werkzaamheden zomaar los te laten. Ik blijf dan vooral graag op de hoogte van de voortgang en kan soms ook kritisch zijn op de uitvoering. Maar ik probeer mijn kritiek altijd goed te onderbouwen en genuanceerd over te brengen, dan ziet men het als een positief verbeterpunt.”

“Voor anderen kan ik wel eens chaotisch overkomen,” zegt Marcel van de Velde, “maar eigenlijk doe ik mijn werk heel gestructureerd. Tijdens stressvolle situaties bewaar ik de rust, waardoor ik geen overhaaste beslissingen neem.”

Dierbaar
Over het dierbaarste object in zijn woning zegt Narek Grgoryan: “Ik heb thuis diverse geschenken die een bepaalde emotionele waarde vertegenwoordigen. Ik behoor echter tot de generatie van de millennials, het zal dus niet verbazen dat mijn mobiele telefoon eigenlijk mijn dierbaarste object is. Dankzij mijn telefoon heb ik nagenoeg alles altijd bij de hand. Van amusement tot aan mijn zakelijke contacten. Ik ben gek op reizen en feestjes met familie en vrienden. Ik leg graag mooie momenten vast en kan dankzij mijn telefoon op elk gewenst moment daarop terugkijken.”

Marcel van de Velde: “Mijn dierbaarste objecten zijn de foto’s van mijn gezin. We hebben drie zonen. De oudste is vier en de tweeling is twee jaar geleden geboren. Drie kleine kinderen veranderen je leven behoorlijk, maar ze blijven heel bijzonder en ik kan elke dag van hen genieten.”

“Ik hecht geen waarde aan spullen”, zegt Marc Wissink. “Het zijn voor mij gebruiksvoorwerpen. Maar één voorwerp in huis is mij heel dierbaar. Ik heb tijdens mijn uitzending als militair in Bosnië van een arm gezin een sieradendoosje gekregen dat versierd is met schelpen. Zij hadden letterlijk niets meer te eten en ik heb hen toen een paar overlevingspakketten met eten en kleding gegeven om hen te helpen. Zij waren zo dankbaar dat ze mij dat sieradendoosje gaven. Het staat voor mij symbool voor hoe goed wij het hebben.”

- Advertentie -