Later deze week worden er nieuwe regels voor de belasting over de toegevoegde waarde (btw) voor onlineverkoop van kracht. Ze moeten het speelveld gelijk maken voor alle bedrijven, online verkopen in andere landen makkelijker maken en de consument meer transparantie geven als het gaat over prijzen en aanbod.

De Europese btw-regels zijn voor het laatst bijgewerkt in 1993, en dus niet meer aangepast aan de sterk toegenomen ontwikkeling van internationale online retail de laatste jaren. De coronacrisis heeft de opmars van het online winkelen versneld en nog duidelijker gemaakt dat de regels hervormd moesten worden om te garanderen dat de btw op online-aankopen wordt betaald in het land van de koper. De nieuwe regels komen ook tegemoet aan de roep van zowel kopers als verkopers om alles te vereenvoudigen.

De herziene regelgeving treedt in werking op 1 juli en heeft niet alleen gevolgen voor online verkopers en platforms zowel binnen als buiten de EU, maar ook voor postbedrijven, koeriers, douane- en belastingdiensten en consumenten.

Wat verandert er?
Vanaf 1 juli verandert de manier waarop btw wordt geheven op onlineverkoop door verkopers zowel binnen als buiten de EU.

– Tot nu toe zijn producten vrijgesteld van btw als ze een waarde hebben van minder dan 22 euro en in de EU worden geïmporteerd door bedrijven buiten de EU. Vanaf donderdag wordt deze vrijstelling opgeheven zodat er btw moet worden betaald op alle goederen die de EU binnenkomen, net als op goederen die door bedrijven in de EU worden verkocht. Uit onderzoek en ervaring is gebleken dat gewetenloze verkopers van buiten de EU deze vrijstelling misbruiken door hun zendingen, bijv. smartphones, onjuist te etiketteren om de btw te ontlopen. Door deze mazen in de wet vervalsen zij de concurrentie met hun concurrenten in de EU en lopen de EU-landen samen elk jaar zo’n 7 miljard euro aan inkomsten mis, waar de belastingbetalers voor opdraaien.

– Bovendien moeten onlineverkopers zich voor btw-doeleinden registreren in elk EU-land waar ze een bepaalde omzet halen. Dat bedrag varieert per land. Vanaf 1 juli worden deze maximumbedragen vervangen door een gemeenschappelijke EU-drempel van 10.000 euro; boven dat bedrag moet btw worden betaald in het land waar de goederen zijn geleverd. Om de rompslomp voor bedrijven te verminderen en ook de verkoop aan klanten in andere EU- landen te vereenvoudigen, kunnen onlineverkopers zich nu inschrijven via de One Stop Shop. Dat is een onlineloket waar ze in één keer de btw-administratie voor alle verkopen in de hele EU kunnen regelen. De drempel van 10.000 euro geldt al sinds 2019 voor elektronische diensten die online worden verkocht.

Zo hoeven verkopers geen ingewikkelde procedures in andere landen meer te volgen, ze kunnen zich gewoon registeren in hun eigen land en hun eigen taal. Na registratie kunnen ze via de One Stop Shop per kwartaal de btw aangeven en betalen voor alle verkopen in de hele EU. De One Stop Shop zorgt er dan voor dat de btw-bedragen in de juiste lidstaat terechtkomen.

-Volgens hetzelfde model komt er een Import One Stop Shop voor verkopers buiten de EU. Dat is één centraal onlineloket waar zij makkelijk de btw over verkopen in de EU kunnen aangeven, waarna die bedragen automatisch in het juiste land terechtkomen. Voor consumenten betekent het vooral meer transparantie: koopt u iets van een verkoper buiten de EU die is geregistreerd in de One Stop Shop, dan is de btw inbegrepen in de prijs die u betaalt. Er komen dus geen extra rekeningen meer van de douane of de koerier als u iets ontvangt, want de btw is al betaald.

Veel bedrijven buiten de EU, waaronder de grootste onlinemarktplaatsen ter wereld, hebben zich al aangemeld bij de Import One Stop Shop.

Achtergrond
De huidige btw-regels van de EU zijn voor het laatst herzien in 1993, lang vóór het digitale tijdperk, en in deze tijden van internationale online-aankopen sluiten ze dus niet meer aan bij de behoeften van bedrijven, consumenten en overheden. Ondertussen heeft de opkomst van het onlinewinkelen de detailhandel wereldwijd veranderd, en de pandemie heeft die ontwikkeling alleen maar versneld.

De nieuwe regels betekenen een grote verandering voor de manier waarop EU-bedrijven hun btw regelen, maar ze brengen enorme voordelen met zich mee als het gaat om bedrijfsvoering, fraudebestrijding en de ervaring voor de consument bij online-aankopen in de EU.

Er loopt al een Mini One Stop Shop voor btw-zaken sinds 2015 voor de grensoverschrijdende verkoop van elektronische diensten, en dat is een groot succes. De uitbreiding daarvan tot de onlineverkoop van goederen zal nog meer voordelen opleveren voor retailers en consumenten in de hele EU. Vergelijkbare hervormingen hebben ook al goede resultaten opgeleverd in onder andere Noorwegen, Australië en Nieuw-Zeeland.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie, advies en factsheets voor bedrijven en consumenten de speciale website van de Europese Commissie.

- Advertentie -