Martijn Gillijns van Factor 12

Vijftien jaar geleden begon hij als eenling op zijn zolderkamer. Nu geeft Martijn Gillijns leiding aan zijn eigen ontwerp- en communicatiebureau: Factor 12. Samen met een creatief, zeskoppig team, is hij dagelijks te vinden in het karakteristieke Pakhuis Ten Hove in Deventer. Sinds zijn start heeft hij behoorlijk wat geleerd. Wat dan? Nou, dat het bijvoorbeeld slim is geen kopie van jezelf aan te nemen en je altijd op zoek moet naar vernieuwing. Dat betekent: buiten je comfort zone gaan.

Direct na zijn opleiding aan het Grafisch Lyceum startte Martijn als ondernemer. Inmiddels doen hij en zijn team veel meer dan vormgeving alleen. Factor 12 vertaalt bedrijfsstrategieën naar creatieve concepten en is als ontwerp- en communicatiebureau verantwoordelijk voor de vertaling naar online- en offline-producten, zoals campagnes, merk-identiteiten, videoproducties en animaties.

Factor 12 is regionaal en internationaal actief. De Gemeente Deventer en bedrijven als Topicus en Aventus weten al geruime tijd hun weg te vinden naar Factor 12, terwijl horlogemerk Invicta Watch en ShopHQ uit de Verenigde Staten ook trouwe klanten zijn.

Martijn geeft leiding aan zijn team maar ontwerpt zelf nog steeds dagelijks. “Ik vind het belangrijk met mijn poten in de klei te staan. Alleen zo kan ik mijn team goede feedback geven en feeling houden met mijn klanten.” Daarbij is het maken van mooie ontwerpen geen doel op zich. Klanten van Factor 12 boeken daadwerkelijk resultaat met het ontwerp dat Martijn en zijn team aanleveren.

Bij Factor 12 staan het belang van het team en het samenwerken met klant en specialisten voorop. Martijn ontdekte dat hij lange tijd op safe speelde door samen te werken met gelijkgestemden. “Ik nam als het ware mezelf steeds aan, mensen die net zo dachten als ikzelf. Dat is lekker veilig, maar ik merkte dat ik daarmee niet echt de diepte in kon. Ik wilde meer waarde toevoegen voor mijn klanten.” Het roer ging een aantal jaar geleden om en Martijn breidde zijn team uit met nieuwe krachten. “We hebben nu ook expertise in huis op het gebied van UI/UX-design en merkactivatie. Zo halen we het beste in elkaar naar boven, voor onze klant. Ik zorg er altijd voor dat mijn teamleden aan verschillende opdrachten werken, voor verschillende klanten en doelgroepen. Zo maken we optimaal gebruik van al onze expertises.”

Het belangrijkste wat Martijn heeft geleerd als ondernemer? “Neem niet steeds een versie van jezelf aan. Ga buiten de gebaande paden. En ik hoop natuurlijk dat onze toekomstige klanten dat met ons aandurven. Een klant met lef is natuurlijk altijd welkom!”

- Advertentie -