Mobiliteit Evenement 2019

Editie 2019 van het Driesteden Business Mobiliteit Evenement zeer geslaagd

Het Driesteden Business Mobiliteit Evenement mag dan – de eerste jaren als Autotestdag – zijn uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie, dat het elke editie goed, dit keer zelfs prachtig weer is, wordt ook steeds meer regel dan uitzondering. Want wat was het (weer) zon, zon en nog eens zon, de 29ste mei jongstleden, aan de oevers van de IJssel, in de tuin achter en op het pleintje voor het Sandton IJsselhotel in Deventer. 

Klaar voor de start Begin van de middag staan ze als stilte voor de storm klaar voor de start keurig in het gelid, de auto’s – en ook twee motoren – waar de dealers de testrijders mee willen verleiden.

Over de testrijders, dit keer zijn het allemaal mannen. Die zich dan ook, ik zou haast zeggen bijna kinderlijk makkelijk laten verleiden. Geen wonder, want mannen en auto’s, dat worden meestal heel gauw jongetjes die met autootjes spelen. En dan liefst ‘spannende’ auto’s. Van die modellen waar ze wel oren naar zouden hebben.

Stiekem misschien wel van dromen. Voor later… Maar ja, tussen droom en daad… Juist daar staan (helaas) vaak praktische bezwaren. Behalve vanmiddag. Dus krijgen sommige modellen nauwelijks kans om ook maar even op adem te komen. Af en aan rijden ze, de Jaguar I-Pace, de Kia Stinger, de Alfa Romeo Stelvio, de Alpine A110, de Hyundai Nexo, de Audi A6 Avant en de Jeep Renegade.

Maar tegelijk blijken de meeste testrijders ook een oerdegelijke Hollands nuchtere en zakelijke kant te hebben. Vandaar dat ook de Ford Focus, de Kia Proceed, de Seat Tarraco, de VW e-Golf, de Kia e-Niro, de Opel Grandland, de Mercedes B-klasse, de Volvo’s S60 en XC40, de Hyundai Kona, de Mitsubishi Outlander PHEV, de Citroën C5 Air Cross T4 een de gloednieuwe Skoda Scala er geregeld op uitgaan.

Rijdt als een tierelier
Ondanks al die verleidingen heeft Douwe Meetsma, van Meetsma Advies in Apeldoorn, zich makkelijk weten in te houden. Eén testritje slechts voor hem. In de VW e-Golf. “Omdat’’, zegt hij, ‘’elektrisch rijden onvermijdelijk is. Zeker in de toekomst. En ik moet zeggen: rijdt heerlijk, die Golf. Maar hoe mooi ik auto’s esthetisch bezien ook kan vinden, ik voel mij hier niet geprikkeld om mij in een nieuwe auto te steken, nee. Dus voorlopig houd ik het bij mijn al 10 jaar oude Mazda 3. Dat ding rijdt al 164.000 kilometer als een tierelier. Trouwens, daarvoor reed ik ook 10 jaar lang een Renault Laguna. Zolang iets het nog doet, zie ik geen reden om het weg te doen. Tja, en dan zit je al gauw in langdurige relaties. Nog eventjes over mijn Mazda 3, daar ben ik onlangs nog mee op en neer naar Bern geweest. Als een zonnetje.” Mijn vraag of het uit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen bedrijfsmatig niet beter zou zijn om zich te vertonen in een modernere en in tal van opzichten meer milieubewuste auto doet hem breed grijnzen. “Nee hoor. Weet je wat een klant laatst zei nadat ik mij in mijn Mazda bij hem meldde? Mooi dat je nog in zo’n oude auto rijdt… Dan heb je in elk geval geen dure uitstraling!”

Dubbel aangeklede borrel
Warm geworden van én het heerlijke weer én de heerlijke auto’s loopt het gezelschap minstens zo warm voor een verfrissende borrel. De dubbel aangeklede borrel, want er zijn hapjes en er zijn twee sprekers. Om te beginnen houdt Henk Meiborg van Emodz in Almelo een goed verhaal over elektrificatie. Daarna is het de beurt aan Marnix van Dijk, commercieel directeur bij Van Mossel Autolease (Noord), die zijn deskundige licht laat schijnen over het onderwerp ‘Diesel is niet vies, elektrisch niet schoon’.

Na deze smakelijke voorafjes is het – ook dat is traditie bij het Sandton IJsselhotel – genieten van een in alle opzichten heerlijk en tot in de puntjes op en top verzorgd diner.

Dan zit het er weer op voor dit jaar, het Driesteden Business Mobiliteit Evenement. En worden alle testrijders weer gewoon rijders. In hun eigen auto. Op weg naar huis. Misschien af en toe nog terug- of wie weet wel vooruitverlangend naar dat ene model van hun dromen.

- Advertentie -