In coffee we trust! A coffee a day keeps the grumpy away. Home is where the coffee is. De site van Liefveld Coffee in Raalte laat geen onduidelijkheid bestaan over het belang van een goede kop koffie.Directeur-eigenaar Martin Blokvoort kan dan ook niet wachten de regio te veroveren met onze volksdrank nummer 1.

Tekst: Wilma Schreiber – Fotografie: Evert van de Worp

Sinds oktober vorig jaar is Blokvoort eigenaar van Liefveld Coffee, nadat hij twee jaar eerder zijn eigen bedrijf in installatietechniek had verkocht. Toen hij de kans kreeg Liefveld Company Support – opgericht in 1997 en na bijna 25 jaar een begrip in de regio – over te nemen, ging het weer kriebelen en stapte hij een geheel nieuwe sector in. Nieuwe naam, nieuwe huisstijl, nieuwe website en aan de slag. “In de regio op pad, bij bedrijven over de vloer komen, een stukje advies geven. Maar naast verkoop en relatiebeheer ook het bedrijf verder ontwikkelen, bedrijfsprocessen automatiseren.”, zegt hij. “Zelfstandig je eigen route en richting bepalen, en daar helemaal je eigen draai aan geven – daar word ik blij van.” Inmiddels telt Liefveld Coffee vier medewerkers, die met veel enthousiasme zo’n driehonderd klanten bedienen. “We maken momenteel een mooie groei door en verwachten deze lijn de komende jaren door te zetten. Er zit veel potentie in de regio en in het bedrijf, wat goed aansluit bij mijn ambities en doelstellingen.”

De slogan ‘more than coffee’ verraadt de aspiraties van de Raalter ondernemer. Hoewel koffie uiteraard het hoofdproduct is – van koffiebonen tot gemalen koffie en vriesdroog instant koffie – levert en plaatst Liefveld Coffee daarnaast ook de koffiemachines en gebeuren ook het onderhoud en reparaties in eigen beheer. Verder kunnen klanten terecht voor diverse soorten thee, koekjes, porselein, bekers, suiker en melk, Cup-a-Soup, cacao, frisdranken, schoonmaakmiddelen oftewel alles wat in een bedrijfskantine nodig is. Verder heeft Liefveld Coffee ook waterkoelers in het assortiment opgenomen, die werken op de vast wateraansluiting en leveren gekoeld en gefilterd water. “Je ziet toch dat meer bedrijven oog hebben voor de gezondheid van hun medewerkers. En zo’n waterkoeler is minder duur dan de losse waterkoelers die ze soms hebben staan.”

Smaakpapillen trainen
Belangrijkste doelgroep is het mkb in de regio. “Die markt is groot en groeit nog elke dag. Ons werkgebied is de Stedendriehoek of beter gezegd alles binnen een straal van drie kwartier van Raalte. Dan kunnen we snel aanrijden in geval van een storing en ook snel een levering doen als dat nodig is”, zegt Blokvoort. “En omdat we zelf uit de buurt komen, snel kunnen schakelen en alle service zelf in huis hebben, gunnen mensen het ons ook. Die regionale binding maakt ons sterk. Verder kunnen we ook op prijsniveau goed mee met de grotere aanbieders, omdat onze overheadkosten een stuk lager liggen dan die van hen.”

Ondertussen volgt Blokvoort een eenjarige opleiding tot Meester Koffieproever in Nijmegen bij de Social Coffee Association, een internationale brancheorganisatie. “Koffie kun je op verschillende manieren zetten en dat komt tot uiting in de smaak. Door allerlei soorten koffie te proeven, ontwikkel je je smaakpapillen en leer je hoe je een bepaalde smaak uit de koffie haalt. Dat is deels aanleg maar ook veel oefenen”, vertelt Blokvoort. “Als ik dan bij een klant kom die weet welke koffie hij lekker vindt, dan kan ik door te proeven bepalen welke koffie uit ons assortiment het beste daarbij aansluit. Dat hebben niet veel aanbieders in huis.”

Gouden combi
Met het oog op de zakelijke ambities is in februari dit jaar een tweede verkoper aangenomen. “Met iemand erbij is het niet alleen leuker, je bent ook een stuk flexibeler. En de regio is nog zo groot. Daarnaast is het feit dat we geen dozenschuiver zijn, persoonlijk contact belangrijk vinden en mensen ons het werk ook gunnen, een gouden combi. Sallanders onder elkaar”, lacht Blokvoort, die nog wijst op een extra service op het vlak van bestellingen. “We kunnen ook het voorraadbeheer van klanten overnemen. Dan gaan we één keer per veertien dagen of één keer per maand langs om de voorraad van de klant aan te vullen, zodat die er geen omkijken meer naar heeft.”
Richting de toekomst staan er nog meer plannen op stapel, waaronder duurzaamheid en fair trade. “We gaan volledig elektrisch rijden met onze bezorgauto en op termijn zou ik graag zelf een samenwerking opzetten met lokale koffieboeren uit een bepaalde regio, zodat alle schakels ertussenuit zijn. Verder ga ik op den duur meer doen met recycling en afvalstromen, daar ben ik me momenteel op aan het oriënteren.” Uit alles spreekt de passie van een echte liefhebber. “Koffie is een mooi product. Iets waar mensen de hele dag mee bezig zijn. Je staat ermee op, je geniet ervan bij elk pauzemoment en het voegt iets toe aan de begroeting van klanten of een bedrijfspresentatie. Mensen zijn altijd blij als ze ontvangen worden met een goede bak koffie. Alleen maar mooi als je daar aan kunt bijdragen.”

- Advertentie -