Bij de start van SignSellers in Lochem investeerde directeur Dennis Martens bewust in coaching om van zijn bedrijf een succes te maken en zijn groeidoelstellingen te realiseren. Na één jaar heeft hij de basis op orde, schrijft hij bijna zwarte cijfers en komt de groeilijn er ook al in. Een van de belangrijkste succesfactoren? Zijn team, dat als één man gaat voor kwaliteit.

TEKST: WILMA SCHREIBER FOTOGRAFIE EVERT VAN DE WORP

De medewerkers van SignSellers werkten allen eerder voor het bekende reclameproductiebedrijf RapiText, al sinds de jaren 60 actief in de regio, en voor de opvolger Duropanel in Lochem. Toen dat laatste bedrijf besloot zijn activiteiten in Lochem te stoppen en met de kernactiviteit – sublimatie – verder te gaan onder de Kamp Coating Groep in Eindhoven, zag Martens, destijds vestigingsmanager, kansen voor een nieuw signbedrijf in Lochem. Kwalitatief goede belettering is en blijft belangrijk voor onze klanten. Hun naamsbekendheid stijgt en daarmee ook hun verkoopcijfers”, stelt hij. “De klant kan bij onze dienstverlening in- en uitstappen waar en wanneer hij wil. Als partner willen we hem ontzorgen en met onze kennis en ervaring elke concrete vraag oplossen. Met het best passende materiaal tegen een reële prijs.”

Serieuze ambitie
SignSellers werkt (via een intermediair) voor uiteenlo­pende landelijke detailhandelketens, die dagelijks producten bestellen. Daarnaast levert het bedrijf onder meer bordjes voor de sport- en speeltoestellen van fabrikant Nijha en bakens voor aannemers in de bouw en infra. “We richten ons met name op het mkb, maar kunnen ook alle uitingen voor de bakker op de hoek verzorgen. Van stickers op producten tot lichtbakken, visitekaartjes en vlaggen. Daarnaast verkopen we via onze webshop ook eigen producten, waaronder stickers, bordjes en kuchschermen”, vertelt Martens. Over vijf jaar wil de Lochemse directeur weer dé grote partij in de regio zijn en groeien naar veertien of meer medewerkers en een omzet van 3 miljoen euro. Een serieuze ambitie die hij onder­streept met een onlangs binnengehaalde opdracht: de ‘rebranding’ verzorgen van een vereniging bedrijven met meer dan 130 vestigingen in Neder­land. “Wij bieden alle uitingen aan conform de huisstijl – van briefpapier tot buitenreclame – en elke ondernemer kan naast een aantal verplichte items kiezen wat hij zelf wil toevoegen.”

Naast het ontwerpen, produceren en monteren van uiteenlopende signing-producten ziet Martens dat digitale signing een steeds grotere plek opeist, mede onder invloed van corona. “Denk aan tellers die aangeven hoeveel mensen er fysiek in de winkel zijn en hoeveel er nog bij mogen. Die digitale schermen kunnen we ook uitrusten met dispensers van ontsmettingsmiddel, terwijl op het scherm zelf bijvoorbeeld de aanbieding van de week of de geldende coronamaatregelen te lezen zijn.” Ook hier verzorgt SignSel­lers het hele traject: inventariseren wat nodig is, de schermen leveren inclusief software en indien gewenst de content op afstand toevoegen of weghalen. “Het is zelfs al mogelijk om per afdeling een andere boodschap op het scherm te projecteren. Zo kun je als ondernemer heel gericht sturen. En het feit dat de schermen steeds goedkoper worden, versterkt deze trend.” Naast digitaler wordt signing ook steeds groener. Zo produceert SignSellers borden op 100% circulair materiaal en worden ook de folies steeds meer pvc-vrij. “Eigenlijk is er voor vrijwel elk product een groen alternatief. Dat promoten we ook actief.”

Persoonlijk contact
In de omgang met klanten staat persoon­lijk contact bovenaan bij Martens. “Als je informeel met elkaar omgaat, zit je eerder op één lijn en kom je sneller tot een goed resultaat. Klanten krijgen mijn mobiele nummer, zodat ze me indien nodig altijd kunnen bereiken.” Daarnaast ziet hij daad­kracht, creativiteit en overzicht als belangrijke eigenschappen voor een ondernemer. “Ik word weleens vergeleken met een pitbull: ik laat niet los voor ik mijn doel bereikt heb. Soms moet je een paar keer tegen een muur aanlopen om er toch doorheen te komen.” Die instelling heeft hem gebracht waar hij nu staat: na één jaar draait SignSellers bijna zwarte cijfers, is de basis op orde en worden de kosten gedekt. “Dat maakt dat ik er wat relaxter in sta. Ik draai geen 80 uur per week meer zoals in het begin”, lacht Martens. “In coronatijd hebben we de omzet in één maand verdubbeld, zonder in de overuren te schieten. Dat laat zien dat we klaar zijn voor groei.”

Het betekent ook dat de medewerkers van SignSellers echt een team vormen. “Iedereen kan het werk leren, maar als team functioneren volgens de gestelde prioriteiten en afspraken en zonder te verslappen in kwaliteit: dat kan alleen met een team dat samen iets moois wil maken. We hebben dan ook afgesproken dat wanneer uitbreiding aan de orde is, we met zijn allen bekijken of iemand, los van zijn professionele kwaliteiten, in het team past. Dat is het allerbelangrijkste”, stelt Martens, die tevreden terugkijkt op het eerste jaar. “We hebben er verschillende klanten bij gekregen en bestaande relaties doen meer bij ons dan voorheen, onder meer omdat ze sinds de hernieuwde kennismaking beter weten wat we doen. Dat de markt ons nu al dat vertrouwen geeft, sterkt mij in de gedachte dat we de beoogde groei ook gaan realiseren.”

- Advertentie -