Ron Bleize

Hij is geen corporate jongen en altijd ondernemer geweest. Hard werken om dingen te bereiken. Leren van de tegenslagen onderweg. En vooral: onafhankelijk zijn om je eigen weg te kunnen gaan en alleen dingen doen die je leuk vindt. Dat is Ron Bleize ten voeten uit. Een gedreven en bevlogen man die wereldwijd succesvol zakendoet en haarscherp de continuïteit van zijn bedrijf bewaakt.

Na een studie bedrijfseconomie kwam Bleize via een watersportgroothandel terecht bij Coldec, producent van kleurvlokken, waar hij verantwoordelijk werd voor de nationale en internationale verkoop. Al snel bewijst hij zijn waarde voor het Apeldoornse familiebedrijf. Zodanig dat het voor hem onbetaalbaar bleek toen hij het in 1996 wilde overnemen. “Ik moest een beroep doen op private equity. Het bedrijf zat dus vol met schulden die ik binnen vijf jaar moest afbetalen. Door nieuwe concurrentie werd het bedrijf ineens de helft minder waard, wat aflossing lastig maakte”, vertelt Bleize. “Ik ben daarin begeleid door de president-commissaris van de private equity partij, die heeft me hard aangepakt. Toen heb ik leren overleven en dat heeft me zakelijk gevormd. Ik ontdekte ook dat iemand door senioriteit echt toegevoegde waarde kan leveren.”

Vechten of exporteren
De maakindustrie interesseert hem. “Kleurvlokken is geen rocket science, het productieproces is eenvoudig. Het interessante voor mij was dat ik dingen kon veranderen voor de klant, dat ik nieuwe ideeën en concepten kon ontwikkelen. Dat kon ik in de handel niet, daar zit je altijd klem tussen klant en fabrikant.” Het blijkt de rode draad in zijn carrière: een product beter, efficiënter, goedkoper maken of meer markten ontginnen. “Van vloeren naar wanden, je wilt niet weten hoeveel markten en producten we ontwikkeld hebben. Alles om continuïteit in de onderneming aan te brengen. Het opleidingsniveau in de organisatie varieert nogal, mijn medewerkers moeten op mij kunnen vertrouwen. Ik beoordeel mensen wel op kwaliteit, maar zij mogen niet de dupe worden van beslissingen bovenin. Die verantwoordelijkheid ligt bij mij als bestuurder.”

Continuïteit dient meerdere doelen. “Ik heb er altijd naar gestreefd zaken naar mijn hand te zetten. Dat kan alleen als je zorgt dat je geen geld hoeft te lenen, dat je niet afhankelijk bent van één dominante klant en dat je succes niet wordt gehinderd doordat je afhankelijk bent van mensen die ja moeten zeggen”, stelt Bleize. “Daarom hebben we inmiddels de distributie in eigen hand, voeren we meerdere producten en kunnen we alles zelf financieren. De crisis van 2008 heeft me geleerd niet te overeten, met mate te investeren en goed na te denken.” In Nederland heeft Coldec niks te zoeken, aldus de Apeldoornse ondernemer. “Hier dicteren twee grote verfbedrijven de markt. Daar kun je tegen vechten of je gaat exporteren en nieuwe markten ontdekken en ontwikkelen. Ook in landen waar je dat niet meteen verwacht, zoals Rusland en China. In decoratieve verfsystemen ben ik in China inmiddels groter dan Akzo, vooral doordat we geen product maar een concept verkopen: product, verpakking en verwerkingswijze. Het belangrijkste is je te onderscheiden van anderen. Daarom verkopen wij innovatieve verfsystemen, waaronder verf in zakken, want dat doet en durft niemand. China heeft dit omarmd als zijnde interessant.”

Passie en energie
Omdat hij niet op één been wilde staan, ging Bleize naast kleurvlokken ook zelf verf maken. “Dat deed ik al in opdracht voor de verfindustrie, maar dat werd daar zo ontzettend slecht vermarkt dat een product vaak na een jaar alweer uit de schappen ging. Ik dacht: als ik onafhankelijk ben, heeft een product wel kansen. Ik ga ze zelf produceren.” In eigen land ging hij online met Decoverf.nl om producten aan de man te brengen en ook ontwikkelde hij veel concepten voor de export; Coldec is actief in 56 landen. “Werken in het buitenland vind ik leuk, ik snap hoe het werkt. Ik blijk toch vooral een verkoper: goed luisteren, interpreteren en je flexibel opstellen. Omarm andere culturen, zet je niet af tegen hoe zij zakendoen. Probeer te begrijpen hoe hun besluitvorming loopt”, adviseert Bleize. “In elk land ga ik weleens onderuit, maar het aantal fouten wordt steeds kleiner, ik begrijp steeds beter hoe ik moet optreden in een land.” In China telt Studio Coldec inmiddels circa 300 franchisewinkels met zo’n 9.000 medewerkers, opgezet met een Chinese partner, waaraan Coldec alle producten levert. “Twee jaar geleden was dat nog één container per drie maanden, eerder dit jaar was dit drie containers per maand en in september zaten we op negen containers per maand.”

Gevraagd naar welke kwaliteiten essentieel zijn voor een ondernemer, antwoordt Bleize: “Je moet passie en energie hebben. En doorzettingsvermogen, je moet je niet van de wijs laten brengen door tegenslagen. Ook tegenslagen moet je kunnen incasseren en van iets lelijks iets moois maken. Zie de voordelen ervan in, trek het overeind. Het belangrijkste is dat je erin gelooft en dat je zelfvertrouwen hebt.” Ook geestelijk en fysiek in orde en balans zijn, is belangrijk in zijn ogen. “Als ondernemer moet je heel hard werken, energiek zijn, dat is zwaarder dan je denkt. Doe alleen dingen die je leuk vindt, dan heb je daar energie voor”, zegt hij. “Ik heb ervoor gekozen al mijn ondernemingen te houden en me te verbreden. Zo ben ik in online marketing gegaan, ook al snap ik het niet allemaal. Daarom waardeer ik jonge mensen die sneller zijn dan ik. Online is een belangrijke toekomstfactor, daar moet je wel mee bezig zijn.” Tot slot is rust van huis uit belangrijk voor Bleize. “Ik ben getrouwd, heb drie opgroeiende dochters en een liefdevol familieleven. Een goed thuisfront maakt het allemaal makkelijker.”

Coachende rol
Het mooiste moment in zijn zakelijke leven vindt Bleize lastig te benoemen. “Doorgaans werk ik zo lang naar zo’n moment toe dat zodra het ontstaat ik alweer met het volgende moment bezig ben. Ik ben niet iemand van champagne bij een grote order, daar geniet ik niet echt van. De weg ernaartoe interesseert me het meest.”

De minst mooie momenten doen zich voor wanneer hij hard moet zijn omdat het voor zijn bedrijf het beste is. “Dat je van mensen afscheid moet nemen omdat ze het kwalitatief niet kunnen bijbenen. Ook voor hen geldt: wil je alles in eigen hand houden, dan moet je altijd investeren in jezelf, jezelf verrijken met kennis, anders word je ingehaald door de markt, collega’s of de situatie. Daarom bied ik mijn medewerkers alle mogelijkheden tot opleiding en andere functies, maar zij moeten ook zelf de honger hebben om dat te doen.”

Plannen voor de toekomst heeft Bleize genoeg. “Ik ben nog jong, heb energie om mijn ondernemingen verder uit te bouwen. Dat ga ik lekker doen tot ik 70 ben. Ik moet geprikkeld worden, niet elke dag hetzelfde kunstje hoeven doen. Het tempo zal wat afnemen en in fases neem ik afscheid van mijn bedrijven”, zegt hij. Daarnaast komt het accent meer op coaching te liggen. De wijsheid en ervaring die Bleize door de jaren heen opdeed, wil hij overdragen aan start-ups en aan ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. “Als je zoals ik minder tijd hebt voor een bedrijf doordat je veel andere ondernemingen hebt, ga je je vanzelf beter organiseren. Daardoor stuw je jezelf omhoog. Jonge mensen nemen het van me over. Die coachende rol past mij en het hoort ook bij mijn leeftijd: verantwoordelijkheden delen met steeds meer mensen.”

‘Als je zoals ik minder tijd hebt voor een bedrijf doordat je veel andere ondernemingen hebt, ga je je vanzelf beter organiseren’

- Advertentie -