Peter van den Bos, Locosoft

Voor een ICT-dienstverlener geldt momenteel: never a dull moment. De ontwikkelingen gaan razendsnel en ondernemers willen die het liefst gisteren geïmplementeerd zien in hun bedrijf. De datastroom zwelt aan en degene die deze het best weet te benutten, slaat een belangrijke concurrentieslag. “Informatie over bijvoorbeeld aantal orders en omloopsnelheid van producten kan ondernemers helpen de juiste beslissingen te nemen.”

Aan het woord is Peter van den Bos, die begin jaren 90 van de vorige eeuw de IT inrolde en de opkomst van pc’s, netwerken en internet van dichtbij meemaakte. Na een functie als systeembeheerder vervulde hij een meer commerciële rol bij een kantoorspecialist, waar klantgerichtheid en kwaliteit hoog in het vaandel stonden. Vorig jaar maart nam hij Locosoft in Heeten over, qua cultuur een feest der herkenning. “Het bedrijf heeft hele hechte klantrelaties, dat spreekt me erg aan. Want uiteindelijk draait het allemaal om de klant. Die willen we ontzorgen met onze producten rond het beheer van systemen en netwerken, zodat ze probleemloos gebruik kunnen maken van hun IT-faciliteiten.” Daarnaast ontwikkelt Locosoft software op maat om processen van bedrijven te helpen automatiseren. Het bedrijf richt zich daarbij hoofdzakelijk op het mkb in de regio en heeft veel klanten in de techniek, bouw en maakindustrie.

Strategische samenwerking met klanten is zonder meer belangrijk, stelt Van den Bos. “We willen over de schouder van de klant meekijken. Zien waar hij met zijn bedrijf naartoe wil en adviseren over wat daar qua ICT bij past”, zegt hij. “Dat is niet eenvoudig en bovendien een continu proces. Bij de grotere bedrijven zitten we soms wekelijks om tafel. Er gebeurt zo veel op ICT-gebied en klanten willen oplossingen liever gisteren dan morgen geïmplementeerd zien.” Webontwikkeling is een andere dienst van Locosoft, waaronder websites, portals en webshops. “Dat doen we bijvoorbeeld voor groothandels, die het aantal orders zien groeien, net als het aantal handelingen dat ze daaraan willen koppelen. Dus is de vraag aan ons elke stap zo goed mogelijk te automatiseren en zo efficiënt mogelijk in te richten. Dat betekent dat er zo min mogelijk mensen aan te pas komen en dat de klant zo goed mogelijk wordt geïnformeerd over bijvoorbeeld de beschikbaarheid en de levertijd van een product.”

Opmars cloudtechnologie
Een ander onderscheidend kenmerk van Locosoft is de aanwezige kennis en kunde in huis. “We hebben experts op verschillende gebieden, die weten wat er nodig is om een en ander technisch te implementeren. De klant krijgt bovendien direct de juiste specialist aan de lijn om zijn probleem op te lossen”, aldus Van den Bos, die kan putten uit 25 jaar ervaring met klantbezoeken in de regio. “Doorgaans herken je problemen en heb je een pasklare oplossing. Maar als het voor die klant niet werkt, adviseren we ook om het niet te doen.” Inmiddels telt Locosoft zo’n vijftien medewerkers.

Kijkend naar de markt, signaleert Van den Bos de opmars van cloudtechnologie (“daar kun je niet meer omheen”) en het leveren van software en dienstverlening as a service. “De klant krijgt dan een complete dienst geleverd tegen een vast bedrag per maand. Dat abonnementmodel wint duidelijk terrein en stelt klanten in staat goed te budgetteren omdat ze precies weten wat de kosten zijn.” Inmiddels speelt ICT binnen bedrijven zo’n grote rol dat vaak meerdere softwarepakketten noodzakelijk zijn. “Wij maken dan koppelingen om systemen op elkaar aan te laten sluiten en goed te laten samenwerken. En wel zo dat niet te veel extra handelingen nodig zijn, zodat de klant zo efficiënt mogelijk kan werken.”

Business intelligence
Een jaar na zijn aantreden als directeur voelt Van den Bos zich op zijn plek bij Locosoft. “Om ook in de toekomst toegevoegde waarde te blijven bieden, zullen we komende tijd ons systeem- en netwerkbeheer steeds verder automatiseren. Er zijn steeds geavanceerdere technieken nodig, omdat we steeds meer moeten monitoren”, zegt hij. “Als bijvoorbeeld het verkeer door webshops toeneemt, moet de performance goed blijven. Dus heeft de klant de juiste middelen nodig om zo efficiënt mogelijk met hun klanten te communiceren. Daarbij kijken we ook naar de behoeften van de klant van onze klant.” Die toenemende informatiestroom maakt applicaties complexer. “Denk aan productinformatie, bestelhistorie en allerlei nieuwsberichten, waarmee de klant zich kan onderscheiden.” Locosoft is tevens actief als EDI service provider om de communicatie tussen ketenpartijen te optimaliseren, waaronder de bouw, installatietechniek en de foodsector.

Ondertussen schrijden ICT-ontwikkelingen steeds verder voort, met name vanwege de toename van Internet of Things en domotica, waarmee allerlei apparaten en applicaties steeds meer data verzamelen en verzenden. Van den Bos: “Bedrijven worden steeds smarter. Overal komen data vandaan en steeds vaker gaat het om draadloze verbindingen. Dan is het van belang dat je als partner alle bedrijfsprocessen overziet en de klant kunt helpen keuzes te maken in hoe die data het best benut kunnen worden.” Locosoft ontwikkelt hiervoor allerlei applicaties om resultaten inzichtelijk te maken. “Als je met een dashboard data kunt ontsluiten die voor de klant belangrijk zijn, zoals aantal orders en omloopsnelheid van producten, heb je al een slag gewonnen. Dergelijke business intelligence kunnen ondernemers helpen de juiste beslissingen te nemen.”

- Advertentie -