Editie 2019 van het Driesteden Business Mobiliteit Evenement zeer geslaagd

Het Driesteden Business Mobiliteit Evenement mag dan – de eerste jaren als Autotestdag – zijn uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie, dat het elke editie goed, dit keer zelfs prachtig weer is, wordt ook steeds meer regel dan uitzondering. Want wat was het (weer) zon, zon en nog eens zon, de 29ste mei jongstleden, aan de oevers van de IJssel, in de tuin achter en op het pleintje voor het Sandton IJsselhotel in Deventer. 

Klaar voor de start Begin van de middag staan ze als stilte voor de storm klaar voor de start keurig in het gelid, de auto’s – en ook twee motoren – waar de dealers de testrijders mee willen verleiden.

Over de testrijders, dit keer zijn het allemaal mannen. Die zich dan ook, ik zou haast zeggen bijna kinderlijk makkelijk laten verleiden. Geen wonder, want mannen en auto’s, dat worden meestal heel gauw jongetjes die met autootjes spelen. En dan liefst ‘spannende’ auto’s. Van die modellen waar ze wel oren naar zouden hebben.

Stiekem misschien wel van dromen. Voor later… Maar ja, tussen droom en daad… Juist daar staan (helaas) vaak praktische bezwaren. Behalve vanmiddag. Dus krijgen sommige modellen nauwelijks kans om ook maar even op adem te komen. Af en aan rijden ze, de Jaguar I-Pace, de Kia Stinger, de Alfa Romeo Stelvio, de Alpine A110, de Hyundai Nexo, de Audi A6 Avant en de Jeep Renegade.

Maar tegelijk blijken de meeste testrijders ook een oerdegelijke Hollands nuchtere en zakelijke kant te hebben. Vandaar dat ook de Ford Focus, de Kia Proceed, de Seat Tarraco, de VW e-Golf, de Kia e-Niro, de Opel Grandland, de Mercedes B-klasse, de Volvo’s S60 en XC40, de Hyundai Kona, de Mitsubishi Outlander PHEV, de Citroën C5 Air Cross T4 een de gloednieuwe Skoda Scala er geregeld op uitgaan.

Rijdt als een tierelier
Ondanks al die verleidingen heeft Douwe Meetsma, van Meetsma Advies in Apeldoorn, zich makkelijk weten in te houden. Eén testritje slechts voor hem. In de VW e-Golf. “Omdat’’, zegt hij, ‘’elektrisch rijden onvermijdelijk is. Zeker in de toekomst. En ik moet zeggen: rijdt heerlijk, die Golf. Maar hoe mooi ik auto’s esthetisch bezien ook kan vinden, ik voel mij hier niet geprikkeld om mij in een nieuwe auto te steken, nee. Dus voorlopig houd ik het bij mijn al 10 jaar oude Mazda 3. Dat ding rijdt al 164.000 kilometer als een tierelier. Trouwens, daarvoor reed ik ook 10 jaar lang een Renault Laguna. Zolang iets het nog doet, zie ik geen reden om het weg te doen. Tja, en dan zit je al gauw in langdurige relaties. Nog eventjes over mijn Mazda 3, daar ben ik onlangs nog mee op en neer naar Bern geweest. Als een zonnetje.” Mijn vraag of het uit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen bedrijfsmatig niet beter zou zijn om zich te vertonen in een modernere en in tal van opzichten meer milieubewuste auto doet hem breed grijnzen. “Nee hoor. Weet je wat een klant laatst zei nadat ik mij in mijn Mazda bij hem meldde? Mooi dat je nog in zo’n oude auto rijdt… Dan heb je in elk geval geen dure uitstraling!”

Dubbel aangeklede borrel
Warm geworden van én het heerlijke weer én de heerlijke auto’s loopt het gezelschap minstens zo warm voor een verfrissende borrel. De dubbel aangeklede borrel, want er zijn hapjes en er zijn twee sprekers. Om te beginnen houdt Henk Meiborg van Emodz in Almelo een goed verhaal over elektrificatie. Daarna is het de beurt aan Marnix van Dijk, commercieel directeur bij Van Mossel Autolease (Noord), die zijn deskundige licht laat schijnen over het onderwerp ‘Diesel is niet vies, elektrisch niet schoon’.

Na deze smakelijke voorafjes is het – ook dat is traditie bij het Sandton IJsselhotel – genieten van een in alle opzichten heerlijk en tot in de puntjes op en top verzorgd diner.

Dan zit het er weer op voor dit jaar, het Driesteden Business Mobiliteit Evenement. En worden alle testrijders weer gewoon rijders. In hun eigen auto. Op weg naar huis. Misschien af en toe nog terug- of wie weet wel vooruitverlangend naar dat ene model van hun dromen.

Herwers Groep
De Hyundai Nexo zet waterstof vol in de schijnwerpers

De absolute primeur van deze editie van het Mobiliteit Evenement komt zonder twijfel van de Herwers Groep. Want een waterstofauto, en wel de Hyundai Nexo is er nog nooit eerder gesignaleerd.

Qua ‘looks’ heeft hij al alles mee. Los van wat er technisch allemaal knap aan is, is het zonder meer een auto die gezien mag worden. En gezien wordt. Mat bijna vliegtuigachtig grijs metallic is het in alles een auto met aanwezigheid. Maar ja, hoe aanlokkelijk misschien ook, de buitenkant zegt niet alles. Om de Nexo ook echt te voelen, mag ik een rondje mee met Paul van Doesburg, Accountmanager Zakelijke Markt bij de Herwers Groep.

De schoonst mogelijke auto
Ik hoor niets en toch is de auto al gestart. Fluisterstil gaat het over de IJsselbrug richting hartje Deventer. Ondertussen vertelt Paul van Doesburg vol enthousiasme over de Hyundai Nexo. Over de actieradius van toch gauw 500 kilometer op een tank. Over de maar 4 procent bijtelling over de volledige aanschafprijs. Die dan wel rond de € 75.000 ligt. Over dat een waterstofauto zonder meer de schoonst mogelijke auto is. Over…

Ondertussen geniet ik nog steeds. Van de nog steeds uiterst aangename stilte in de auto. Maar zeker ook van hoe soepel en als het even kan pittig hij zich door het drukke verkeer laat sturen.

Beperkt aantal waterstofpompen
Maar hij is ook eerlijk, Paul van Doesburg. Eerlijk over het nog heel, zeg maar gerust te beperkte aantal waterstofpompen in ons land. Het dashboard onderschrijft dat. Want als we weer terug gaan over de IJsselbrug vertelt het dat de dichtstbijzijnde waterstofpomp nog 93 kilometer gaans is.

Paul van Doesburg: “Dat is natuurlijk een beetje een kip en ei-verhaal. Net als jaren geleden ten tijde van de eerste elektrische auto’s. Hoe meer vraag er komt naar waterstofauto’s, hoe sneller er ook meer waterstofpompen zullen bijkomen. Maar voor nu, ja, is het nog even behelpen. Qua tanken dan, want qua rijden, is de Nexo natuurlijk genieten. Voor wie er in rijdt of meerijdt én, niet te vergeten, voor het milieu.”

Als hij net terug is van een testrit in de Hyundai Nexo spreek ik later op de dag Jurik Okma, directeur bij JWS in Raalte. Voor de volledigheid: hij rijdt zelf Tesla, dus is misschien wel een tikje verwend waar het gaat om stil en uiterst comfortabel rijden. Zijn korte en bondige impressie van zijn eerste waterstofauto-ervaring: “Rijdt prima, de Nexo. Maar nog niet zo lekker als een Tesla.”

Prima aanschafargument
Wat de Herwers Groep verder heeft meegenomen aan auto’s: de elektrische Hyundai Kona en een oude bekende, de Mitsubishi Outlander PHEV. Paul van Doesburg over die laatste: “Dat is en blijft zakelijk gezien toch een gewilde auto. Zeker tegen de achtergrond van de ontwikkeling dat steeds meer bedrijven waar het gaat om hun wagenpark een maximum aan CO2-uitstoot per auto hanteren. Welnu, wat dat betreft scoort de PHEV nog steeds heel gunstig. En dus is die lage CO2-uitstoot een prima aanschafargument.”

Alpine Centre Hengelo
Nieuwe contacten, positieve exposure!

Tien uit tien! Tien testritten en tien keer niets dan lovende en dolenthousiaste reacties van de testrijders. Tja, wat wil je als de auto in kwestie een model is met een ongekend rijke historie en een meer dan illustere naam: de Alpine. Telg uit het roemruchte geslacht Renault Alpine.

 

Veel contacten opgedaan
Zo blij als de testrijders, zo blij ook Lars-Peter Dijkstra, Alpine Advisor bij Alpine Centre Hengelo, onderdeel van Munsterhuis. “Het was onze eerste keer op het Driesteden Business Mobiliteit Evenement. Ik moet zeggen, het is ons heel goed bevallen. Veel leuke mensen ontmoet en veel leuke contacten opgedaan.”

Positieve exposure
“Onze aanwezigheid en natuurlijk vooral de Alpine hebben ons in elk geval al heel wat positieve exposure opgeleverd. Of dat ook resulteert in verkopen, ach, dat is vaak een zaak van de wat langere adem. Dus dat gaan we zien. Al kan ik al wel verklappen dat er dankzij het evenement al wel een paar afspraken voor proefritten zijn voortgekomen.”

Exclusief gezelschap
Wie zich een Alpine aanmeet – dan kan vanaf € 65.000 – weet in elk geval één ding heel zeker: hij of zij maakt deel uit van een select, zeg maar gerust exclusief gezelschap. Er rijden er immers maar hooguit 100 Alpines in ons land.

Lars-Peter Dijkstra tot slot: “Een aantal daarvan wordt zeker zakelijk gereden. Want waarom zou je in het zakelijke verkeer niet ook heel veel plezier mogen beleven aan je auto?!”

Proefrit met culinaire verrassing Serieus zin in een lange proefrit in een Alpine? Door het Twentse land? Inclusief culinaire verrassing? Bel dan 074 243 00 55 en vraag naar Lars-Peter Dijkstra en wie weet…

Auto Palace
Prima evenement maar belangstelling mag meer!

Als hij dan toch een nadeeltje moet noemen van de Citroën C5 Aircross, Leen van der Zande van Voorbeeldig in Twello, dan is het dat hij het jammer vindt dat er geen hybride uitvoering van is. Maar verder is de auto wat hem betreft helemaal top.

De uitrusting vindt hij uiterst compleet. Over de rijeigenschappen zegt hij: ‘De auto rijdt heerlijk, al gaat het sturen iets te gemakkelijk naar mijn zin’. De prestatie typeert hij met ‘Met 180 pk is deze auto lekker vlot’, de algemene impressie met ‘Zeer mooi design, helemaal compleet’.

Weinig gewoon zakelijke rijders
Zo tevreden als één van zijn testrijders is Peter van der Sar, bedrijfsleider bij Auto Palace Apeldoorn, niet helemaal. “Wij waren er voor de eerste keer, op het Driesteden Business Mobiliteit Evenement. In de veronderstelling dat het ons zakelijk gezien het nodige zou opleveren. Aan contacten bijvoorbeeld. Maar wat betreft vond ik de dag matig succesvol. Ik had ook de indruk dat er wel heel veel dealers rondliepen en maar weinig, zeg maar, gewone zakelijke rijders. Terwijl het mij daar juist om ging, om in contact te komen met potentiële zakelijke Citroën- en/of Peugeot-rijders. Want met die merken waren wij aanwezig. Met de hiervoor al voorbij gekomen Citroën C5 Aircross en de Peugeot 508 SW.”

Matige belangstelling
“Begrijp mij goed, het event was verder prima georganiseerd, op de locatie en de hele entourage was niets aan te merken, maar puur zakelijk bezien kan ik niet anders zeggen dat ik het qua belangstelling matig vond. Dat had wel wat meer gemogen. Maar ja, misschien – het was per slot van rekening onze eerste deelname – moeten wij er nog ingroeien, in een evenement als dit… We gaan het zien!”

BMW-dealer Simako/BDM:
Avontuur en comfort gegarandeerd

Vorig jaar stond hij er voor de eerste keer. Nog een beetje als een vreemde eend in de bijt, met zijn motoren tussen alle auto’s. Sterker, om het nog bijzonderder te maken, trakteerde hij het Mobiliteit Evenement toen meteen ook maar op een elektrische motor. Merk BMW natuurlijk, want daar is hij dealer van, Koen Teunissen van Simako BDM, gevestigd in Apeldoorn en Elst.

Dit jaar komt er geen elektrische motorfiets uit zijn bestelbus tevoorschijn. Koen Teunissen: “Dat is geen bewuste keuze, maar puur ingegeven door het feit dat de elektrische motoren voor dit jaar al zijn uitverkocht. Dus ja, al is hij hier nu niet, de elektrische BMW zit qua populariteit nog steeds flink in de lift.”

Pittig gekoppeld aan comfort
Wat hij wel het veld achter het Sandton IJsselhotel oprolt: de BMW R 1250 en de BMW C 400 GT. Koen Teunissen stelt beide graag nader voor: “De BMW R 1250 is een nieuw model van een ouder type. Een roadster met een nieuw boxerblok. Een beetje kaal en puur qua uitstraling. Daarmee zijn avontuurlijke karakter prachtig onderstrepend. Maar tegelijk koppelt hij dat pittige aan meer dan genoeg comfort. Zijn prijs? Vanaf €€ 15.000,–. Zal ik je eens wat verklappen?! Binnenkort ga ik met een paar klanten op een toerrit, op deze R 1250. Dat wordt genieten!”

Geknipt voor woon-werkverkeer
De kennismaking met de BMW C 400 GT laat nog even op zich wachten. Totdat de eerste testrijder er mee terug is. Een meer dan tevreden testrijder, want hij heeft zijn helm nog niet af of hij laat een luid en duidelijk ‘Rijdt super’ optekenen.

Koen Teunissen: “Dat verbaast mij eerlijk gezegd niets, want als de 400 GT ergens voor gemaakt is, dan is het voor super rijden. We hebben het dan ook over een motorscooter die in alles een toonbeeld is van comfort. Daardoor is hij als geen ander geknipt voor woon-werkverkeer. Je wilt niet weten hoe soepel hij zich door de stadse drukte laat sturen. Of hoe lekker het met hem toeren is. En dat alles al vanaf € 8500.-!”‘Onze zakelijke naamsbekendheid breeduit een ‘boost’ geven!’

Van Mossel Automotive Groep
‘Onze zakelijke naamsbekendheid breeduit een ‘boost’ geven!’

Natuurlijk, elke dealer pakt uit, laat zich van zijn beste kant zien op een festijn als het Driesteden Business Mobiliteit Evenement. Maar je hebt uitpakken, je hebt stevig uitpakken én je hebt groots uitpakken. En als dat laatste op iemand van toepassing was, dan was het wel op de Van Mossel Automotive Groep.

De Ford Focus, de Kia Proceed, de Seat Tarraco, de VW e-Golf, de Kia e-Niro, de Opel Grandland, de Mercedes B-klasse, de Skoda Scala, de Jaguar I-Pace, de Kia Stinger, de Alfa Romeo Stelvio, de Audi A6 Avant, de Jeep Renegade… Telt u maar na, maar liefst 13 verschillende merken om te testen. Met dank aan de Van Mossel Automotive Groep. Je zou er bijna keuzestress van krijgen.

“Dat valt wel mee”, zegt Peter Happel, Accountmanager Large Accounts bij Van Mossel Automotive Partner, “want het zijn wel auto’s in verschillende marktsegmenten. Dus gericht op verschillende rijders.”

De volle breedte van de zakelijke markt
Vanwaar dat zo groots, met zoveel verschillende merken uitpakken? Peter Happel weer: “Om inderdaad bewust de breedte van ons assortiment te laten zien. Om maar duidelijk te maken dat wij niet alleen de particuliere markt, maar zeker ook de zakelijke markt over de volle breedte kunnen bedienen. Wat voor zakelijke rijder ook, wij hebben er de auto voor. Ja, dat ‘statement’ maken wij hier heel duidelijk. Om onze naamsbekend ook in de zakelijke markt maar weer eens een ‘boost’ te geven.”

Hans Bieze, van het gelijknamige Bieze Makelaars in Twello, is toch geen man die om woorden verlegen zit. Maar in zijn testrapport over de Alfa Romeo Stelvio is zijn woordkeuze karig. Goed, goed en goed voor respectievelijk rijeigenschappen, prestatie en algemene impressie. Mooi voor uitrusting en prima voor rijcomfort. Alleen de kleur van het testmodel: staat hem niet zo aan. Want wit, nee, niet opwindend!

Lekker pittig, soms traag op het gas
Peter Bockweg, directeur bij Aarts en Vaassen is wat gevarieerder in zijn beoordeling van de Stelvio. Het rijcomfort vindt hij super en de uitrusting royaal. De rijeigenschappen typeert hij met ‘stuurt strak’ en de prestatie met ‘lekker pittig, reageert soms traag op het gas’. Zijn conclusie: nette auto.

Over breed assortiment gesproken, van Alfa Romeo stappen we over in een Ford. De Ford Focus Wagon om precies zijn. Aan de hand van testrijder Leonard Pels Rijcken van Notariskantoor Pels Rijcken. Voor een testrit van 13 minuten, en wel van 17.05 tot 17.18 uur meldt de notaris op het testformulier.

Zijn conclusie: aan te bevelen, de Ford Focus Wagon. Om zijn uitstekende rijcomfort, om zijn uitrusting die hij ‘zeer compleet’ noemt ‘met o.a. B&O stereo en panoramaschuifdak’. De rijeigenschappen bestempelt hij als ‘comfortabel maar ook sportief’, de prestatie als goed en de algemene impressie als zeer goed.

PETER HAPPEL

‘Wat voor zakelijke rijder ook, wij hebben er de auto voor. Ja, dat ‘statement’ maken wij hier heel duidelijk’

 

Dubbel aangenaam verrast!

Volvo Nieuwenhuijse mag dan al jaren een zeer geziene gast zijn op het Driesteden Business Mobiliteit Evenement, voor verkoopadviseur Bart Hoekstra was deze editie de allereerste keer.

Logische eerste vraag dus: hoe is de kennismaking hem bevallen? Over zijn antwoord hoeft Bart niet lang na te denken: “Het was goed en leuk! Onze auto’s hebben nauwelijks stilgestaan en afgaande op de evaluatieformulieren van de testrijders zijn ze meer dan prima in de smaak gevallen.”

Opvallend rood
Over die auto’s, we hebben het dan over de Volvo S60 T5R en de Volvo XC40 T4R. Bart Hoekstra daarover: “Bewust allebei in mooi en lekker opvallend rood. Bewust omdat rood ook de introductiekleur was van de S60. Om het Volvo-familiegevoel te benadrukken hebben we ook de XC40 in dat zelfde rood meegenomen.”

Terug naar de testrijders, bijna allemaal gaven ze aan aangenaam verrast te zijn door zowel de S60 als de XC40. Bart Hoekstra weer: “Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het hier wel gaat om de R-uitvoering van de beide types. Dat betekent dus meer sportiviteit. Dat kregen we dan ook terug als reactie, dat de S60 en de XC40 comfort en dynamiek prachtig combineren. En waar het ging om comfort werden ze zeker ook geroemd om het royale aanbod aan ruimte.”

De testrijders aangenaam verrast, Bart Hoekstra aangenaam verrast door zowel het evenement als door de testrijders: dubbel aangenaam verrast dus!

Vervolgafspraken
Hoe nu verder, wat verwacht hij aan zakelijke effecten van het evenement? “Dat is altijd lastig te zeggen, maar afgaande op de reacties van en wat gesprekken met testrijders verwacht ik toch zeker dat er wat vervolgafspraken uit voortvloeien. Want nogmaals, voor heel wat rijders smaakte hun eerste kennismaking met de Volvo S60 T5R of de Volvo XC40 T4R zonder meer naar meer.”

 

- Advertentie -