MENSEN KENNEN DEVENTER ALS HISTORISCHE STAD EN DE BEROEMDE KOEK. MAAR DEVENTER IS VEEL MEER DAN DAT. DAAROM IS HET MERK DEVENTER GELANCEERD, GERICHT OP BEWONERS, BEZOEKERS, BEDRIJVEN EN TALENT.

“Deventer is een plek waar je trots op bent”, benadrukt wethouder Economie Thomas Walder. “Of je hier nou woont, studeert, werkt of op bezoek bent. Die trots willen we uitdragen. Deventer is nog relatief onbekend. Mensen kennen ons van de evenementen, weten dat het een mooie historische stad is aan de IJssel. Maar het is ook goed te weten dat je in Deventer uitdagend werk vindt bij topbedrijven in ICT, chemie en circulaire economie.”

Vernieuwend en ondernemend
Alle bedrijven die zich vestigen op het A1 Bedrijvenpark Deventer doen dat duurzaam. Het Bedrijvenpark heeft geen aardgasaansluiting, iets wat tien jaar geleden baanbrekend was. Om die reden wemelt het op het bedrijventerrein van de nieuwste technieken. Zo realiseert Van der Valk in Deventer een van de duurzaamste hotels van Nederland. Het gebouw wordt volledig energieneutraal en aardgasloos. Warmte en energie komen volledig van de nabijgelegen windmolens, de zonnepanelen op het dak en warmte-/ koudeopslag in de bodem.

Merkboodschap
Deventer is een authentieke, eigenwijze, vernieuwende Hanzestad in het groen aan de IJssel, waar vanuit een rijke historie de toekomst wordt vormgegeven. Dat is de kern van de positionering van Deventer. De gezamenlijke rode draad is het Merk Deventer: authentieke, eigenwijze, vernieuwende Hanzestad.

Versterking economie
Ondernemers, het onderwijs en de overheid werken samen in het Deventer Economisch Perspectief (DEP), dat zich richt op versterking van de Deventer economie en werkgelegenheid. Zij versterken de afstemming tussen onderwijs en bedrijfsleven en binden lokaal talent aan de stad. Dat het DEP in de praktijk goed werkt, bleek na het faillissement van Roto Smeets. “Bij deze trieste gebeurtenis kwam het DEP direct in actie om medewerkers van Roto Smeets te helpen en talent voor Deventer te behouden.”

Krachtig beeld
Een sterk merk wordt gedragen door veel mensen, elk bedrijf en elke ondernemer. Dat werkt twee kanten op: ondernemers en bedrijven kunnen ook leunen op de kracht en reputatie van het merk. Walder: “Het is interessant om jezelf af te vragen: wat vertelt jouw bedrijf over Deventer? Waarin is jouw dienstverlening vernieuwend en eigenwijs? Met al deze verhalen samen ontstaat een krachtig en aantrekkelijk beeld van Deventer. Als hulpmiddel daarbij heeft de VVV het krachtige …inDeventer! logo ontwikkeld. Daarmee kunnen bedrijven en andere organisaties laten zien dat ze ook …inDeventer! zijn.”

Het Merk Deventer is in 2018 ontwikkeld door VVV Deventer samen met partners vanuit bedrijfsleven, binnenstadondernemers, culturele organisaties, kennisinstellingen, woningcorporaties, Deventer Ziekenhuis en Gemeente Deventer. De nieuwe organisatie Deventer Marketing (per 1 juli 2019) zal het merk actief uitdragen en anderen inspireren en faciliteren om dat ook te doen. Carlijn Leenders geeft vanaf 1 juli als directeur van Deventer Marketing de marketing van Deventer vorm en inhoud.

In het ‘Merkboek’ is het Merk Deventer uitgebreid beschreven. Als je dit wilt ontvangen, het logo wilt gebruiken of meer wilt weten over het Merk Deventer kun je mailen naar: merk@deventer-marketing.nl.

- Advertentie -