Zeylmaker & Partners B.V. onderdeel van de Frappant Groep

Wie een beetje mee wil gaan met de tijd, moet flexibel zijn. Een beetje meeveren naar de ene, en naar de andere kant. Alleen monumenten kunnen het zich permitteren om onbewogen de tand des tijds te trotseren. En als ondernemer is het misschien leuk om een monument te hebben, maar niet om er een te zijn. Succesvolle ondernemers blijven in beweging.

Om te laten zien hoe het landschap om ons heen, en dan vooral het medialandschap, verandert, neem ik u even mee terug naar de jaren 50. De jaren dat de detailhandel in Nederland zo’n 240.000 verkooppunten telde.

Op 4 oktober 1957 stonden de kranten vol van het nieuws: Rusland lanceert een raket, de Spoetnik 1, die in anderhalf uur een rondje om de aarde maakt. Dat betekende paniek in de VS, want die dachten dat zij al jaren een grote technologische voorsprong op de Russen hadden.

De Amerikanen begrepen dat ze een achterstand hadden in rakettechniek, maar ook in informatieverwerking. Er wordt alles op alles gezet om die achterstand om te buigen in een voorsprong, door ARPA te starten (Advanced Research Projects Agency). Binnen ARPA ontwikkelde wetenschapper Leonard Kleinrock de theorie van packet-switching, een manier om data als losse pakketjes te versturen en te ontvangen. Het zou de voorloper van internet betekenen.

Anno 2019 moeten we constateren dat die Spoetnik 1 de aanleiding is geweest tot een revolutie in het communicatie- en medialandschap. In de afgelopen jaren, sinds de komst van internet, hebben heel veel ondernemers hun bedrijf zien veranderen en – niet zelden – zien slinken.

Veel van die ondernemers wijzen naar de concurrentie op internet om hun omzetdaling te verklaren. Feit is dat er anno heden (afgerond) nog maar 94.000 fysieke verkooppunten over zijn. En dat er inmiddels meer dan 40.000 Nederlandse webwinkels zijn.

De eerste jaren werd internet vooral gebruikt om de laagste prijs te vinden. De fysieke winkel werd gebruikt voor de broodnodige informatievoorziening. Maar we zien daarin een kentering: internet wordt gebruikt als manier om te oriënteren. En natuurlijk worden er daarbij ook prijzen vergeleken. Maar de consument van 2019 kijkt nu meer en meer naar andere aspecten. Naar service bijvoorbeeld, naar betrouwbaarheid en reputatie, naar afstand. Na een oriëntatie op het web gaan mensen naar de speciaalzaak om een koop te sluiten.

Die verandering in gedrag toont nog maar eens aan dat we nog steeds in een periode van transitie zitten. Het consumentengedrag verandert nog steeds, men zoekt een weg in de nieuwe mogelijkheden. Voor u als ondernemer betekent het dat u heel zorgvuldig moet kijken naar uw communicatiemix. Online en offline moeten in evenwicht zijn en er is daarbij geen vast stramien toepasbaar. Het is waar dat de Spoetnik 1 de aanleiding is geweest voor een revolutie in het communicatielandschap. Maar hoe lastig misschien ook: er is geen routekaart waarop u kunt varen. Alleen kennis van klantgedrag en een flinke dosis creativiteit zijn uw en mijn houvast.

 

- Advertentie -