The Box in Apeldoorn kan bogen op het grootste assortiment standaard blikken in de Benelux. Daarnaast levert het bedrijf in het oog springende custom made blikverpakkingen. Hiermee weet het nationaal en internationaal bekende bedrijven in sectoren als food, cosmetica, maar ook DIY aan zich te binden. Want met blik kan zo veel meer dan óók menig mkb’er denkt.

The Box exporteert zo’nw 70 procent van zijn verpakkingen naar Noord-West Europa. De thuismarkt is het grootst met circa een derde van de omzet, Duitsland volgt met 22 procent en Engeland is derde met zo’n 11 procent. “Onze corebusiness is blik voor droge levensmiddelen. Dat betreft zowel standaard blikken als private label blikken, ofwel maatwerk. Doorgaans vanaf 3.000 stuks, een kwantiteit die ook voor de bakker op de hoek haalbaar is. Blik kun je rustig twee jaar bewaren, er staat geen houdbaarheidsdatum op”, lacht directeur Tony Veer, die inmiddels twintig jaar het bedrijf leidt.

Een blikverpakking is een échte marketingtool. “Personaliseer het door er bijvoorbeeld je merk of je product op te zetten. Zo’n mooi blik krijgt thuis een plekje en brengt je merk en/of je bedrijf steeds weer even onder de aandacht. Dat bevordert herhalingsaankopen”, stelt Veer. Dat tweede leven pastg mkb’er denkt.bovendien goed in de huidige trend van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Blik is een verantwoorde verpakking, omdat het goed te recyclen is. Maar liefst 97 procent van al het blik wordt hergebruikt.” Tot slot is blik traditioneel ook een functionele verpakking: het beschermt producten tegen vallen en er komt geen licht doorheen, waardoor de smaak van bijvoorbeeld thee beter behouden blijft.

Praktisch alternatief
Van oudsher is The Box vooral actief in blikken voor: koffie, thee, kruiden, bakkerijproducten, zoetwaren en chocola, maar de laatste tijd komt daar verandering in. “De non-food ontdekt blik steeds meer, dat is een mooie ontwikkeling voor ons bedrijf. Zo maken we bijvoorbeeld blikken voor bouwmarktartikelen, zoals slijpschijven en schroeven. Die raken zoek na opening van een plastic verpakking en dan is blik een praktisch alternatief”, vertelt Veer. The Box haalde verder onder meer orders binnen voor blikken voor sokken, fietslampen, speelkaarten en jeans. “Een van de meest bijzondere aanvragen, waarbij we strikte geheimhouding moesten betrachten, was een Ozzy Osbourne-blik voor een mondharmonica van 100 dollar: een zwart blik in de vorm van een doodskist!” Om de mogelijkheden van blik duidelijk te maken, exposeert The Box regelmatig op (internationale) beurzen, zoals de Ambiente in Frankfurt (grootste consumentengoederenbeurs ter wereld) en verpakkingsbeurzen als Packaging Innovations en de FachPack. “Uiteraard om te zien wat concullega’s doen, maar vooral om te tonen wat wij zélf doen en prospects te laten zien wat blik voor hun business kan betekenen”, zegt Veer. “Zo hadden we op de stand bijvoorbeeld busblikken. Daar zitten echte wielen onder en ze rijden nog ook.” Een grote hit was een blik voor Saint Gobain, een grote Franse speler in bouwmaterialen. “Zij zetten de speelschema’s van het EK en WK op hun blik, voor ik het wist bestelden ze er 100.000 tot 200.000. Die actie verkocht zich helemaal suf, door heel Europa.”

TONY VEER

‘Ons geheim? Met de voeten op de grond blijven, financieel een solide beleid voeren en altijd met marketing bezig zijn’

Laag verloop
Sinds vier jaar levert The Box ook aluminium blikken, een ontwikkeling die sterk stijgt. “Daarmee richten we ons met name op watergedragen producten, zoals: haarproducten, cosmetica en lippenbalsem. Intussen hebben we met Doop het eerste private cosmeticalabel aan ons weten te binden.” Een andere verpakking die begint aan te trekken, is PET. “Doorgaans begint de afname van custom made PET-verpakkingen bij 25.000, wij kunnen klanten een eigen PET-formaat aanbieden vanaf 5.000 stuks”, zegt Veer, die op het punt staat om een samenwerking met een grote Britse levensmiddelenproducent aan te gaan. “Een partij die op continue basis stevige hoeveelheden kan afnemen.”

Gevraagd naar het geheim van het succes van The Box, zegt Veer: “Met de voeten op de grond blijven, financieel een solide beleid voeren en altijd met marketing bezig zijn. Ons hele team is zich daarvan bewust. We blijven kritisch en denken na over wat we (verder) kunnen verbeteren en/of professionaliseren.” Ook teamspirit en teambuilding zijn van groot belang. “We doen het voor de business, maar ook voor de klant. Het begint met scoringsdrift, we willen het beter doen dan de concurrent en die repeat order binnenhalen. En dankzij de persoonlijke relatie, prijs-kwaliteitverhouding en service is het verloop onder klanten laag.”

Voor de toekomst voorziet de Apeldoornse directeur geleidelijke groei, net als in afgelopen twintig jaar. “Zowel in omzet als personeel. Daarnaast zijn we gegroeid door overnames van een Engelse concullega en een Duitse klant”, aldus Veer. En dat voor een man die nooit had gedacht iets in blik te gaan doen. “Aanvankelijk wilde ik aan de slag als sportmarketeer, maar ben hier in gerold. Het ondernemerschap, dit team, de klanten die wij bedienen: ik doe het allemaal met ongelooflijk veel plezier.”

The Box
Laan van de Kreeft 100,
7324 BX Apeldoorn
055-3603851
www.thebox-blikken.nl

- Advertentie -