Meerminnen, zeenimfen, fantasievogels, dansende vissen… Met een feeëriek spektakel pakt de gemeente Harderwijk flink uit om de boulevard van de stad terug te geven aan de inwoners en ondernemers. De watershow, die doet denken aan openingen van Olympische Spelen, markeert de vorderingen van het enorme project waarmee de Hanzestad zich profileert. Het Waterfront van Harderwijk is weliswaar nog niet klaar, maar de metamorfose naar stad aan het water trekt al volop belangstelling. Bij het waterspektakel, uitgevoerd door theatergezelschap Close-Act en luchtacrobaten van BenchaTheater, stonden tussen de 8.000 en 10.000 bezoekers langs de kade.

De vernieuwde boulevard is slechts een onderdeel van het Waterfrontproject. Het is wel een belangrijk onderdeel. De totale onderneming omvat de realisatie van 1400 woningen vlakbij het water, nieuwe havens in de omgeving van de historische binnenstad, ruimte voor watergebonden bedrijven en vooral de toekomstbestendigheid van Harderwijk als toeristische trekpleister. Een groot deel van het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Boskalis, Koopmans TBI en Synchroon.

Het tij keren
Van oudsher is Harderwijk verbonden met het water. In vroeger tijden bevoer de Hanzestad de Noord- en Oostzee om handel te drijven. De vissersvloot bracht paling en haring aan land. Na de aanleg van de Afsluitdijk en de drooglegging van Flevoland werd het historische centrum geleidelijk van het water afgesneden. De toenmalige kuststrook kon bovendien de druk van de toenemende bedrijvigheid van industrie en recreatie nauwelijks meer aan en dreigde te bezwijken onder verkeer- en parkeerproblemen. De toegang tot de stad was weinig attractief vanwege het verouderde en vervuilde industrieterrein Haven. Om het tijd te keren, startte de gemeente Harderwijk met het omvangrijke project Waterfront.

Wandelpromenade
De start van het plan dateert uit de laatste jaren van de vorige eeuw. Na twintig jaar aan planning, voldoen aan milieueisen en kampen met tegenslagen vanwege de economische crisis is het Waterfront van Harderwijk nu zichtbaar en genietbaar. In de eerste woonwijken aan het water hebben bewoners hun intrek genomen, het oude industrieterrein is gesloopt en gesaneerd, er is nieuwe bedrijfshuisvesting verrezen, het Stadsstrand is een groot succes en nu is dus ook de boulevard in volle glorie te bewonderen. De nieuwe boulevard, nu tweemaal zo lang, rijgt oude en nieuwe parels aaneen. Geparkeerde auto’s zijn grotendeels uit het zicht verdwenen en bezoekers kunnen weer genieten van een echte wandelpromenade aan het water. Een nieuwe binnenhaven en passantenhaven bieden ruimte aan watersportrecreanten om hun boten nabij het historische centrum aan te meren. Op de terrassen is het goed toeven en de ondernemers op de boulevard smeden gezamenlijk plannen voor tal van activiteiten.

De jaren zeventig
De bekendste horecazaken in dit gebied zijn familiebedrijven met een geschiedenis die soms langer dan een eeuw teruggaat. Gert Reijerse, eigenaar van Stadscafé en Restaurant De Admiraal, vertelt dat zijn overgrootvader bijvoorbeeld fruit en vis verkocht aan toeristen. “De familiebedrijven maakten allemaal andere tijden mee. In de jaren zeventig waren er op de boulevard de zogeheten ‘rode hokken’: een verzameling verkoopplekken voor frites, ijs en vis. De beste plekken waren precies tegenover de in- en uitgang van het Dolfinarium. Het zeezoogdierenpark bood toen geen dagvullend programma. Bezoekers verbleven er ongeveer anderhalf uur, onder meer om de orka Gudrun te zien. Daarna gingen ze de toenmalige speeltuin in, of ze vermaakten zich met een rondvaart. In ieder geval deden ze de boulevard aan voor een maaltijd en een verfrissing. In het hoogseizoen was het onvoorstelbaar druk.”

Op eigen kracht verder
Dat veranderde onder invloed van de tijdgeest. De Nederlandse toeristen kozen massaal voor het buitenland als vakantiebestemming. En onder meer met de aanleg van De Lagune slaagde het zeezoogdierenpark erin om de bezoekers een dagvullend programma te bieden. De ondernemers op de boulevard gingen op eigen kracht verder, gesterkt door de ontwikkelingen van het Waterfront. Ieder op hun eigen manier investeerden ze om zich voor te bereiden op de toekomst.

Loungehoek van de stad
“We hebben als familiebedrijven de handen ineen geslagen om gezamenlijk van de boulevard een bruisend gebied te maken. Het Strandeiland trekt massaal een ander publiek aan. Voorheen zag je weinig Harderwijkers op de boulevard. Dat is duidelijk anders geworden.”

De horecaondernemers hebben samen een stichting opgericht om evenementen te organiseren. In het najaar staat een ‘Oktoberfest’ gepland, met Nederlandstalige en Duitstalige artiesten. En eind augustus een ‘Drakenbootrace’. Gert Reijerse: “Daarnaast gaan we sportieve evenementen organiseren, zoals wedstrijden met roeisloepen, een obstacle run en zwemwedstrijden in open water. We willen ook de komende zomers een gemeenschappelijk PAG.37 thema geven: zoals Spaans of Italiaans. We willen in ieder geval de loungehoek van de stad worden. De boulevard is weer een eenheid, die uitnodigt om in alle rust te genieten van de omgeving, onder het genot van een hapje en een drankje.”

De laatste fase
Enkele dagen voor het waterspektakel plaatsvond, opende Pieter Teeninga, in het vorige college als wethouder verantwoordelijk voor het Waterfront, de nieuwe havens en bruggen. “Harderwijk stroomt weer,” constateerde hij trots. “Vroeger stroomde hier het water ook, bij eb en vloed. Nu is het water weer terug bij de stad, waardoor ook de toeristenstroom weer zal toenemen. Maar we hebben dit zeker ook gedaan voor de inwoners van Harderwijk.”

De bouwwerkzaamheden aan de Harderwijkse promenade zijn nog niet klaar. Aan de kant van het Dolfinarium komt nog een parkeergarage voor de binnenstadbewoners. In de planning is daar eveneens een bebouwingswand met winkeltjes en horeca opgenomen. Het totale project is met de heropening van de boulevard de laatste fase ingegaan. Die omvat onder meer het tweede gedeelte van het woningbouwprogramma.

- Advertentie -