STERKSTE SCHAKEL TROFEE

Eind april werd de vierde editie van de Sterkste Schakel Trofee afgesloten met een Finaleavond waarop de vijf sectorwinnaars en overall winnaar bekendgemaakt werden. Driesteden Business blikt terug met de directeuren van deze toppers in klantgerichtheid en vroeg hun naar de impact van deze regionale onderscheiding.

Meteen na de bekendmaking barstte het feest los. Joachime Hutten (Ten Kate flowers & decorations, Deventer), Jan Bobbink (Qlip, Zutphen), Pim Jansen (All-Inn Verspreidingen, Twello), Alan Bosch (Nijhuis Bouw, Apeldoorn) en Marco Mout (WALHALLAb, Zutphen) namen trots de felicitaties van aanwezigen in ontvangst en stelden onderwijl ook hun collega’s en familie op de hoogte. “We hebben trots onze vader gebeld, het nieuws in de Ten Kate app gemeld en foto’s gedeeld op Facebook. En de volgende ochtend stond ik om 7.30 uur al bij de bakker om een verse traktatie te halen”, vertelt Hutten. Ook Bobbink, overall winnaar van de Sterkste Schakel Trofee, appte na de eerste feestelijke toast het nieuws door. “Daarna hebben we het verder verspreid via een regionaal persbericht, onze website, social media en een intern memo.” Pim Jansen – communicatiedeskundige bij uitstek – poste een social media update en deelde een nieuwsbrief met zijn netwerk en klanten. “Onze e-mail werd 2.000 keer bekeken en online zagen 13.787 personen de update op LinkedIn, waar ruim 160 mensen op reageerden. Het Facebook-bericht is 24 keer gedeeld, 9.000 keer bekeken en leverde 45 reacties op.”

Heel veel reacties
Het nieuws bleef niet onopgemerkt, merkte Mout. “Toen wij huiswaarts gingen, kregen we de eerste reacties al! Vooral veel bijval van onze externe partners.” Hutten: “Niet alleen op social media, maar ook in de winkel en per e-mail veel reacties gehad. Zelfs een paar cadeautjes ontvangen, waaronder een heerlijke taart van de gemeente Deventer.” Intern was het eveneens feest. “Na afloop hebben we direct een aantal collega’s ingelicht en intern gecommuniceerd dat we gewonnen hadden. Ons team reageerde erg positief en met een gevoel van trots”, vertelt Bosch. Ook Bobbink ontving veel reacties van collega’s, klanten en regionale bedrijven. “Onder andere een bos bloemen van de burgemeester van Zutphen, attenties vanuit het bedrijfsleven en complimenten van onze grootste klanten.”

De publiciteit ijlde nog een tijdje na. “Ik word er nu nog wel eens over aangesproken. En het heeft ons enkele mooie contacten en leads opgeleverd. Daarnaast is het nooit verkeerd dat je naam opnieuw genoemd wordt en je in de publiciteit staat. We blijven streven naar de 9+-ervaring en het overtreffen van de klantverwachting”, stelt Hutten. Jansen: “Wij hebben zelf een persbericht uitgestuurd, dat in twee kranten in een oplage van 28.000 exemplaren is opgenomen.” Ook Mout meldt belangstelling vanuit de media. “En vooral meer respons vanuit de bedrijfswereld, er is zelfs al contact gelegd voor een externe opdracht voor enkele van onze designproducten!”

Prettig en professioneel
Terugkijkend zijn alle sectorwinnaars positief over hun deelname aan de competitie om de Sterkste Schakel Trofee. Bosch: “Een heel prettig traject en hetzelfde gold voor de sessies met de jury waarbij we goed ons verhaal konden vertellen. De Finaleavond was een leuke afsluiting, met laagdrempelig contact met de jury en overige deelnemers. Interessant en leerzaam.” Bobbink sluit zich bij hem aan. “Een prettig en professioneel proces.” Mout roemt eveneens de hele opzet, het plezier en vooral de doortastende aanpak. “Intensief, maar vooral serieus en erg verfrissend. De informele pitches waren sterk, stevig en zeker ook gezellig en respectvol”, zegt hij. “Ook de uitreiking was goed georganiseerd, Harry Webers heeft het talent om op een prikkelende manier iedere contestant in zijn waarde te laten.” Hutten stelt dat de competitie de kracht van de regio onderstreept. “Zo wordt duidelijk hoeveel mooie bedrijven er hier gevestigd zijn. Wees er trots op en benut die ook, haal producten uit de buurt.”

Tot slot zien alle sectorwinnaars de Sterkste Schakel Trofee als een bevestiging van hun inzet om als bedrijf zo klantgericht mogelijk te acteren. Hutten: “Je doet altijd je best, een aai over je bol is voor iedereen op zijn tijd fijn. Klantgerichtheid is heel belangrijk, hiermee kun je jezelf blijven onderscheiden.” Bobbink: “Waardering en erkenning voor onze klant- en servicegerichte opstelling. We genieten nog volop na.” Bosch: “Een bekroning en bevestiging van het feit dat we daadwerkelijk klantgericht werken. De Sterkste Schakel Trofee verdient meer en bredere aandacht, dan kan het de komende jaren uitgroeien tot een mooi platform.” Tip van Jansen: “Neem andere media zoals dagbladen, huis-aan-huiskranten, blogs en nieuwssites mee in het proces en de Finaleavond zelf. Dan ontstaat een nog groter bereik.” Het slotwoord is aan Mout: “Het winnen van de Sterkste Schakel plaquette versterkt ons imago van durf en onorthodox ondernemen, en bewijst dat de zakenwereld dit wel degelijk ziet en waardeert. Hulde voor de organisatie – ook als we niet gewonnen hadden…”

- Advertentie -