Green offices

Richard van der Poll maakte een jaar of acht geleden een reportage over de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Hij raakte enorm geïnspireerd door deze broedplaats van initiatieven en spannende ideeën. Het is een plek van pioniers, waar scheepswerkers, kunstenaars, mediamakers, performers en jonge ondernemers ieder hun eigen stempel op drukten. “Het enthousiasme dat ik toen voelde is absoluut de basis van Green Offices.”

“In die jaren waren er ook in Harderwijk allerlei gesprekken gaande over broedplekken. Die resulteerden in een bedrijfsverzamelgebouw voor creatieve en innovatieve industrie in de voormalige soepfabriek van California. Ook soortgelijke concepten bleken aan te spreken. De tijd is duidelijk rijp voor een nauwe samenwerking met anderen in elkaars directe nabijheid om ervaringen te delen, van elkaar te leren, ideeën uit te wisselen, onverwachte connecties tot stand te brengen en elkaar te inspireren. Green Offices heeft duurzaamheid als uitgangspunt.”

Elkaar scherp houden op duurzaamheid
Duurzaamheid kun je wat hem breed interpreteren. Het kan gaan om bedrijven die actief zijn met duurzame producten of diensten, ondernemers die zich graag in een duurzaam pand willen vestigen (vergeet niet dat alle kantoorpanden groter dan 100 m2 in 2023 minimaal energielabel C moeten hebben), duurzaamheidsadviseurs, energiecollectieven enzovoorts. “We zouden ons allemaal naast onze corebusiness moeten focussen op duurzaamheid. Green Offices nodigt uit om elkaar op dit thema scherp te houden.”

In de praktijk
De bouw van Green Offices is onlangs afgerond. Het pand aan de Goede Reede 1 in Harderwijk voldoet aan de strengste milieu- en energiecriteria. Sinds 1 oktober hebben de eerste leden er hun intrek genomen. Richard van der Poll benadrukt: “Ik ben geen verhuurder van kantoorruimte. Green Offices is een club van ondernemende gebruikers. De leden krijgen een servicepakket. Ten eerste moeten ze er kunnen werken, dus de werkplekken met alle basisfaciliteiten zijn aanwezig. De bezoekers van de leden worden ontvangen door de centrale medewerker bij de receptie. Op de boven- of benedenverdieping kan er informeel met de bezoeker een gesprek gevoerd worden. In de vergaderruimtes kunnen presentaties plaatsvinden. Het gebruik van de vergaderruimtes, het koffiegebruik, de schoonmaak en andere facilitaire diensten zijn onderdeel van het lidmaatschap. De ondernemer hoeft al dit soort zaken dus zelf niet te organiseren. Hij of zij betaalt een vast bedrag per maand. De contributie bedraagt 250 euro per persoon, per maand.”

Focus en ontspanning
Green Offices beschikt over ruim tachtig werkplekken. Op de benedenverdieping is de ontvangstruimtes gecreëerd in de sfeer van een Grand Café. Daar vindt ook de vrijdagmiddagborrel plaats en evenementen en presentaties voor zo’n honderd personen. De leden kunnen daar uiteraard ook activiteiten organiseren die interessant zijn voor anderen. Bijvoorbeeld om kennis over duurzaamheid te delen.

“Driekwart van de bovenverdieping noemen we focusruimte, die puur is ingericht om te werken. Met door glazen wanden afgesloten kantoren in de buitenring en een kantoortuin in het midden, inclusief ‘telefoon booths’ om jezelf af te zonderen om in alle rust een telefoongesprek te voeren of in je eentje te werken.

In het andere deel op de eerste etage staat de koffiecorner en de buffettafel voor de lunch. (De leden krijgen penningen voor de lunch.) Dit andere deel kan de hele dag gebruikt worden voor ontspanning, contacten zonder verplichtingen, om stoom af te blazen enzovoorts.

Overigens: wij willen stimuleren dat mensen met de fiets of openbaar vervoer naar het werk komen. Dus bieden we een korting op het lidmaatschap aan als ze de auto thuislaten. Uiteraard hebben we een overdekte fietsenstalling en douchecabines voor de fietsers.”

Verschuivingen in het vak
Naast initiatiefnemer van Green Offices is Richard van der Poll eigenaar van Accent Communicatiemakers. Daar ligt de andere lijn die leidt naar deze ontwikkeling. In de media- & reclamesector is het niet zo vanzelfsprekend dat een communicatiebureau het zich kan permitteren om nieuwbouwplannen uit te voeren. Accent Communicatiemakers was tot voor kort gevestigd in Putten.

“Zoals zoveel andere branchegenoten hebben we enorm veel last gehad van de financiële crisis. Accent bestaat sinds 1986, waarbij aanvankelijk het belangrijkste deel van de omzet gevormd werd door drukwerk. In de eerste jaren van deze eeuw werd het me al duidelijk dat de markt sterk aan het veranderen was. Voorheen was het vanzelfsprekend dat klanten naar een drukkerij gingen voor het complete drukwerkpakket. Door de opkomst van internet en e-commerce veranderde dat. Om in beeld te blijven moesten we dus dichter bij de opdrachtgevers komen te staan en het dienstenpakket uitbreiden. Dat hebben we onder andere gedaan met grootformaat printen, belettering, websites en online-communicatie.

Na een ingrijpende reorganisatie, waarbij ik gedwongen van een aantal medewerkers afscheid moest nemen, konden we gelukkig doorgaan omdat we in een relatief goedkoop pand produceerden en eigen machines in plaats van geleasete machines hadden.

Ik had ook het geluk dat bekende relaties weer contact met me opnamen om veel werk voor hen te verrichten. En dat onverwachte nieuwe klanten zich meldden.

Past perfect
Accent stelt zich nu op als allround uitvoerder van communicatiemiddelen. Wij zorgen voor vormgeving, print, belettering, het ontwikkelen van websites en alle andere uitingen. Ik wilde altijd al een nieuw pand laten bouwen omdat de situatie in Putten niet tot in lengte van jaren kon duren. De nieuwbouw wilde ik realiseren in combinatie met Green Offices. Dat is gelukt. Accent is verhuisd naar Harderwijk, in de spil van Green Offices. De broedplaats voor duurzame ideeën en initiatieven past perfect bij waar Accent voor staat.”

‘De nieuwbouw wilde ik realiseren in combinatie met Green Offices. Dat is gelukt.’

- Advertentie -