Een hogere positie in Google levert je bijna altijd meer websitebezoekers op. Maar hoe kom je daar, als je (nog) niet toe bent aan adverteren in Google? Het kost namelijk wat moeite om als gecamoufleerde panter of welp op te vallen in de online jungle. Pixelpanters helpt bedrijven en MKB zichtbaarder te zijn met SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dennis Henstra, marketeer en SEO-SEA-specialist licht de basics toe en deelt enkele tips.

Bezoek of lead begint vaak bij Google
“SEO is een effectieve en efficiënte online marketingtechniek. Een websitebezoek of lead begint vaak bij Google. Tenminste, als je de basis van je website goed hebt ingericht. Tel daarbij op dat bijna driekwart niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten. Het is dus zeker zinvol om hoog in de zoekresultaten te staan. SEO is bovendien de basis van SEA, adverteren via Google. Voor een succesvol SEO-traject moet je jezelf allereerst de volgende vragen stellen: wat zoeken mijn klanten, hoe zoeken mijn klanten en welke zoektermen gebruiken mijn klanten? Er is eigenlijk nog een vierde vraag: wil ik veel websitebezoekers of relevante bezoekers?”

SEO-traject uitgelegd
Dennis legt uit: “Een volledig SEO-traject bestaat uit drie onderdelen: optimalisatie van website en techniek, optimaliseren van de content en linkbuilding. Qua techniek en website is de laadtijd bijvoorbeeld van groot belang, net als geschiktheid van de website voor mobiel, tablet en andere devices. Qua content is het van belang om aan te sluiten bij de zoektermen (keywords) van je doelgroep. Dat vraagt om een zoekwoordenanalyse en het verwerken van de zoekwoorden, in onder andere je teksten en paginatitels.

Best een werkje, maar een belangrijke stap.
Kwalitatieve linkbuilding tot slot geeft een extra SEO-boost aan je website.” Gericht werken, meten en bijsturen “Hoger in Google komen met SEO vraagt kennis, tijd, inzicht en bijsturing. Met Google Analytics bijvoorbeeld kun je goed meten of je SEO-traject of marketingcampagne werkt. Het biedt ook nog eens waardevolle informatie over je websitebezoekers. Zo zie je waar ze vandaan komen, met welke zoektermen ze zoeken en of ze contact hebben gezocht. Met al die inzichten kun je de website en pagina’s vervolgens aanpassen voor meer resultaat. Zo werk je gericht en stuur je direct bij als dat nodig is.”

Hoger in Google
Tip 1. Voer een zoekwoordenanalyse uit
Tip 2. Verwerk de zoekwoorden in je website
Tip 3. Gebruik meta-elementen
Tip 4. Plaats regelmatig nieuwe content
Tip 5. Verhoog de snelheid van je website

Meer lezen: www.pixelpanters.nl/seotips

Adverteren in Google
Resultaat op de korte termijn? Dan is SEA een optie
(Search Engine Advertising), als aanvulling op SEO.
Een goede SEO-basis is namelijk van belang voor
een goede SEA-campagne.

 

- Advertentie -