Op 9 oktober, de dag van de duurzaamheid, start Being Green als marketingbureau voor groene merken. Met haar aanpak richt Being Green zich specifiek op bedrijven en organisaties die een met een duurzame, groene en/of circulaire bedrijfsvoering willen bijdragen aan het terugdringen van de opwarming van de aarde, maar ook meer impact willen creëren voor hun merk. Vanuit het besef dat je ook als kleine ondernemer een bijdrage kunt leveren aan het verminderen van de CO2-emissie heeft Deventer ondernemer Eric Sleeuwits het initiatief genomen tot de oprichting van Being Green. 

Het klimaat verandert. Smeltende ijskappen, bosbranden in Californië en Australië. Steeds meer worden we ons bewust van de gevolgen van de opwarming van de aarde. Ook dichter bij huis merken we de gevolgen van deze wereldwijde ontwikkeling. Zo worden onze zomers steeds heter en droger en de winters steeds natter en warmer.

Gelukkig zijn we er ook steeds meer van overtuigd dat we nu in actie moeten komen om de aarde ook voor toekomstige generaties leefbaar te houden en de klimaatverandering te stoppen. Overheden, maar ook steeds meer ondernemers bekennen kleur. Zo worden er worden mooie plannen, producten en diensten ontwikkeld voor een groenere en duurzamere samenleving. 

Klaar om de wereld te veroveren

Being Green kan helpen door de marketingactiviteiten en communicatieboodschap die uit deze plannen voortvloeien op een heldere en effectieve wijze onder de aandacht te brengen bij de diverse doelgroepen. Zo kunnen we groene merken op een onderscheidende manier in de markt positioneren. Stap voor stap bouwen we samen met de opdrachtgever aan een sterk en duurzaam merk. Een merk dat zich onderscheidt van de grijze massa en klaar is om de wereld te veroveren.

Van grijs naar groen

Being Green is een initiatief van de Deventer ondernemer Eric Sleeuwits. In de afgelopen 25 jaar heeft hij als merkstrateeg en copywriter een ruime kennis opgebouwd van en ervaring opgedaan met A-merken zoals Albert Heijn, Auping, Volkswagen, Gazelle, UnieKaas, OHRA en Ziengs. Met Being Green volgt Sleeuwits zijn groene hart en wil hij bewust een bijdrage leveren aan het terugdringen van de opwarming van de aarde: “Groen ondernemen is meer dan afval scheiden,  zonnepanelen op je dak leggen of pronken met je Tesla”, weet Sleeuwits. “Het is een way of life. Het helpt als je groen DNA hebt en oprecht werk wil maken van een schonere aarde, maar ook voor bedrijven die kleur bekennen en een switch willen maken van grijs naar groen, werkt onze aanpak. Het is natuurlijk nooit te laat om in actie te komen. En wij kunnen helpen bij een goede positionering in een markt waarin je wilt ondernemen, maar waarin je nog niet echt bekend bent.“

Hoe kleiner je footprint, hoe groter de impact

Het idee om van start te gaan met Being Green komt volgens Eric Sleeuwits voort uit idealisme: het besef dat hij op zijn eigen bescheiden wijze een bijdrage kan leveren aan het verkleinen van de ecologische footprint: “Ik ben een idealist, maar ben niet iemand die zelf op de barricaden staat, zoals Greta Tunberg, of Lewis Pugh, de Brit die al zwemmend rond de aarde aandacht vraagt voor opwarming en vervuiling van de aarde. Ik heb wel grote bewondering voor deze mensen, net als voor uitvinder Boyan Slat, die met The Ocean Cleanup een missie heeft om plastic afval uit rivieren en oceanen op te ruimen. Door mijn kennis en ervaring van merken, marketing en communicatie in te zetten, lever ik op mijn eigen manier een bijdrage aan het verder terugdringen van de vervuiling van de aarde. Met Being Green wil ik bedrijven en organisaties die een duurzame en circulaire doelstelling hebben, helpen om meer bekendheid en impact voor hun merk te genereren. Door ervoor te zorgen dat ze zich met hun groene producten en diensten onderscheiden van de grijze massa. Met Being Green wil ik andere bedrijven die zich, net als ik, voor het eerst in de groene markt begeven, een spiegel voorhouden.”

Think global, act local

Hoewel de opwarming van de aarde en de gevolgen daarvan een wereldwijd probleem is, worden de effecten hiervan vaak zichtbaar en tastbaar als we de gevolgen dichtbij huis ervaren. Meer aandacht voor duurzame initiatieven is wereldwijd dé oplossing, maar het zijn juist de lokale en regionale initiatieven en de lokale bijdrage aan een duurzame oplossing voor de actuele mondiale problemen die extra aandacht verdienen. “Dat is de reden dat Being Green zich primair focust op de MKB- en MKB+ organisaties, maar ook scale ups en startups in Oost-Nederland met een duurzame en circulaire bedrijfsvoering. Bedrijven die dichtbij huis oplossingen creëren die niet alleen een positieve impact hebben op de eigen omgeving, maar – direct of indirect- ook op de rest van de wereld.” 

Starten in coronatijd

De start van Being Green valt midden in de coronacrisis. Juist in een tijd dat veel bedrijven moeite hebben om het hoofd financieel boven water te houden. Toch is Eric Sleeuwits niet bang dat Being Green hetzelfde lot beschoren is: “Ondernemen is inherent aan risico nemen, maar je merkte juist tijdens de eerste lockdown dat er meer aandacht kwam voor het milieu. Mensen zijn ander gedrag gaan vertonen doordat ze, al dan niet door de omstandigheden daartoe gedwongen, thuis zijn gaan werken en dus ook vaker de auto lieten staan. We zijn minder gaan reizen. Zeker in de eerste weken van de lockdown zag je het effect hiervan op de luchtkwaliteit. In zekere zin heeft corona burgers ook wakker geschud. Ook de Europese Unie blijft met de Green Deal onverminderd inzetten op het terugdringen van de CO2 emissie en stelt zelfs nog strengere eisen aan de lidstaten om de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs te realiseren. Dat sterkt mij in de gedachte dat er, behalve ruimte ook een toekomst is voor bedrijven als Being Green.”

Meer weten?

Wil je meer weten over wat Being Green doet en wat het bedrijf voor jouw organisatie kan betekenen? Kijk dan op www.easybeinggreen.nl

 

- Advertentie -