Bedrijven zitten vol, iedereen is druk en de leegstand wordt langzaam minder. Allemaal tekenen dat het economisch herstel zich doorzet in Zutphen. Dat concludeert Robbert Veenendaal, voorzitter van de Bedrijvenkring Zutphen. Blijft er dan niets te wensen over? “Het zou mooi zijn als meer bedrijven zich bij ons zouden aansluiten. Want als straks wel de noodzaak ontstaat om samen een vuist te maken, kun je het maar beter nu organiseren.”

Volop bedrijvigheid dus, hoewel Veenendaal hier wel een kanttekening bij plaatst. “Hoe goed het gaat, is wel afhankelijk van in welke markt je actief bent. Het ene bedrijf ondervindt bijvoorbeeld de gevolgen van Brexit, het ander heeft daar minder of niet mee te maken”, verklaart hij. “En druk zijn is één ding, maar geld verdienen iets anders.” Verder zijn er geen grote veranderingen te melden qua zich vestigende of vertrekkende bedrijven. “Er is nog steeds ruimte en nieuwe bedrijven worden hier met open armen ontvangen. En als Zutphen geen plek heeft, dan kunnen we hen altijd nog doorverwijzen naar andere gemeenten in de Stedendriehoek en zo de regio versterken.”

Uiteraard zijn de actuele ontwikkelingen in Eefde-West niet aan de aandacht van Veenendaal ontsnapt: de GGD Noord- en Oost-Gelderland gaat een onderzoek starten naar een mogelijke relatie tussen een aantal gevallen van kanker en de uitstoot van bedrijven op bedrijventerrein De Mars. “Het is belangrijk dat dit onderzoek plaatsvindt en wij volgen deze kwestie op de voet. Voorlopig is het afwachten tot de uitkomsten bekend worden.” Hetzelfde geldt voor enkele andere maatschappelijke issues, zoals de plannen voor een zonnepark en de opstelling van nog eens drie windmolens langs het Twentekanaal.

Qua infrastructuur is het wachten nog steeds op aansluiting van de Revelhorst op de rotonde N314. Ook blijft de wens op een betere doorstroming via Eefde, voor het deel van de N348 vanaf de rotonde richting de A1 bij Deventer. “Het scheiden van verkeersstromen is de enige duurzaam veilige oplossing. Het feit dat er tussen Eefde en de oprit van de A1 geen enkele fietstunnel is, blijft bestuurlijk gezien apart”, stelt Veenendaal, die dan ook voorstander is van een fietstunnel ter hoogte van Epse om de veiligheid en doorstroom in de spits sterk te verbeteren.

‘Er is nog steeds ruimte en nieuwe bedrijven worden hier met open armen ontvangen’

De Bedrijvenkring Zutphen zelf is momenteel in goede doen. “Het goede nieuws is dat het ledenaantal stabiel blijft en zelfs iets stijgt. Meer leden zou echter mooi zijn en we zijn ook op zoek naar een nieuw bestuurslid, liefst vanuit een van de grote bedrijven die Zutphen rijk is. Punt is dat directeuren van die bedrijven vaak elders wonen en daardoor niet snel bestuurlijk actief zijn in de stad. Dus dat wordt onze uitdaging voor komend jaar.”

- Advertentie -