Met de tijd meegaan klinkt zo eenvoudig, maar als je even niet oplet ben je als bedrijf ineens ouderwets of oubollig. Zoiets gebeurt natuurlijk niet in een week, maar sluipt er langzaam in. De meeste klanten kiezen voor modern, hip, nieuw en fris. Waarom zouden ze zakendoen met een bedrijf dat qua ontwikkeling stilstaat of heel ouderwets overkomt. Om jouw bedrijf te moderniseren geven we je 5 tips.

Tip 1: Vindbaarheid

Kunnen potentiële klanten je gemakkelijk vinden, of moeten ze het doen met mond-tot-mond reclame. Pak je smartphone er eens bij en google je eigen bedrijf en de producten die je levert. Komt je bedrijf op de eerste pagina te staan, of zie je alleen maar concurrerende bedrijven? En als je je eigen bedrijf gevonden hebt, staan daar dan goede reviews bij of kom je niet verder dan 2 sterren? Bedenk dat een goede eerste indruk belangrijk is en kan zorgen voor meer bezoekers en klanten. Besteed voldoende aandacht aan vindbaarheid.

Tip 2: Herkenbaarheid

Als we het hebben over een gele M, dan weet iedereen welk bedrijf hiermee wordt bedoeld. Het werken met bedrijfskleuren en een bedrijfslogo om de herkenbaarheid te vergroten is dus een heel goed idee. Dateren jouw bedrijfskleuren nog van 20 jaar geleden, dan is het hoog tijd om te gaan moderniseren. Gebruik eens een andere tint of vernieuw het bedrijfslogo. Voer de wijzigingen stapsgewijs door, van briefpapier tot verpakkingen en van de bedrijfsauto tot de bedrijfsvlaggen die voor het pand staan te wapperen. Misschien ook een grappig en uniek idee: Als je gebruik maakt van smartphones met sim only abonnementen, maak dan ook speciale telefoonhoesjes met je bedrijfslogo erop.

Tip 3: Website en webshop

Tegenwoordig kiezen veel mensen voor het online bestellen van producten. Maar voor het zover is willen ze zoeken, scrollen en lezen. Een moderne website heeft duidelijke afbeeldingen van de producten en de eventuele specificaties. Potentiële klanten kunnen inzoomen om het product dichter bij te bekijken en mogen vertrouwen op de kleuren die op het scherm worden weergegeven. Ook het verhaal op de achtergrond is belangrijk. Wie heeft het bedrijf opgericht, wat zijn eigenlijk alle pluspunten die ervoor moeten zorgen dat de klant voor jouw bedrijf kiest. Communiceer duidelijk over de eventuele voorraad, levering en betaling.

Tip 4: Werk met moderne ICT-oplossingen

De ontwikkelingen op het gebied van ICT gaan razendsnel. Mensen leven tegenwoordig met een smartphone in de hand om deze te gebruiken zodra het nodig is. Bellen, chatten, appen, scrollen op sociale media, foto’s maken en berichten versturen. We hadden pakweg 15 jaar geleden niet kunnen bedenken dat dit allemaal mogelijk zou zijn met zo’n kleine mobiele telefoon. Ook voor het werk is de smartphone onmisbaar. Voor het bedrijf ben je immers altijd en overal bereikbaar zodat je meteen kunt reageren als dat nodig is. Al deze nieuwe ontwikkelingen vergen echter ook moderne ICT-oplossingen met de noodzakelijke beveiliging om problemen te voorkomen. Ga je sim only bestellen? Kies dan voor een zakelijk abonnement. Is het mogelijk dat verschillende collega’s thuiswerken aan één en hetzelfde project? Als dat nog niet zo is, denk dan eens na over moderne ICT-oplossingen zoals het opslaan van gegevens in de Cloud.

Tip 5: Uitstraling

Deze tip geldt alleen als je een bedrijfspand hebt. Ga eens voor je bedrijfsgebouw staan en probeer objectief te bekijken naar wat een potentiële klant ziet als hij of zij het bedrijf nadert en naar binnen loopt. Ziet het er verzorgd en fris uit? Staat alles goed in de verf? Is de tuin bijgehouden en hoe ervaar je de entree? Staan er verse bloemen op de balie bij de receptie en is er cappuccino of groene thee voor bezoekers die even moeten wachten? Kortom, hoe voelt het om naar binnen te lopen, en nog belangrijker, voel je je welkom?

- Advertentie -