Nog nooit heeft de evolutie van auto’s zo’n vlucht genomen als de laatste jaren en dat vormt nog maar het begin van een totale omslag naar nieuwe, duurzame mobiliteit. Hoe staat het ervoor met de ontwikkelingen? Dat konden de deelnemers aan de Autotestdag Driesteden Business op woensdag 16 juni uitgebreid ervaren.

Tekst: Aart van der Haagen

Het was bijna wennen, weer eens een evenement bijwonen, na een jaar van beperkingen en onbedoeld individualisme. Als cadeautje streek een warme lentezon zijn stralen uit over de parkachtige omgeving van het Pillows Luxury Boutique Hotel Aan De IJssel in Deventer, het start- en eindpunt van de Autotestdag Driesteden Business. Tevens fungeerde het monumentale pand met zijn fraaie terras eenmaal als locatie voor een tussenstop, net als drie dealerbedrijven in Apeldoorn: Van Mossel Kia / Land Rover – Jaguar, Volvo Nieuwenhuijse en Auto Palace. Voor een groep van tien afgevaardigden van het bedrijfsleven in de regio betekende het beproeven van select gezelschap actuele personenwagens enerzijds een ontspannen middag tussen de dagelijkse drukte door en anderzijds een interessante kennismaking met technologie die de weg naar de toekomst wijst. Persoonlijke mobiliteit blijft voor velen waardevol, maar krijgt wel een andere inhoud.

KRUISPUNT
Na meer dan een eeuw totale heerschappij van verbrandingsmotoren staat de auto-industrie nu op een kruispunt, aangespoord door de belangrijke maatschappelijke trend naar verduurzaming. Sommige merken richten het vizier op volledige elektrificering en geven te kennen dat ze voor 2030 volledig afscheid nemen van benzine- en dieseltechniek, andere producenten houden een wat gematigder tempo aan, met hybrides – al dan niet in een stekkervariant – als tussenstap om de consument rustig aan de overgang te laten wennen. Bepaalde fabrikanten geloven sterk in waterstof, dat voorlopig alleen zijn toepassing vindt in de vorm van brandstofceltechnologie, waarbij na een chemisch proces toch ‘gewoon’ een elektromotor de wielen aandrijft. Ondertussen lijken de traditionele krachtbronnen nog niet zomaar uitgespeeld, want achter de schermen werken invloedrijke partijen als Shell aan synthetische brandstoffen, die de schadelijke uitstoot drastisch reduceren. Sterker nog, het ‘groene’ dieselproduct HVO is in verschillende samenstellingen van kunstmatige en fossiele bestanddelen al verkrijgbaar en steeds meer bedrijven schakelen ertoe over, zeker wanneer het gebruik van hun bestelbussen nog niet matcht met de (beperkte) mogelijkheden die elektrificering biedt.

STEEDS MEER TE BELEVEN
De verduurzaming houdt de gehele industrie continu bezig, maar daarnaast ontwikkelen auto’s zich ook op andere vlakken in een stormachtig tempo. Los van modeltrends, zoals de momenteel geliefde crossovers en SUV’s, tekenen zich blijvende veranderingen af. Kijk bijvoorbeeld naar de toenemende connectiviteit oftewel de mate waarin niet alleen het multimediasysteem, maar het gehele voertuig in verbinding staat met de gebruiker én met geselecteerde partijen van buitenaf. De fabrikant stuurt updates door de lucht heen, de dealer onderneemt actie bij een storingsmelding en auto’s lichten elkaar en daarmee hun inzittenden in over incidenten op de weg of andere dreigende gevaren. Dit laatste past goed bij de algehele verschuiving naar een veiligheidsniveau dat het menselijk falen ondervangt. Dat gebeurt met behulp van sensoren, camerasystemen en actieve hulpmiddelen die zich kenmerken door een ongeëvenaard reactievermogen en een handelswijze die niet wordt beïnvloed door stemming en emoties. Maken al die ‘beschermengelen’ autorijden saai? Integendeel, er valt steeds meer aan boord te beleven, enerzijds door de voortdurend toenemende veelzijdigheid van infotainment en anderzijds door slimme vondsten die de bestuurder en zijn passagiers aangenaam kunnen verrassen. Dan praten we nog niet eens over het flitsende acceleratiepotentieel van met name elektromodellen.

KENNIS BIJSPIJKEREN
Veel van die ontwikkelingen mochten de proefrijders tijdens de Autotestdag Driesteden Business op 16 juni uitgebreid uitproberen of zogezegd ‘over zich heen laten komen’. De sessies duurden feitelijk te kort om in alle functies en gadgets te duiken, maar de oplettende deelnemer met interesse in nieuwe voorzieningen kon aardig wat noviteiten ontdekken, zeker wanneer hij of zij zich daarop lieten attenderen door de aanwezige verkoopadviseurs van de dealerbedrijven. Ook voor deze accountmanagers gaat er bij elke modelintroductie een wereld open, waardoor zij bij wijze van spreken een dagtaak hebben aan het voortdurend bijspijkeren van hun kennis. Nu het distributiekanaal van nieuwe auto’s toch zijdelings aan de orde komt: hoe moeten we de berichten interpreteren dat de verkoop zich steeds meer naar internet verplaatst? Het lijkt nog wat vroeg om daar concrete uitspraken over te doen. De branche houdt zich er zeker mee bezig en zal dat in toenemende mate doen, maar peilt ondertussen zorgvuldig hoe de markt erop reageert. Voorlopig kan Driesteden Business in ieder geval nog live Autotestdagen organiseren, om de vertegenwoordigers van het bedrijfsleven in de regio op een relaxte manier te laten beleven in welke richting personenwagens zich op de korte en de langere termijn zullen bewegen.

Klik HIER om de testverslagen van de auto’s te bekijken. Driesteden Business wordt ook in print verspreid.

LOCATIES
Pillows Luxury Boutique Hotel Aan De IJssel
Worp 2
7419 AD Deventer

Van Mossel Kia / Land Rover – Jaguar
Apeldoorn
Oude Apeldoornseweg 40-B
7333 NS Apeldoorn

Volvo Nieuwenhuijse Apeldoorn
Paramariboweg 68
7333 PB Apeldoorn

Auto Palace Apeldoorn
Wagenmakershoek 2
7328 KL Apeldoorn

TESTRIJDERS
• Bert Roesink, Route Connect
• Jan Harm Kok, Mentoor B.V.
• Lars Courage, Courage Architecten
• Robin Heinzmann, LVD Benelux
• Fred Milius, MTC
• Raymond Woolderink, WMP Metal Products
• Marie-Fleur Woolderink, WMP Metal Products
• Gerold Boersen, Continental Banden Groep
• Evert van de Worp, Evert van de Worp V.O.F.
• Pascal Goudkuil, Pascal Goudkuil Photo & Motion
• Ruben Jansen, Van Munster Media

DEALERS
• Auto Palace Zwolle, André Montfrooy
• Broekhuis Opel Apeldoorn, Harry Kiesbrink
• Broekhuis Opel Deventer, Rijk de Ruiter
• Nieuwenhuijse Groep, Niek Haanappel/Bas Wolke
• Van Mossel Kia Zwolle, Peter Happel

AUTO’S
• Citroën ë-C4
• Kia Proceed GT
• Kia e-Niro
• Jaguar I-Pace
• Opel Grandland X Hybrid
• Opel Insignia
• Peugeot 5008
• Range Rover Velar
• Volvo V60
• Volvo S90
• DS 7 Crossback

- Advertentie -