Sterkste Schakel Trofee

The Box werd bij de lustrumeditie van de Sterkste Schakel Trofee vorige maand unaniem door de jury verkozen tot winnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2019. Daarmee mag dit Apeldoornse bedrijf zich het komende jaar het meest klantgerichte bedrijf van de Stedendriehoek en Noord-Veluwe noemen. Tijdens de Finaleavond op Hotel Landgoed Ehzerwold in Almen nam directeur Tony Veer de award in ontvangst uit handen van juryvoorzitter André Biester. “Wij zijn klanten intuïtief van dienst. De scoringsdrift is er, maar wij voeren die uit met ons hart.” De Sterkste Schakel Trofee is een initiatief van Driesteden Business.


De winnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2019, Tony Veer (achter) met een deel van zijn team

Meteen na de bekendmaking door de juryvoorzitter André Biester, balt Tony Veer trots zijn vuist en roept hij zijn mensen naar voren. “Bij het oordeel van de sectorjury kreeg ik al koude rillingen. Het klopt, we zijn een vriendenteam. Iedereen gaat voor collega’s en klanten door het vuur. Dit hebben we samen gedaan”, vertelt hij, nadat hij de Sterkste Schakel Trofee in ontvangst genomen heeft. “En dan te bedenken dat ik nog stond te dubben of ik mijn dochters verjaardag zou vieren of hiernaartoe zou gaan. Zij zei: ‘ga nou maar, straks win je wat en dan ben je er niet bij’. Pauline, bedankt!”

Eerder al roemde sectorjuryvoorzitter Frank Hulscher (Fooddock Deventer, runner-up Sterkste Schakel 2017) The Box al als winnaar in de sector Handel. “De kapitein is een man met een missie. Als je die wilt verwezenlijken, heb je mensen nodig. Dat zijn vrienden van hem en van elkaar, die samen doelstellingen verwezenlijken. Dat maakt het zo gaaf om voor het bedrijf te werken. Klanten gunnen hun de handel en er is nauwelijks verloop onder het personeel. Elke dag voor klanten een topprestatie neerzetten zit in de vezels van het bedrijf.”

Lastige keuze
Biester verklaart kort de basis voor de beslissing van de twaalfkoppige jury rond de overall-winnaar: de zelfevaluatie van de genomineerden, de pitches en het uiteindelijke juryberaad. “Het was bijzonder lastig, de vijf sectorwinnaars lagen zo dicht bij elkaar. De twee pitches van Alfa en Aventus dreunden nog lang na, maar de andere genomineerden hadden veel in huis om langszij te komen”, zegt hij. “Neem CampSolutions, zo bescheiden maar ze zetten wel 3.500 tenten neer op de grootste muziekfestivals in Europa! Of Crystal Park, al sinds 1993 actief, dat Zutphen op allerlei manieren in beeld brengt, bijvoorbeeld met een livestream over de verkiezingen.” Uiteindelijk wees de jury, bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de winnaars van voorgaande verkiezingen, unaniem The Box als winnaar aan.

Het bijzondere van de Sterkste Schakel Trofee is dat ondernemingen worden voorgedragen door collega-ondernemers en/of bestuurders uit de regio. En dus concludeert presentator Cor Spronk aan het begin van de Finaleavond: “Eigenlijk staan hier negentien winnaars. Zij en hun medewerkers hebben klantgerichtheid in het bloed. Maar helaas kan maar één bedrijf met de trofee naar huis gaan.” Vervolgens geeft hij de eerste negen genomineerden de gelegenheid kort te reageren op steekwoorden van de jury (zie kaderteksten).

‘Bij het oordeel van de sectorjury kreeg ik al koude rillingen. Het klopt, we zijn een vriendenteam.’

Originele pitch
Vervolgens roept Cor Spronk Hans Koolhof (Van Wijnen Deventer, winnaar Sterkste Schakel 2016), sectorjuryvoorzitter Bouw, Industrie & Transport, naar voren voor de uitreiking van de eerste gouden penning. “De sectorwinnaar is zeer gemotiveerd, betrokken, gedreven en gepassioneerd in het contact met school en het bedrijfsleven.” Op dat moment stijgt een enorm gejuich op en beseft Koolhof dat hij één woord teveel gezegd heeft. Als het rumoer verstomt, rondt hij zijn verhaal af: “Zij is een echte verbinder, grensverleggend en promoot de bouw op de basisschool: Annick Olthof van Aventus!” De verraste winnares, teammanager bouwopleidingen bij het regionale opleidingscentrum in Apeldoorn, bedankt de Schildersvakopleiding Zutphen voor de nominatie en haar MT en collega’s voor de hulp bij de voorbereiding. “Bovenal wil ik mijn team bedanken, die staan elke dag weer voor de studenten klaar om onderwijs vorm te geven. We zijn betrokken bij studenten én bedrijfsleven, een heel diverse klantengroep. Om de markt zo goed mogelijk te bedienen, hebben we bijvoorbeeld nieuwe opleidingstrajecten gestart.”


Annick Olthof-Kicken van Aventus, winnaar in de sector Bouw & Industrie

Nadat ook de overige tien genomineerden de steekwoorden van de jury hebben kunnen toelichten, is het tijd voor de uitreiking van de gouden penning aan de overige drie sectorwinnaars. Cor Spronk geeft het woord aan Jan Bobbink (Qlip Zutphen, winnaar Sterkste Schakel Trofee 2018), sectorjuryvoorzitter Zakelijke dienstverlening. “Het betreft een zeer klantgericht bedrijf, dat klanten weet te binden. Trefwoorden zijn vertrouwen, loyaliteit, toekomstgericht, professioneel, betrokken medewerkers die kunnen participeren en oog hebben voor duurzaamheid bij het eigen bedrijf en bij klanten. In de lange historie is het bedrijf geëvolueerd van agro naar mkb-sector: Alfa accountants en adviseurs in Zutphen!” Als klantbeheerder Annemarie Lankhaar naar voren is gekomen, stelt Bobbink dat zij met haar originele pitch vanuit de klant eigenlijk de andere kandidaten meteen had weggeblazen. Lankhaar reageert bescheiden: “Ik ben maar een kleine schakel in het hele team dat hier aanwezig is. Het is een vak van vertrouwen en we willen dicht bij de klant staan om deze zo goed mogelijk te bedienen. Gaaf dat we deze nominatie samen hebben waargemaakt.”


Annemarie Lankhaar van Alfa accountants en adviseurs, winnaar in de sector Zakelijke dienstverlening.

Erkenning
Sectorjuryvoorzitter Maarten Jansen (Landal Miggelenberg Hoenderloo, winnaar Sterkste Schakel 2017) komt naar voren om de winnaar in de sector Informatie & Communicatie te onthullen. “Ik heb genoten van de pitch die recht uit het hart kwam. Het betreft een authentieke verbinder, die meer voor de regio betekent dan we denken: Crystal Park uit Zutphen!” Eigenaar en creatief directeur Gerbrand Pot van dit mediabedrijf is er stil van en bedankt vervolgens eerst zijn vrouw voor haar steun in de afgelopen 25 jaar. “De kern voor een ondernemer is veerkracht. Bij tegenwind achterover buigen en toch weer overeind komen. En bij wind mee niet zo vernaar voren doorbuigen dat je de grond raakt. Deze onderscheiding voelt als erkenning, dank!”


Gerbrand Pot, eigenaar en creatief directeur Crystal Park, winnaar in de sector Informatie & Communicatie.

Jansen blijft staan om de winnaar in de sector Sport & recreatie te onthullen. “Ik ben zelf klant bij het bedrijf en ervaar het als zeer servicegericht en altijd klantgericht. Als er storm verwacht wordt, krijg je een waarschuwing dat je de tent misschien wat strakker moet neerzetten. Andere verhuurders zouden de tent laten wegwaaien om een nieuwe te kunnen leveren: CampSolutions!” Algemeen directeur Wouter Leuven van deze wereldmarktleider in tenten en tijdelijke (slaap)accommodaties voor festivals in Empe, reageert verheugd: “We zoeken de grenzen op voor en met klanten, doen wat we zeggen. Ik kan niet anders doen dan mijn team te laten staan.” Een imposante delegatie van circa tien man voldoet onmiddellijk aan zijn verzoek…

Dan krijgen alle genomineerden en winnaars bloemen uitgereikt, wederom verzorgd door Ten Kate flowers & decorations uit Deventer, en is het tijd voor het fotomoment. Cor Spronk, die de ruim honderd aanwezigen vlot en met de nodige humor door de avond heen geloodst heeft, bedankt de jury voor hun tijd, inzet en deskundigheid, en nodigt namens Pieter van de Mosselaar iedereen uit voor een drankje ter afsluiting van de feestelijke en geslaagde Finaleavond.

Hebt u een businesspartner die u zonder meer zou aanbevelen vanwege zijn klantgerichtheid? Ga dan naar www.driestedenbusiness.nl en nomineer het bedrijf voor de Sterkste Schakel Trofee 2020!


Wouter Leuven van CampSolutions, winnaar in de sector Sport & Recreatie.

Cor Spronk heeft de ruim honderd aanwezigen vlot en met de nodige humor door de avond heen geloodst

Juryoordeel overige genomineerden

Brand Control Rooms: innovatief en visionair. “Innovatief moet je zijn. Wij willen op een bijzondere manier met klanten omgaan, zodat ze veilig en plezierig kunnen werken. Hiervoor leveren we controlekamers over de hele wereld”, aldus directeur Herman Brand.
Van Veen Metal Products: kwaliteit en klantenbinding. “Na ons personeel is klantgerichtheid voor ons het allerbelangrijkste. We willen zo goed mogelijk maken wat de klant vraagt en zeggen altijd: de klant moet terugkomen, niet het materiaal”, stelt directeur Gerbert van Veen.
Velpa/3Plogistics: logistiek dienstverlener. Directeur Jan Poesse: “De combinatie met 3PLogistics is een goede aanvulling. De klant staat bij ons in het middelpunt en we streven ernaar deze te ontzorgen op logistiek vlak.”
Gebroeders Baltus Bloembollen B.V.: delen is vermenigvuldigen. “We werken voor drie omzetgroepen: groothandel, fundraising en relatiegeschenken. Daarbij springen we zo veel mogelijk in op de wisselende behoeften van onze klanten”, vertelt hoofd operationeel, Nandia Hendriks.
Cognactheek Apeldoorn: liefde en autoriteit. Mede-eigenaar Harold van der Werff Product onderbouwt dit als volgt: “We willen graag onze liefde en kennis rond cognac overbrengen op onze klanten. Cognac is een kleine markt, wij bieden het grootste assortiment in de Benelux.”
Autoschadebedrijf G. de Wilde: kwalitatief en toekomstgericht. “Ons bedrijf bestaat al 35 jaar en onze twee vestigingen in Vaassen en Twello zijn tot in de puntjes verzorgd voor onze klanten én ons personeel. Investeren in je mensen getuigt van toekomstvisie”, aldus directeur Gerard de Wilde.

Bronsvoord Makelaars: persoonlijk en verwachtingsmanagement. “Als je vooraf vraagt wat mensen van een makelaar verwachten, kun je veel hordes wegnemen voor klanten”, verklaart directeur Harm-Jan Bronsvoord.
Vitalent:
bevlogen strateeg. “Ik ondersteun bedrijven bij het verwezenlijken van hun strategie en wil zo klanten helpen het ontwikkelpotentieel van hun onderneming te benutten”, aldus senior consultant Matthijs Vermoolen.
Werkkracht 10: boeien en beleven. “Vinden, boeien en binden. Om dat goed te doen, richten we ons op de belevingswereld van medewerkers en helpen we organisaties met het ontwikkelen van de werknemersreis. Motto: en ze werkten nog lang en gelukkig”, stelt mededirecteur Simon Buist.
WR Schoonmaakspecialisten: enthousiaste doorstarter. Freddie Ruiterkamp nam het team over na vertrek van zijn compagnon. “We zijn experts op het vlak van specialistische reiniging en beschikken over het enthousiasme om dat voor de klant tot in de puntjes te verzorgen.”
Ondernemers in Bedrijf: verbindingsschakel en netwerkorganisatie. “We zijn begonnen in Berkelland en zitten inmiddels in twaalf regio’s. De sleutel is: kijken waar behoefte aan is en werken aan een effectief, informeel en gezellig netwerk”, stelt directeur-eigenaar Chanti Janssen.
Echelon Creations: serviceprovider en totaalconcept. “Als reclamebureau probeer ik de klant zo goed mogelijk te bedienen door samen met partners een totaalconcept te bieden. Klanten hebben maar één aanspreekpunt en worden volledig ontzorgd”, stelt eigenaar Arend-Jan Blok.

De twee overige genomineerden – Robbers Accountants Belastingadviseurs en Het Deventer Wijnhuis – konden helaas niet bij de Finaleavond aanwezig zijn.

 

- Advertentie -