Nieuws

01-10-2024 12:49

QSTA: ‘We willen hét Europese platform worden in food’

Verser, sneller, makkelijker en lokaler. Dat is de belofte die online versmarkt QSTA doet aan foodprofessionals in uiteenlopende markten. En die formule blijkt te voorzien in een behoefte, getuige de snelle groei in de afgelopen twee jaar. Met de juiste combinatie van specialisten, infrastructuur, moderne technieken en digitale innovatie is het Nijkerkse bedrijf al succesvol in Nederland en België. Komende tijd is het vizier gericht op verdere uitbreiding in Europa – en op het continu verder verbeteren van de eigen dienstverlening.

Tekst Wilma Schreiber. Fotografie Marcel Krijgsman

De cijfers zijn indrukwekkend: ruim 4.800 producten beschikbaar van 206 merken in 220 productcategorieën, meer dan 2.900 aangesloten foodprofessionals. Een distributiecentrum in Nijkerk met 28.000 palletplaatsen plus een webwinkel met 10.366 informatieve pagina’s en dat worden er elke dag meer. Daarmee bedient QSTA (spreek uit: kwesta, afkorting van zowel Questions & Answers als van Quattro Stagioni) uiteenlopende foodprofessionals in de retail, de horeca, slagerijen, bakkerijen, viswinkels, deli’s, etc. Het assortiment omvat zowel vers, koelvers, houdbaar, diepvries als non-food en levensstijlartikelen in de categorie biologisch, halal, vegetarisch, veganistisch en koosjer. En, waar het allemaal om draait: de klantwaardering is een imponerende 8,9.

Het begon drie jaar geleden met een brainstormsessie van een clubje mensen binnen de Bieze Food Groep, waar QSTA onderdeel van is. “We zagen allerlei ontwikkelingen in de foodwereld en wilden graag hét Europese platform in food worden. Met niet alleen fijnmazige leveringen aan individuele horecaondernemers maar ook palletleveringen aan supermarkten en alles wat daar tussen valt”, zegt Mark Kornet, directeur Food Logistics bij QSTA. “En liefst met alles in eigen beheer, zonder de hulp van externe partners. Op het pallettransport na is dat ook gelukt.”

One-stop shop
QSTA kent drie onderdelen. Allereerst QSTA Logistics met het distributiecentrum en alles rond supply chain management, van forecasting en inkoop bij leveranciers tot levering aan de klant. De tweede pijler is FoodData, waar het GS1-geaccrediteerde bedrijf voor zichzelf en voor klanten productdata opvoert, packshots maakt en productdata beheert en controleert. “Als je aan de Nederlandse retail wilt leveren, moeten data over lengte, breedte en hoogte producten, ingrediënten en andere parameters beschikbaar zijn voordat supermarkten je product kunnen opnemen in hun assortiment”, verklaart Kornet. “Kleinere partijen hebben daar moeite mee, daar ontzorgen wij hen in.” Het derde onderdeel betreft Foodmarket, het e-commerceplatform van QSTA. “Wat bedrijven voor 18.00 uur bestellen, hebben ze de volgende dag in huis. We rijden bestellingen zelf uit met vijftien multi-temperatuur busjes, zodat we diepvries, gekoeld en ongekoeld tegelijk kunnen vervoeren.”

Met die one-stop shop formule speelt QSTA in op diverse trends in de food. “Het diepvriessegment neemt een enorme vlucht in Nederland en Europa. Steeds meer bedrijven in de food richten zich daar op. Diepvries is vaak ook verser dan andere producten, omdat het meteen na de oogst of productie wordt ingevroren en alle goede eigenschappen bewaard blijven”, aldus Kornet. Met de snelle levertijden haakt QSTA tevens in op de behoefte aan flexibiliteit in de markt. “Ook qua houdbaarheid verliezen klanten zo geen dagen. Als je moet wachten op een product met vijf dagen houdbaarheid, kan het anders nog spannend worden.”

Gebundelde levering
En last but not least loopt het bedrijf met de dienstverlening vooruit op bestaande en verwachte wetgeving rond duurzaamheid. “We zetten zo veel mogelijk leveranciers op ons platform, zodat een horecaondernemer in hartje Amsterdam alle producten tegelijk kan bestellen en in één levering gebundeld in één busje bezorgd krijgt. Hij hoeft dus niet vijftig sites af voor zijn producten en krijgt ook niet alle leveranciers met hun busje aan de deur. Dat scheelt aanzienlijk in de CO­2-uitstoot. Qua duurzaamheid klopt het dus ook helemaal. Het is niet alleen een mooi verhaal, we bewijzen het dagelijks in de praktijk.”

Dat geldt ook voor het beleid rond verpakkingen. “Nederland kent een verpakkingsbelasting, waarbij geldt: hoe beter je verpakking is voor het milieu hoe minder belasting. Daarin zijn we eveneens afhankelijk van leveranciers en op transport moeten producten natuurlijk ook niet beschadigd raken en op de juiste temperatuur blijven. Los daarvan voegen we zo min mogelijk verpakking toe en, als het niet anders kan, werken we met verpakkingen van een zo laag mogelijke impact op het klimaat.”

Productdata 100% op orde
Kornet gelooft heilig in het toevoegen van waarde in de dienstverlening rond producten. “In de toekomst kun je daar het verschil in maken. Hoe snel en duurzaam kun je producten afleveren, wat kun je voor de klant betekenen, los van het product. Daarom hebben we QSTA als aparte entiteit neergezet.” En de formule slaat aan, getuige de snelle groei. “De afgelopen twee jaar zijn we opgeschaald qua medewerkers en aantal busjes. Daarbij worden we constant getriggerd om dingen sneller, slimmer en beter te doen. Dat doen we door inzet van AI, speciale orderpickbrillen om snel en foutloos te kunnen orderpicken. Voor groei is dit samenspel van mensen en innovatie onmisbaar.” Daarnaast is integratie van productdata een belangrijke voorwaarde. “Je moet productdata op elk niveau goed hebben staan. Zo gebruiken we informatie over lengte, breedte en hoogte van producten voor optimale inrichting van ons distributiecentrum en voor het laden van de busjes. Dat kan alleen als data 100% op orde zijn. Alle productinformatie is ook via onze website voor klanten transparant en beschikbaar. Zo kunnen ze in één oogopslag zien of een product voldoet aan hun wensen.”

Op dit moment kent Nederland volgens de QSTA-directeur geen ander platform met zo’n breed en diep assortiment en met zo’n breed spectrum aan dienstverlening. De naamsbekendheid neemt toe, onder meer bij de vele start-ups in de food. “Die bieden doorgaans een prima product, maar hebben moeite met de aanvullende noodzakelijke dienstverlening. Opslag, uitslag, levering, facturering en dergelijke krijgen ze niet op een goede manier voor elkaar. In dat gat zijn wij gesprongen.” Zo voegt QSTA steeds meer leveranciers toe aan het eigen platform, die een mooie toevoeging zijn op het assortiment. “Er zijn heel veel trends in food – vega, bio, minder suiker, gezonder. Dan kun je natuurlijk een bord in je tuin zetten of je product op een laagdrempelige manier snel voor een breed publiek beschikbaar maken op het QSTA-platform.” De lovende kritieken op de reviewpagina op de website beschouwt Kornet als het mooiste compliment. “En wanneer leveranciers hun goede ervaringen onderling delen, is dat natuurlijk de beste reclame. Zo groeien we door.”

AI-tool
Gevraagd naar de succesfactoren wijst Kornet op het belang van een platte organisatie om snel en flexibel te kunnen schakelen. “Om onze beloften te kunnen waarmaken, draait het altijd om de combinatie van onze mensen, infrastructuur, techniek, digitale innovatie en de samenwerking tussen verschillende afdelingen, waaronder supply chain planning, customer services, operations en process control”, zegt hij. Ook de infrastructuur van het distributiecentrum is hierop ingericht, waarbij de energievoorziening met het oog op de koeling nog een aandachtspunt was. “Toen we meer energie nodig hadden vanwege de uitbreiding van onze diepvriescapaciteit, kregen we op locatie te maken met energiecongestie. Daarom hebben we geïnvesteerd in een batterij, zonnepanelen en een energiemanagementsysteem. Het energiemanagementsysteem houdt realtime bij wanneer je het beste energie kunt opslaan of juist te gebruiken. Zo kunnen we onze eigen koeling aansturen.”

Net als de eigen busjes is ook het distributiecentrum opgebouwd uit drie temperatuurzones: diepvries, koeling en ongekoelde opslagruimte. “Dat is noodzakelijk een breed assortiment aan producten steeds onder de juiste condities te kunnen opslaan. De uitdaging daarbij is om producten met houdbaarheidsdata van 5 tot 60 dagen op een goede manier te managen”, stelt Kornet. Samen met Erasmus Universiteit ontwikkelde QSTA daarom een AI-tool die voorspelt welke klanten welke producten gaan bestellen. “Daardoor kunnen we zelf automatisch bestellingen plaatsen bij onze toeleveranciers, zodat we altijd de juiste voorraad hebben.” Vorig jaar oktober won het bedrijf hiermee de Innovatieaward van de Regio Foodvalley vanwege aantoonbaar 40% minder derving en 45% minder nee-verkoop oftewel een betere prestatie qua voorraadbeschikbaarheid van goederen.

Sterkere arbeidsmarktpositie
Dat QSTA erin is geslaagd om echt iets nieuws neer te zetten, versterkt de positie van het bedrijf op de arbeidsmarkt. “Omdat we met iets heel gaafs en heel anders bezig zijn, willen mensen hier ook graag werken. Zeker nu we deze schaalgrootte bereikt hebben. Het is echt iets van nu, een modern bedrijf met oog voor duurzaamheid, nieuwe technieken, klanten en voor de medewerkers achter QSTA die dit succes faciliteren”, schetst Kornet, die het binden van medewerkers als prioriteit benoemt. “Vind maar echt goede betaalbare mensen in operationele functies. Bovendien willen we de kennis van onze mensen op de juiste manier inzetten en hun ook de ruimte bieden om met goede ideeën te komen die QSTA verder helpen.”

De ambities voor de nabije toekomst zijn helder. “We willen zo veel mogelijk leveranciers op het platform aansluiten, zodat de duurzaamheidteller nog harder gaat lopen en we nog meer toegevoegde waarde kunnen bieden. Zeker gezien alle uitdagingen rond emissiezones in binnensteden”, stelt Kornet. “Daarnaast willen we met ons platform grote supermarktketens en kleine horecaondernemers volledig kunnen bedienen en daarvoor onze dienstverlening nog verder verbeteren. Wanneer bedrijven kampen met logistieke uitdagingen moet QSTA top of mind zijn.” Naast Nederland en België lonken ook overige Europese landen. “Hoe mooi zou het zijn om een duurzaam Europees platform neer te zetten en daar een aantal hubs te realiseren.”

Ook aan uitdagingen geen gebrek, meent de QSTA-directeur. “De arbeidsmarkt blijft spannend, om de juiste mensen te blijven krijgen en houden. Qua duurzaamheid zijn we best goed bezig, maar er komt wel gewijzigde wet- en regelgeving aan, dit blijven we gezien de huidige plannen van de regering ook op de voet volgen. We hebben nu een elektrische bus gekocht, maar voor elektrificering van het wagenpark blijft de actieradius in combinatie met geconditioneerd vervoer en de energiecongestie een punt. Tot slot zijn de marges in food veelal ook dusdanig klein dat we ons proces heel scherp zullen moeten blijven inrichten, willen we onder aan de streep iets overhouden. Anderzijds zijn we ook inventief genoeg om die uitdagingen met elkaar weer op te lossen.”
 
QSTA Food Logistics
Riddererf 2
3861PT Nijkerk
E info@qsta.nl
I www.qsta.nl
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by