Gerhard Weevers nam in de jaren negentig Drukkerij Weevers over van zijn vader. In mei 2014 neemt hij Rob van Dijk in dienst als commercieel directeur. Samen komen ze er snel achter dat ze er goed aan zouden doen om de verantwoordelijkheden voor de diverse specialismen van het bedrijf beter te verdelen. Dat inzicht raakte in een stroomversnelling na een zakelijke deal met BDU over het uitgeven van huis-aan-huiskranten in de gehele Achterhoek. Met als resultaat dat er nu twee bedrijven zijn: Achterhoek Nieuws, gevestigd in Lichtenvoorde, met Gerhard Weevers als directeur/eigenaar en Weevers, Multimediaal Communicatiebureau met Rob van Dijk als directeur en de vestiging in Vorden. In dit Dubbelinterview praten beiden over het proces dat tot deze ontwikkeling heeft geleid.

Hoe luidt de geschiedenis van Drukkerij Weevers?
Gerhard Weevers: “Die begint in 1934 als de familie Wolters start met een bescheiden weekblaadje dat in Vorden en Hengelo gratis wordt verspreid. Twee jaar later start de familie ook met een drukkerij, in een oud pand in Vorden. In 1965 neemt mijn vader de kleine drukkerij met twee man personeel over. In enkele jaren breidt hij het bedrijf flink uit. Hij bouwt achter de bestaande drukkerij een nieuw pand en hij neemt meerdere bedrijven over. Zo wordt Weevers een belangrijke regionale speler.”

U nam de leiding over in de jaren negentig. Wat was uw strategie?
Gerhard Weevers: “Na mijn studie heb ik bij twee andere bedrijven lange stages gelopen. Daarna ben ik bij mijn vader gaan werken. Op alle afdelingen om het bedrijf zo goed mogelijk te leren kennen. Ik nam de aandelen over en in 1995 werd ik directeur. Mijn strategie was erop gebaseerd dat ik aan zag komen dat alleen de focus op papier niet toekomstbestendig zou zijn. Daarom heb ik de breedte gezocht met vormgeving en webdesign. We gaan even snel door de geschiedenis, maar uiteindelijk was er de behoefte aan een marketingdeskundige voor alle specialismen.”

En zo kwam Rob van Dijk in beeld. Hoe is het contact tot stand gekomen?
Rob van Dijk: “Via een werving- en selectiebureau in Vorden. Ik studeerde heao marketing en commerciële economie en deed marketingjobs bij onder andere reisorganisator TUI, hotel- en congrescentrum Papendal en facilitaire dienstverlener Rentokil Initial.”

Gerhard Weevers: “In eerste instantie kwam ik verkoop- en marketingkracht tekort. Gaandeweg werd het me duidelijk dat ik het prettig vond om iemand naast me te hebben, die ook de medewerkers van de drukkerij, de vormgeving en de multimedia aan kon sturen.”

Klikte het meteen tussen jullie?
Rob van Dijk: “Het viel me meteen op dat we in een aantal opzichten tegenpolen zijn. Als je je dat weet, kun je daar op een positieve manier gebruik van maken. Wij zijn complementair. Ik ben impulsief, Gerhard denkt eerst goed na over dingen. Ik kan nog wel eens kort door de bocht ergens invliegen. Dan is het goed om een partner te hebben die nog eens rustig over iets nadenkt en de zaken ook van de andere kant bekijkt.”

Gerhard Weevers: “Ik denk in eerste instantie vanuit de technische mogelijkheden. Rob vanuit de commercie. Zo kijken we anders tegen de zaken aan. Dat is prima, want als twee personen hetzelfde zijn, kunnen ze elkaar niet zo goed aanvullen. Het was ook een bewuste keuze om iemand in een grafisch bedrijf te halen, zonder veel kennis van technieken en drukprocessen. Iemand die onbevangen naar het bedrijf kijkt en redeneert vanuit de klant. Ik ben erg technisch gericht en dan is de neiging groot om snel een vraag van een klant te beantwoorden met een verwijzing naar de technische mogelijkheden.”

Rob van Dijk: “Het bedrijf bulkt van de techniek, van de kennis en de ervaring. Dus zeg ik ja op nagenoeg elke wens van een klant. En dan heb ik er vertrouwen in dat de technische oplossing of toepassing wel gevonden wordt. Uiteraard verdiep ik me nu als directeur ook in de productieen de automatiseringsprocessen.”

Dan is het voordeel van de onbevangen blik weg?
Rob van Dijk: “Als je niet oppast, dreigt er inderdaad de valkuil van interne focus. Terwijl het juist gaat om de blik naar buiten. Je moet blijven kijken naar wat de klant nodig heeft. Als een pers stilstaat, heb je de neiging om op pad te gaan om drukwerk te verkopen. Dat is niet de bedoeling. Je moet als multimediabedrijf de behoefte van een klant in willen vullen.”

En toen meldde zich BDU. Was dat de opmaat voor het ontstaan van twee verschillende bedrijven? Gerhard Weevers: “Dat gebeurde begin 2015. De BDU wilde praten over samenwerking over de uitgaven van huis-aanhuiskranten in de Achterhoek. Ik vond het toen logisch om na te denken over een splitsing van het bedrijf. Rob zijn hart ligt veel meer bij multimedia en mijn interesse vooral bij de uitgeverij. Toen ging het snel. Per 1 juni 2015 hebben we Achterhoek Nieuws BV opgericht. Daar ben ik verantwoordelijk voor. Rob is nu de verantwoordelijke voor Weevers, Multimediaal Communicatiebureau.”

Voor u gold toen de uitdaging van het loslaten?
Gerhard Weevers: “Als je die keuze maakt, denk je ook aan de belemmeringen. Een daarvan was het te krampachtig vasthouden aan waar ik eerder mee bezig was en de verantwoordelijkheid voor droeg. Het was in die fase heel belangrijk om me vooral met de hoofdlijnen te bemoeien. En me niet druk te maken over de losse onderdelen. Ik heb zelf de keuze gemaakt voor de eigenaarsrol voor beide bedrijven. (Voor Achterhoek Nieuws samen met BDU.) En aan die keuze moet je vast kunnen houden. Daar is – dat geef ik toe – een stukje zelfdiscipline voor nodig.”

Voor Rob van Dijk was vastpakken de uitdaging?
Rob van Dijk: “Het was de grootste uitdaging om het bedrijf klantgerichter te krijgen. Om de bedrijfseconomische resultaten te verbeteren en om de gedachte die er altijd al was – de omvorming tot een multimediaal bedrijf echt te realiseren.” Terwijl de uitdaging van leidinggeven nieuw voor u was? Rob van Dijk: “Toch valt me dat niet tegen, hoewel het in de praktijk taai blijft. Bij Weevers werkt een jonge generatie die creatief bezig is met vormgeving en online-oplossingen. En een wat oudere generatie ambachtslieden van de grafische industrie. In de kantine staat een biljarttafel. Daar wordt door de jongere garde grif gebruik van gemaakt. Die hebben afleiding nodig om inspiratie op te doen. De drukkers ergeren zich daar wel eens aan. Het is dus belangrijk om begrip te kweken voor wat de ander doet. Eens per maand zitten we met de hele groep bij elkaar. Dan eten we frites, shoarma of pizza. Dan vertellen we aan elkaar waar we mee bezig zijn. Ik verwacht dat die aanpak zijn vruchten afwerpt. Dat is belangrijk, want ik moet er voor waken dat intern gedoe niet de overhand krijgt. Als het intern niet zou kloppen, kan ik niet met goed vertrouwen naar buiten treden.”

De lancering van Achterhoek Nieuws vereiste ook een nieuwe aanpak?
Gerhard Weevers: “Ik ben een organisator die het leuk vindt om met 23 mensen wekelijks 14 kranten uit te geven. Dat doen ze samen met een groot netwerk van freelance correspondenten en fotografen. In een totale oplage van 180.000 exemplaren. Met de specials er nog bij over de vele evenementen en activiteiten die in de Achterhoek georganiseerd worden. Ik vind dat prachtige processen. De start van Achterhoek Nieuws heb ik niet aangepakt als het samenvoegen van twee bedrijven. Uit ervaring weet ik dat mensen moeilijk veranderen. Daarom heb gezegd dat we Achterhoek Nieuws beschouwen als een nieuw bedrijf. Gisteren bestond het nog niet. Ik kijk dus niet terug hoe we het bij Weevers deden, of hoe anderen het aanpakten bij BDU.

We hebben vijf zelfstandige teams. Het team ontwerpers en vier teams die verantwoordelijk zijn voor meerdere titels. Zij hebben zelfs een eigen sponsorbudget. Een dergelijke structuur bestond niet bij Weevers en niet bij BDU. Als je nieuw begint, kun je structuren in één keer doorzetten. De volgende uitdaging is om een grotere nadruk te leggen op digitaal. We zijn al prominent op papier, we willen ook prominent worden op internet. Daarnaast willen we nieuwe concepten neerzetten voor diverse marktsegmenten.”

- Advertentie -