Historie 2018 & 2017 & 2016 & 2015

Qlip winnaar Sterkste Schakel Trofee 2018

“Top!” was de korte en krachtige reactie van Jan Bobbink, directeur van Qlip in Zutphen, op de uitslag van de vierde editie van deze regionale competitie op het vlak van service en klantgerichtheid, georganiseerd door Driesteden Business. Zijn bedrijf mag zich komend jaar het meest klantgerichte bedrijf van de regio’s Stedendriehoek en Noord-Veluwe noemen. “Qlip presteert op alle fronten uitstekend”, motiveert juryvoorzitter Harry Webers de uitverkiezing.

Eerder op de avond was Qlip al uitgeroepen tot sectorwinnaar in de categorie Dienstverlening. Het bedrijf, dat beoordelingen en audits uitvoert voor de zuivelindustrie, melkvee- en rundveehouderij, wil een toonaangevende, innovatieve, betrouwbare en betrokken partner in de internationale zuivelketen zijn. In het zuivellaboratorium in Zutphen worden jaarlijks 15 miljoen rauwe melkmonsters geanalyseerd en 500.000 microbiologische en chemische analyses uitgevoerd op zuivelproducten. Het bedrijf telt 250 medewerkers en kent een omzet van 31 miljoen euro.

Naast de klantgerichtheid van het bedrijf roemde de jury ook de focus op doorbraakinnovaties. Zo schreef Qlip afgelopen jaar een internationale challenge uit voor een duurzamere manier om melkmonsters te analyseren: realtime op de boerderij. Doel: de klant sneller en goedkoper kunnen bedienen, vertelt directeur Jan Bobbink. “We zijn continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden die onze klanten helpen hun zuivelonderneming succesvoller te runnen. Voor de consument is kwaliteit belangrijk, maar ook beleving vervult een steeds grotere rol. Daar spelen wij op in.” Hij toont zich verguld met de regionale trofee. “Het overall niveau van de bedrijven was hoog. Dit is een teken van erkenning, zeker in een tijd waarin het in stand houden en uitbouwen van zakelijke relaties veel meer tijd en energie vergt dan voorheen. De waardering vanuit het regionale bedrijfsleven voor ons werk is een stimulans om te blijven ontwikkelen en vernieuwen.”

Hoge klantwaardering
De Finaleavond opende met de workshop ‘Razendsnel innoveren: out of your box’ van Laurens Putter, aangeboden door ING Bank, en een dinerbuffet voor de ruim tachtig aanwezigen, die zich vervolgens verzamelden voor de prijsuitreiking. Nijhuis Bouw BV in Apeldoorn werd uitgeroepen tot winnaar in de sector Bouw & Industrie. Dit bedrijf huldigt al honderd jaar lang de slogan ‘Bouwen is mensenwerk’ en pleegt nieuwbouw en renovatie in de sociale huursector op basis van het Trento-concept. ‘Een platte organisatie waar de directeur tevens teammanager is, met een laagdrempelige cultuur. Tevens speelt Nijhuis Bouw flexibel in op wensen van de klant en is er sprake van een strakke organisatie en monitoring op basis van key performance indicatoren, waaronder klanttevredenheid. Het bedrijf behaalde een omzet van 180 miljoen euro en een mooie 22ste plaats in de Cobouw 50’, aldus de jury.

Gevraagd naar een verklaring voor de hoge klantwaardering – Nijhuis Bouw scoort een 8,6 – antwoordt directeur Alan Bosch: “Een van de redenen zijn de woonconsulenten die wij in dienst hebben. Zij worden niet belemmerd door techniek, staan continu in contact met bewoners en gedragen zich als gast in de wijk. In de hiërarchie staan zij bij ons boven de uitvoerders. Als zij de bouw willen stilleggen, dan gebeurt dat. Een hele transitie en een van de belangrijkste veranderingen die wij hebben doorgevoerd.” De trofee vervult hem met trots: “We willen het voor bewoners zo goed mogelijk doen, daar gaat het om. Dit is een prachtige erkenning.”

Langdurige klantrelatie
De tweede vertegenwoordiging die naar voren geroepen wordt, is Ten Kate flowers & decorations in Deventer, sectorwinnaar in de sector Handel. Dit bedrijf werd in 1895 opgericht door meesterbinder Ten Kate. Inmiddels is de tweede generatie Hutten actief bij deze totaalaanbieder aan florale pronkstukken en verzorger van decoratieve invulling van evenementen. Passie voor bloemen, planten én klanten is het devies. Er werken zestien medewerkers en het bedrijf kent een omzet van 1,7 miljoen. De jury toonde zich onder de indruk van de showroom (‘600 vierkante meter, het best bewaarde geheim van het Oosten’) en de aansprekende klanten van Ten Kate in heel Nederland en daarbuiten: Concours d’Elegance, PAN Amsterdam, de internationale menwedstrijden in Beekbergen én al 31 jaar lang de TEFAF.

Hoe weet Ten Kate een klant als TEFAF zo lang aan zich te binden? “Mijn vader heeft destijds met deze klant meegedacht over de aankleding en sinds die tijd verzorgen we elk jaar een ware bloemenzee op de beurs. Door de jaren heen is de beurs steeds groter geworden en zijn wij meegegroeid. Om ervoor te zorgen dat onze bloemen er altijd mooi bij staan, zijn we continu met vier mensen aan het werk geweest, op het hoogtepunt hadden we voor en na beurstijd zelfs een team van achttien mensen paraat”, aldus Joachime Hutten (dochter van Tom) die ‘superblij’ is met de trofee. “Ik had het niet verwacht, maar wel gehoopt. Als ik meedoe, wil ik graag winnen. Op 1 april 2018 hadden mijn ouders 40 jaar de zaak en deze verkiezing geeft dat een extra feestelijk tintje. Ik ben trots!”

Hoge betrouwbaarheid
In de sector Informatie & Communicatie wint All-Inn Verspreidingen in Twello. Dit bedrijf profileert zich als partner in offline communicatie en is marktleider in Gelderland en Overijssel op het gebied van huis-aan-huisbladen, folders en reclamedrukwerk. All-Inn Verspreidingen heeft 50 medewerkers, 15 zzp’ers en 4.000 bezorgers, en realiseert een omzet van 5 miljoen. De jury noemt de betrouwbaarheid (99,95%) indrukwekkend en roemt tevens de marketing op maat, die klanten helpt hun doelgroep beter te bereiken en tegelijkertijd kosten te besparen, tot maar liefst 30 procent. “Dat lukt ons omdat we data van huishoudens verzamelen op basis van driehonderd criteria. Zo kunnen onze klanten heel gericht hun producten aanbieden conform het meest efficiënte logistieke model, en de consument op de juiste manier raken”, verklaart directeur Pim Jansen, die blij is met de waardering van klanten die spreekt uit de nominatie voor de trofee. “Je doet je werk met passie en dit laat zien dat we op de goede weg zijn. We nemen dit als vertrekpunt om nog klantgerichter bezig te zijn.”

Visionair en mensgericht
Dan is er nog één sector te gaan: Overheid & Non-profit, met WALHALLAb uit Zutphen als winnaar. De jury omschrijft deze sociale onderneming – een atelierwerkplaats voor jongeren met allerlei achtergronden – als visionair, maatschappelijk en mensgericht, en ziet directeur Marco Mout als een echte plannensmeder. In 2016 ontving WALHALLAb al de Korczakprijs voor organisaties die op een bijzondere manier de pedagogische praktijk actief vormgeven om kinderen tot hun recht te laten komen. Om de aanpak van WALHALLAb te illustreren, vertelt Mout het ontroerende verhaal van een 11-jarige jongen die na de dood van zijn vader thuis alles kort en klein slaat. “Niets hielp, tot wij hem in contact brachten met een 14-jarig meisje dat zelf haar moeder verloor. Zij ontwikkelde zich bij WALHALLAb tot een aannemer en hielp de jongen een half jaar lang om een grafmonument te bouwen voor zijn vader. Dit houten kruis hielp de jongen de gebeurtenis een plaats te geven.” Mout is verrast door de uitverkiezing. “Je wordt als sociale onderneming gemeten door mensen die zelf ondernemers zijn en een geheel andere insteek hebben. Dan is het ontzettend eervol en een hele erkenning van ons bedrijf. Het is voor ons belangrijk dat mensen zien wat we proberen te bereiken voor de jeugd.”

Verborgen kampioenen
De Finaleavond in Hotel Landgoed Ehzerwold in Almen volgt op het diner voor genomineerden dat 8 februari plaatsvond in Hampshire Hotel ’t Hof van Gelre in Lochem. In totaal werden 126 bedrijven voorgedragen voor de Sterkste Schakel Trofee – het hoogste aantal van de afgelopen vier jaar. Negentien genomineerden stelden zich kandidaat. Naast genoemde sectorwinnaars waren dat: EEGA Plus, Henk van Tongeren BV, Dimence Groep, Snel Braber, Pixelpanters, ASN Pouw, Dros Schoonmaakdiensten, KNOX, Schmidt Medica, Robbers Accountants Belastingadviseurs, J. van der Ploeg Dienstverlening, Hogeman Dooijeweerd Advocaten, Autohuis Eickhof en Adatum Telecom & ICT. Om geen appels met peren te vergelijken, zijn de kandidaten dit keer ingedeeld in vijf sectoren, gebaseerd op de standaardindeling van de Kamer van Koophandel: Bouw & Industrie, Handel, Informatie & Communicatie, Dienstverlening en Overheid & Non-Profit.

Naast de vragenlijst die kandidaten invulden, verzamelde de jury (zie kader) zelf informatie via artikelen en bedrijfsprofielen in Driesteden & Noord-Veluwe Business, Google en de websites van betrokken bedrijven. Daarnaast legde juryadviseur André Biester een bedrijfsbezoek af bij aan alle negentien genomineerden. Tijdens het juryberaad van 8 maart rapporteerde Biester zijn eerste indruk van het bedrijf, waardepropositie en verdienmodel (financiële resultaten), klanttevredenheid en de ambities voor de toekomst op het vlak van MVO en duurzaamheid. Op basis hiervan bepaalden de juryleden gezamenlijk de top 5 en overallwinnaar. “Vergeleken met vorige edities was de kwaliteit beter en deden meer grote bedrijven mee. De Stedendriehoek en Noord-Veluwe blijken veel verborgen kampioenen te tellen”, aldus Webers. “Het commitment bij de deelnemers was groot. Geen wonder, gezien de uitstraling van de nominatie richting klanten, eigen medewerkers en MT en de naamsbekendheid die het genereert.”

Aan het slot van de Finaleavond reikt Webers de bronzen plaquettes uit aan de sectorwinnaars en de trofee aan Qlip, de winnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2018. “Een moeilijke keuze, het was echt een close finish voor de vijf sectorwinnaars”, aldus Webers. “En voor de overige veertien mededingers geldt dat de nominatie op zich zonder meer een blijk van waardering is voor hun bedrijf.” Pieter van de Mosselaar, uitgever Driesteden Business en organisator van de Sterkste Schakel Trofee, is in gedachten al bij de lustrumeditie in 2019: “Het zou goed zijn om nog meer sectoren te betrekken en de competitie verder uit te bouwen.” Een mooi en haalbaar streven, gezien de gedrevenheid van de genomineerden en groeiende bekendheid van De Sterkste Schakel Trofee.

Jury Sterkste Schakel Trofee 2018

De jury bestond dit jaar naast voorzitter Harry Webers uit Frank Hulscher (Fooddock, derde plaats Sterkste Schakel Trofee 2017), Maarten Jansen (Landal Miggelenberg, winnaar Sterkste Schakel Trofee 2017), Albert van Hoff (Tap en Van Hoff Notarissen), Hans Koolhof (Van Wijnen Deventer, winnaar Sterkste Schakel Trofee 2016), Ashwin Lankwarden (Deventer Sportbedrijf, tweede plaats Sterkste Schakel Trofee 2017), Ron Jager (ING Bank) en juryadviseur André Biester (Bureau Biester). In het kader van klantgerichtheid onderzochten de jury onder meer in hoeverre genomineerde bedrijven goed luisteren naar hun klant, creatieve oplossingen met meerwaarde bieden, inspelen op behoeften en wensen van de klant, deze ontzorgen en diens verwachtingen managen (zonder het eigen belang uit het oog te verliezen).

Historie 2017

  • Na een uitstekend dinerbuffet neemt juryvoorzitter Harry Webers (Witteveen+Bos) het woord. Hij stelt de aanwezige juryleden voor: André Biester (Bureau Biester, juryadviseur), Gerard Bernhards (ABN AMRO) en Iwan Göbel (Burton Car Company). Albert van Hoff (partner Tap & van Hoff Notarissen) kon helaas niet aanwezig zijn, net als Eddie Roosnek van Riëd, de winnaar van vorig jaar. Daarna schetst Webers nog even kort de gang van zaken: 42 bedrijven genomineerd door klanten, 10 ervan hebben het formulier ingevuld, 6 zijn genomineerd.De laatste weken ging de strijd tussen Dros Schoonmaakdiensten (Apeldoorn), Van Wijnen Deventer, Avancé Communicatie (Zutphen), Drukwerkdeal (Deventer), Broekhuis Volvo (Harderwijk) en Go Ahead Eagles Holding (Deventer). In zes filmpjes komen de bedrijven nog even kort voorbij, met begeleidend commentaar van Webers en een gesprekje met vertegenwoordigers in de zaal. Drukwerkdeal krijgt de complimenten voor de beste site en digitale communicatiemogelijkheden met de klant. Jurylid Iwan Göbel noemt als bijzonder voorbeeld van luisteren naar de klant de rood-oranje-groene vlaggenmast die Van Wijnen Deventer hanteert: “Zo kunnen bewoners aangeven hoe goed of slecht de aannemer het doet. Bij één project begon de vlag laag, steeg iedere week een stukje en eindigde in de top. Een mooi systeem om klanttevredenheid te meten!”Geduchte concurrentie
    Alle genomineerden hebben uitgekeken naar de uitreiking. Esther Hofmans bijvoorbeeld, mede-eigenaar van Avancé Communicatie. Klantgerichtheid – waar het bij de Sterkste Schakel Trofee om draait, noemt ze het bestaansrecht van het bedrijf. “Als fullservice internet- en communicatiebureau helpen we klanten beter te functioneren en te presteren. Onze mensen maken daarbij het verschil. Zij ontzorgen de klant en staan er ook als er problemen zijn.” Ze verwacht niet te winnen. “We staan tussen vijf hele mooie en gerenommeerde bedrijven. De nominatie was een grote eer en selectie bij de laatste zes echt geweldig! We hebben er zelf veel mee gedaan op Facebook en LinkedIn en daar leuke reacties op gekregen. En ook de Stentor en de Berkelbode hebben het nieuws opgepikt.” Directeur Ronald Dros van Dros Schoonmaakdiensten in Apeldoorn noemt de concurrentie eveneens geducht, maar acht zijn bedrijf bij voorbaat niet kansloos. Dros Schoonmaakdiensten is gespecialiseerd in interieurverzorging in de meest brede zin en richt zich daarnaast op glasbewassing, gevelreiniging, schoonmaak bij mutaties en nieuwbouw en van algemene ruimten en trapportalen. “Klantgerichtheid zit in ons DNA, de klant komt altijd van rechts. Dat vergt flexibiliteit om zaken zo goed mogelijk te regelen voor de opdrachtgever. Bijvoorbeeld een dubbele betaling rechtzetten voor de klant erover belt, adequaat reageren op klachten en calamiteiten. En erop toezien dat iedereen goed is opgeleid, want dat leidt tot tevreden opdrachtgevers.” De nominatie op zich is al geweldig, zegt hij. “En winnen zou fantastisch zijn, goed voor mij en mijn mensen. Een beloning voor het harde werken.”Hans de Vroome, directeur van de Go Ahead Eagles Holding, ziet de nominatie als een stukje erkenning van wat de holding op maatschappelijk gebied heeft laten zien: de vernieuwbouw van het stadion van de Deventer club. “Klantgerichtheid is voor een voetbalclub enorm belangrijk.We willen onze klanten – seizoenkaarthouders en alle betrokken mensen in de regio – zo goed mogelijk entertainen en van dienst zijn.” Een nieuw stadion helpt daarbij. “Een plek waar supporters zich thuis voelen en waar ze trots op zijn vanwege de goede faciliteiten.” Gevraagd naar zijn verwachtingen, zegt hij: “Ik ben blij met onze eigen nominatie én met de nominatie van Van Wijnen Deventer die het stadion gebouwd heeft. Ik verwacht dat zij gaan winnen – omdat ze het verdienen.”Eén op zes
    Directeur Joost Fraanje van Broekhuis Harderwijk, officiële dealer van Ford en Volvo, laat zich vooraf niet uit de tent lokken. “Onze kans om te winnen, is één op zes. De andere kandidaten zullen klantgerichtheid ongetwijfeld ook hoog in het vaandel hebben. De beslissing is aan de jury, maar we komen natuurlijk om te winnen!” Klantgerichtheid vertaalt hij als het ontzorgen van klanten, relaties en maatschappelijke partners. Broekhuis Harderwijk stelt bijvoorbeeld zijn panden ter beschikking voor vergaderingen, een jazzband, politieke evenementen, concerten en cliëntendagen van maatschappelijke organisaties. “Je kunt pas genieten van een groot huis als je dat deelt met anderen. Als ondernemer ben je ook mens en als zodanig onderdeel van de maatschappij. Ik wil verbindingen leggen waar toegevoegde waarde uit ontstaat.”

    Content- en pr-specialist Lourens Scholing is samen met directeur Haico Meijerink aanwezig namens Drukwerkdeal in Deventer. “Wij verkopen online reclamemateriaal, drukwerk, bedrijfskleding en dergelijke aan het mkb. Onlangs hebben we daar een aantal grote franchisers aan toegevoegd, die we een tool voor huisstijlbeheer bieden”, zegt hij. Klantgerichtheid is voor een e-commercebedrijf als Drukwerkdeal erg belangrijk. “Wil je voorop blijven lopen, dan moet je snel reageren op ontwikkelingen in de markt. Daarnaast kunnen klanten reviews plaatsen op onze site. Die gebruiken we om continu onze eigen prestaties en de klanttevredenheid te verbeteren, dat is ons hoogste doel.” De uitkomst van de avond voorspellen, vindt hij lastig. “Er zitten mooie partijen bij, maar ik weet niet hoe zij klantgerichtheid invullen. Ik ben benieuwd naar het oordeel van de jury en hopelijk kunnen we wat mee naar huis nemen.”

    Hans Koolhof, samen met collega-vestigingsleiders Wilbert Hilverda en Rob Plant verantwoordelijk voor Van Wijnen Deventer, denkt dat zijn bedrijf hoge ogen kan gaan gooien. “Onze vestiging doet veel in de regio en de laatste tijd maken we in een aantrekkende markt stappen in nog meer naamsbekendheid.” Het allround bouwbedrijf staat dicht bij de klant en is thuis in alle facetten: van woningbouw, utiliteitsbouw, onderhoud, beheer tot renovatie. “Goed luisteren naar de klant, wat hij echt wil, op zoek zijn naar de vraag achter de vraag. We evalueren alle projecten met onze opdrachtgevers en ook in de woningbouw en renovatieprojecten meten we onze klanttevredenheid. We stellen ons kwetsbaar op, om te leren van hun opmerkingen en die mee te nemen naar volgende projecten.”

    Naam en faam
    Webers houdt de spanning er nog even in door eerst de nummers 1 tot en met 3 naar voren te roepen en vervolgens nummer 3 en 2 bekend te maken. De derde plaats is voor Drukwerkdeal, als tweede eindigt Broekhuis Harderwijk. Haico Meijerink en Joost Fraanje krijgen beiden een Sterkste Schakel plaquette overhandigd. En dan kan het niet meer missen: Van Wijnen Deventer mag zich een jaar lang de meest klantgerichte onderneming noemen van de Stedendriehoek, Noord- Veluwe, Raalte en Lochem. Hans Koolhof: “Ik ben supertrots. Deze trofee zet ons nog meer op de kaart in de Stedendriehoek. En ik doe het niet alleen, maar samen met mijn twee collega-vestigingsleiders en onze 130 medewerkers. De mensen op de werkvloer, daar komen de klanten voor terug.” Ter afsluiting is er een borrel en ruime gelegenheid om de drie winnaars te feliciteren. Pieter van de Mosselaar, organisator en uitgever Driesteden Business, kijkt terug op een geweldige avond. “Het niveau van de bedrijven was erg hoog, voor mij zijn het alle zes winnaars. Mooi om te zien dat de Sterkste Schakel Trofee inmiddels naam en faam krijgt, het gaat echt leven in de regio.”

    Historie 2015 

    Riëd BV uit Twello gaat de geschiedenis in als de eerste winnaar van De Sterkste Schakel Trofee van Driesteden BUSINESS. Tijdens de feestelijke Finaleavond van de verkiezing van 2015 overhandigde juryvoorzitter Harry Webers de Running Up Award aan het team van Da Vinci International BV uit Vorden.

    awards

    Finalisten 2015

    selfieRiëd BV, Twello. Winnaar Sterkste Schakel Trofee 2015.
    Da Vinci Salonautomatisering, Vorden. Winnaar Running Up Award 2015.
    Drukwerkdeal.nl, Deventer Hoegen Fietsverhuur, Nunspeet Aventus, Stedendriehoek Almat, Laren.

    De juryleden 2015

    Voorzitter: Harry Webers (Witteveen + Bos) Hannet de Vries – in ’t Veld (Beelen Groep) Ed Bergsma (ABN AMRO) Iwan Göbel (Burton Car Company) Albert van Hoff (Tap & van Hoff Notarissen) Juryadviseur: André Biester (Bureau Biester)