Historie

2019

Apeldoorns bedrijf The Box winnaar 2019

The Box werd bij de lustrumeditie van de Sterkste Schakel Trofee vorige maand unaniem door de jury verkozen tot winnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2019. Daarmee mag dit Apeldoornse bedrijf zich het komende jaar het meest klantgerichte bedrijf van de Stedendriehoek en Noord-Veluwe noemen. Tijdens de Finaleavond op Hotel Landgoed Ehzerwold in Almen nam directeur Tony Veer de award in ontvangst uit handen van juryvoorzitter André Biester. “Wij zijn klanten intuïtief van dienst. De scoringsdrift is er, maar wij voeren die uit met ons hart.” De Sterkste Schakel Trofee is een initiatief van Driesteden Business.


De winnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2019, Tony Veer (achter) met een deel van zijn team

Meteen na de bekendmaking door de juryvoorzitter André Biester, balt Tony Veer trots zijn vuist en roept hij zijn mensen naar voren. “Bij het oordeel van de sectorjury kreeg ik al koude rillingen. Het klopt, we zijn een vriendenteam. Iedereen gaat voor collega’s en klanten door het vuur. Dit hebben we samen gedaan”, vertelt hij, nadat hij de Sterkste Schakel Trofee in ontvangst genomen heeft. “En dan te bedenken dat ik nog stond te dubben of ik mijn dochters verjaardag zou vieren of hiernaartoe zou gaan. Zij zei: ‘ga nou maar, straks win je wat en dan ben je er niet bij’. Pauline, bedankt!”

Eerder al roemde sectorjuryvoorzitter Frank Hulscher (Fooddock Deventer, runner-up Sterkste Schakel 2017) The Box al als winnaar in de sector Handel. “De kapitein is een man met een missie. Als je die wilt verwezenlijken, heb je mensen nodig. Dat zijn vrienden van hem en van elkaar, die samen doelstellingen verwezenlijken. Dat maakt het zo gaaf om voor het bedrijf te werken. Klanten gunnen hun de handel en er is nauwelijks verloop onder het personeel. Elke dag voor klanten een topprestatie neerzetten zit in de vezels van het bedrijf.”

Lastige keuze
Biester verklaart kort de basis voor de beslissing van de twaalfkoppige jury rond de overall-winnaar: de zelfevaluatie van de genomineerden, de pitches en het uiteindelijke juryberaad. “Het was bijzonder lastig, de vijf sectorwinnaars lagen zo dicht bij elkaar. De twee pitches van Alfa en Aventus dreunden nog lang na, maar de andere genomineerden hadden veel in huis om langszij te komen”, zegt hij. “Neem CampSolutions, zo bescheiden maar ze zetten wel 3.500 tenten neer op de grootste muziekfestivals in Europa! Of Crystal Park, al sinds 1993 actief, dat Zutphen op allerlei manieren in beeld brengt, bijvoorbeeld met een livestream over de verkiezingen.” Uiteindelijk wees de jury, bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de winnaars van voorgaande verkiezingen, unaniem The Box als winnaar aan.

Het bijzondere van de Sterkste Schakel Trofee is dat ondernemingen worden voorgedragen door collega-ondernemers en/of bestuurders uit de regio. En dus concludeert presentator Cor Spronk aan het begin van de Finaleavond: “Eigenlijk staan hier negentien winnaars. Zij en hun medewerkers hebben klantgerichtheid in het bloed. Maar helaas kan maar één bedrijf met de trofee naar huis gaan.” Vervolgens geeft hij de eerste negen genomineerden de gelegenheid kort te reageren op steekwoorden van de jury (zie kaderteksten).

‘Bij het oordeel van de sectorjury kreeg ik al koude rillingen. Het klopt, we zijn een vriendenteam.’

Originele pitch
Vervolgens roept Cor Spronk Hans Koolhof (Van Wijnen Deventer, winnaar Sterkste Schakel 2016), sectorjuryvoorzitter Bouw, Industrie & Transport, naar voren voor de uitreiking van de eerste gouden penning. “De sectorwinnaar is zeer gemotiveerd, betrokken, gedreven en gepassioneerd in het contact met school en het bedrijfsleven.” Op dat moment stijgt een enorm gejuich op en beseft Koolhof dat hij één woord teveel gezegd heeft. Als het rumoer verstomt, rondt hij zijn verhaal af: “Zij is een echte verbinder, grensverleggend en promoot de bouw op de basisschool: Annick Olthof van Aventus!” De verraste winnares, teammanager bouwopleidingen bij het regionale opleidingscentrum in Apeldoorn, bedankt de Schildersvakopleiding Zutphen voor de nominatie en haar MT en collega’s voor de hulp bij de voorbereiding. “Bovenal wil ik mijn team bedanken, die staan elke dag weer voor de studenten klaar om onderwijs vorm te geven. We zijn betrokken bij studenten én bedrijfsleven, een heel diverse klantengroep. Om de markt zo goed mogelijk te bedienen, hebben we bijvoorbeeld nieuwe opleidingstrajecten gestart.”

Annick Olthof-Kicken van Aventus, winnaar in de sector Bouw & Industrie

Nadat ook de overige tien genomineerden de steekwoorden van de jury hebben kunnen toelichten, is het tijd voor de uitreiking van de gouden penning aan de overige drie sectorwinnaars. Cor Spronk geeft het woord aan Jan Bobbink (Qlip Zutphen, winnaar Sterkste Schakel Trofee 2018), sectorjuryvoorzitter Zakelijke dienstverlening. “Het betreft een zeer klantgericht bedrijf, dat klanten weet te binden. Trefwoorden zijn vertrouwen, loyaliteit, toekomstgericht, professioneel, betrokken medewerkers die kunnen participeren en oog hebben voor duurzaamheid bij het eigen bedrijf en bij klanten. In de lange historie is het bedrijf geëvolueerd van agro naar mkb-sector: Alfa accountants en adviseurs in Zutphen!” Als klantbeheerder Annemarie Lankhaar naar voren is gekomen, stelt Bobbink dat zij met haar originele pitch vanuit de klant eigenlijk de andere kandidaten meteen had weggeblazen. Lankhaar reageert bescheiden: “Ik ben maar een kleine schakel in het hele team dat hier aanwezig is. Het is een vak van vertrouwen en we willen dicht bij de klant staan om deze zo goed mogelijk te bedienen. Gaaf dat we deze nominatie samen hebben waargemaakt.”

Annemarie Lankhaar van Alfa accountants en adviseurs, winnaar in de sector Zakelijke dienstverlening.

Erkenning
Sectorjuryvoorzitter Maarten Jansen (Landal Miggelenberg Hoenderloo, winnaar Sterkste Schakel 2017) komt naar voren om de winnaar in de sector Informatie & Communicatie te onthullen. “Ik heb genoten van de pitch die recht uit het hart kwam. Het betreft een authentieke verbinder, die meer voor de regio betekent dan we denken: Crystal Park uit Zutphen!” Eigenaar en creatief directeur Gerbrand Pot van dit mediabedrijf is er stil van en bedankt vervolgens eerst zijn vrouw voor haar steun in de afgelopen 25 jaar. “De kern voor een ondernemer is veerkracht. Bij tegenwind achterover buigen en toch weer overeind komen. En bij wind mee niet zo vernaar voren doorbuigen dat je de grond raakt. Deze onderscheiding voelt als erkenning, dank!”

Gerbrand Pot, eigenaar en creatief directeur Crystal Park, winnaar in de sector Informatie & Communicatie.

Jansen blijft staan om de winnaar in de sector Sport & recreatie te onthullen. “Ik ben zelf klant bij het bedrijf en ervaar het als zeer servicegericht en altijd klantgericht. Als er storm verwacht wordt, krijg je een waarschuwing dat je de tent misschien wat strakker moet neerzetten. Andere verhuurders zouden de tent laten wegwaaien om een nieuwe te kunnen leveren: CampSolutions!” Algemeen directeur Wouter Leuven van deze wereldmarktleider in tenten en tijdelijke (slaap)accommodaties voor festivals in Empe, reageert verheugd: “We zoeken de grenzen op voor en met klanten, doen wat we zeggen. Ik kan niet anders doen dan mijn team te laten staan.” Een imposante delegatie van circa tien man voldoet onmiddellijk aan zijn verzoek…

Dan krijgen alle genomineerden en winnaars bloemen uitgereikt, wederom verzorgd door Ten Kate flowers & decorations uit Deventer, en is het tijd voor het fotomoment. Cor Spronk, die de ruim honderd aanwezigen vlot en met de nodige humor door de avond heen geloodst heeft, bedankt de jury voor hun tijd, inzet en deskundigheid, en nodigt namens Pieter van de Mosselaar iedereen uit voor een drankje ter afsluiting van de feestelijke en geslaagde Finaleavond.

Wouter Leuven van CampSolutions, winnaar in de sector Sport & Recreatie.
Hebt u een businesspartner die u zonder meer zou aanbevelen vanwege zijn klantgerichtheid? Ga dan naar www.driestedenbusiness.nl en nomineer het bedrijf voor de Sterkste Schakel Trofee 2020!

 

Cor Spronk heeft de ruim honderd aanwezigen vlot en met de nodige humor door de avond heen geloodst

Juryoordeel overige genomineerden

Brand Control Rooms: innovatief en visionair. “Innovatief moet je zijn. Wij willen op een bijzondere manier met klanten omgaan, zodat ze veilig en plezierig kunnen werken. Hiervoor leveren we controlekamers over de hele wereld”, aldus directeur Herman Brand.
Van Veen Metal Products: kwaliteit en klantenbinding. “Na ons personeel is klantgerichtheid voor ons het allerbelangrijkste. We willen zo goed mogelijk maken wat de klant vraagt en zeggen altijd: de klant moet terugkomen, niet het materiaal”, stelt directeur Gerbert van Veen.
Velpa/3Plogistics: logistiek dienstverlener. Directeur Jan Poesse: “De combinatie met 3PLogistics is een goede aanvulling. De klant staat bij ons in het middelpunt en we streven ernaar deze te ontzorgen op logistiek vlak.”
Gebroeders Baltus Bloembollen B.V.: delen is vermenigvuldigen. “We werken voor drie omzetgroepen: groothandel, fundraising en relatiegeschenken. Daarbij springen we zo veel mogelijk in op de wisselende behoeften van onze klanten”, vertelt hoofd operationeel, Nandia Hendriks.
Cognactheek Apeldoorn: liefde en autoriteit. Mede-eigenaar Harold van der Werff Product onderbouwt dit als volgt: “We willen graag onze liefde en kennis rond cognac overbrengen op onze klanten. Cognac is een kleine markt, wij bieden het grootste assortiment in de Benelux.”
Autoschadebedrijf G. de Wilde: kwalitatief en toekomstgericht. “Ons bedrijf bestaat al 35 jaar en onze twee vestigingen in Vaassen en Twello zijn tot in de puntjes verzorgd voor onze klanten én ons personeel. Investeren in je mensen getuigt van toekomstvisie”, aldus directeur Gerard de Wilde.

Bronsvoord Makelaars: persoonlijk en verwachtingsmanagement. “Als je vooraf vraagt wat mensen van een makelaar verwachten, kun je veel hordes wegnemen voor klanten”, verklaart directeur Harm-Jan Bronsvoord.
Vitalent:
bevlogen strateeg. “Ik ondersteun bedrijven bij het verwezenlijken van hun strategie en wil zo klanten helpen het ontwikkelpotentieel van hun onderneming te benutten”, aldus senior consultant Matthijs Vermoolen.
Werkkracht 10: boeien en beleven. “Vinden, boeien en binden. Om dat goed te doen, richten we ons op de belevingswereld van medewerkers en helpen we organisaties met het ontwikkelen van de werknemersreis. Motto: en ze werkten nog lang en gelukkig”, stelt mededirecteur Simon Buist.
WR Schoonmaakspecialisten: enthousiaste doorstarter. Freddie Ruiterkamp nam het team over na vertrek van zijn compagnon. “We zijn experts op het vlak van specialistische reiniging en beschikken over het enthousiasme om dat voor de klant tot in de puntjes te verzorgen.”
Ondernemers in Bedrijf: verbindingsschakel en netwerkorganisatie. “We zijn begonnen in Berkelland en zitten inmiddels in twaalf regio’s. De sleutel is: kijken waar behoefte aan is en werken aan een effectief, informeel en gezellig netwerk”, stelt directeur-eigenaar Chanti Janssen.
Echelon Creations: serviceprovider en totaalconcept. “Als reclamebureau probeer ik de klant zo goed mogelijk te bedienen door samen met partners een totaalconcept te bieden. Klanten hebben maar één aanspreekpunt en worden volledig ontzorgd”, stelt eigenaar Arend-Jan Blok.

 

DE NABESCHOUWING

V.l.n.r. Annemarie Lankhaar, Wouter Leuven, Tony Veer, Annick Olthof, Gerbrand Pot en Cor Spronk

Op dinsdag 26 maart vond de uitreiking plaats van de Sterkste Schakel Trofee 2019. Dit gebeurde tijdens de feestelijke finale-avond op Landgoed Ehzerworld in Almen. Driesteden & Noord-Veluwe BUSINESS organiseert deze jaarlijkse verkiezing van het meest klantvriendelijke bedrijf van de Stedendriehoek en de Noord-Veluwe. De prijswinnaars blikken twee maanden na de finale-avond terug.

De Sterkste Schakel is een bijzondere verkiezing. De kandidaten worden namelijk genomineerd door collega-ondernemers of bestuurders uit de regio. Uiteindelijk bepaalt een breed samengestelde jury, onder voorzitterschap van André Biester, de winnaars. De verkiezing spoort daarmee bedrijven en organisaties op die service en klantgerichtheid als vanzelfsprekend beschouwen. “Het verlenen van uitstekende service is bepalend voor de reputatie van een organisatie,” aldus de jury. “Klantgerichtheid is de pure bezieling om problemen voor klanten op te lossen.”

Emotionele waarde
Tijdens de vijfde editie van de Sterkste Schakel Trofee werd The Box unaniem door de jury verkozen tot overall winnaar en ook tot sectorwinnaar ‘Handel’.

Het Apeldoornse bedrijf levert als specialist in ‘blikken en branding’ promotionele blikverpakkingen aan nationaal en internationaal bekende bedrijven. The Box heeft het grootste assortiment aan standaard blikken in de Benelux en levert daarnaast costum-made blikmodellen met of zonder opdruk.

Eigenaar Tony Veer: “Het hele team ging na afloop van de uitreiking met een enorme kick naar buiten. Na de vragenronde had ik best een goed gevoel. Dus ik dacht dat we best een beetje mee konden gaan doen om sectorwinnaar te worden. Het gaf een euforisch gevoel toen we hoorden dat we overall winnaar geworden waren.

De prijs heeft voor mij ook vooral een emotionele waarde. Met mijn vader ging het niet goed. Hij is inmiddels overleden. De trofee heeft nog twee weken op zijn nachtkastje gestaan. Dat was heel bijzonder.”

 

Goede uitleg is beloond
Annick Olthof is bij Regionaal Opleidingscentrum Aventus manager van de bouwopleidingen. “Wij bieden in de vestigingen in Apeldoorn, Deventer en Zutphen mbo-studies aan voor de bouw en werken nauw samen met opleidingsbedrijven.” Aventus ontving tijdens de finaleavond de gouden penning als sectorwinnaar ‘Bouw’. “Ik liep er trots mee naar buiten,” vertelt ze. “Ik was blij verrast omdat ik de onderscheiding niet had verwacht. In zijn algemeenheid wordt onderwijs niet direct sterk geassocieerd met ondernemerschap. Mijn opvatting is wel degelijk dat je voor het bieden van goed mbo-onderwijs ondernemend moet zijn. We hebben het bedrijfsleven hard nodig voor het creëren van de praktijksituaties. Kennelijk heb ik het goed uit kunnen leggen hoezeer wij daar de nadruk op leggen. Dat is beloond.”

Zelf in de spotlights
“Wij maken video- en fotografieproducties, voornamelijk voor beursgenoteerde bedrijven, vertelt Gerbrand Pot, directeur/eigenaar van Crystal Park (Zutphen). “Daarnaast span ik me in om van Zutphen – door middel van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur – de masterclass-stad op het gebied van muziek en kennis te maken.” “Ik vond de keuze van de jury buitengewoon goed,” lacht hij. “Maar serieus: de prijs (sectorwinnaar ‘Informatie en Communicatie’) voelde als een erkenning voor de veerkracht die ik heb als ondernemer. Wij staan zelf niet zo vaak in de spotlights; wij zetten onze klanten in de spotlights. Daarom is het best prettig om zelf een keer volop de aandacht te krijgen.”

De visie vanuit de klant
Annemarie Lankhaar
is accountant en mede-eigenaar van Alfa Accountants en Adviseurs (Zutphen, Zelhem en Aalten). “Onze klantenkring bestaat uit agro-ondernemers en bedrijven in andere branches van het midden- en kleinbedrijf. Ik vond het spannend om goed uit te leggen wat wij als accountants precies kunnen betekenen voor het bedrijfsleven. Iedereen weet dat we jaarrekeningen opstellen, de fiscale aangiften doen en advies geven. In de pitch voor de jury koos ik voor de aanpak om niet vanuit de visie van de accountant te gaan praten, maar vanuit de ervaringswereld van de klant. In die pitch heb ik mijn ervaringen van de afgelopen 25 jaar verwerkt. De juryleden hebben dat kennelijk goed opgepikt.” Alfa veroverde de gouden penning in de sector ‘Dienstverlening’.

Hartstikke tof voor het team
Elf jaar geleden startte Wouter Leuven, eigenaar van CampSolutions (Empe), met de verhuur van legertenten. “Daarna zijn we zelf tenten gaan produceren. Inmiddels verzorgen wij de luxere onderkomens op festivalcampings in Nederland en het buitenland. Dat doen we ook bij sportevenementen, zoals de Formule1-races. We zijn marktleider op dit gebied geworden met ruim 5.500 tenten in de verhuur. Daarnaast verzorgen we met onze faciliteiten ook grotere bruiloften en business-evenementen.”

“Ik heb een winnaarsmentaliteit,” vervolgt hij. “Daarom baalde ik in eerste instantie dat de hoofdprijs niet voor ons was. Dat duurde overigens maar kort. Voor mijn team vond ik het hartstikke tof                                                                                    dat we de sectorwinnaar waren van ‘Sport en Recreatie’.

Effecten van de prijs
Over het effect van de onderscheiding vertelt Annemarie Lankhaar. “Ik heb het nieuws uiteraard direct gedeeld met mijn referenten. Die reageerden super enthousiast. De penning heeft een prominente plek gekregen in onze spreekkamer. We krijgen heel veel reacties. De basis van onze dienstverlening is de vertrouwensrelatie met de klant. Aan tafel wordt er over heel veel ondernemerskwesties gesproken en dat leidt tot waardering voor ons werk. Maar het breder publiek beschouwt wat wij doen helaas nog te vaak als een ‘grijs gebied’. Deze onderscheiding geeft ons werk wat meer glans en dat wordt herkend. Daar ben ik erg blij mee.”

Tony Veer: “Je moet het ijzer smeden als het heet is. We zijn op de trommel gaan slaan via de sociale media en via onze netwerken. Daarbij merkten dat deze prijs echt leeft; de vakbladen toonden veel interesse. In het Apeldoornse leverde deze publiciteit enorm veel positieve reacties op. We opereren in een tamelijk specifieke branche die doorgaans niet veel belangstelling trekt. Voor onze medewerkers was het daarom geweldig dat we met het winnen van deze trofee wel publicitaire aandacht trokken. De trofee hebben we inmiddels een prominente plek gegeven bij de receptie. Dat zorgt ook voor veel leuke en spontane reacties.”

“Mijn vrouw kreeg de meeste reacties,” vertelt Gerbrand Pot. “Zij deelde het nieuws via de sociale media, met de mededeling dat ze trots is op haar vent. Ik kreeg veel reacties van klanten en van de Zutphense politiek. Het is absoluut niet onopgemerkt gebleven. De complimenten die ik kreeg van de medewerkers van de Zutphense lokale omroep waar ik me ook voor inzet waren hartverwarmend.”

Annick Olthof: “Mijn accounts van de sociale media ontploften bijna. Mijn moeder in Limburg had het nieuws ook gedeeld en dat leverde leuke gesprekken op met de mensen daar die me van harte feliciteerden. Zakelijk heeft de onderscheiding echt veel afspraken opgeleverd met mensen die graag bij onze opleiding willen komen kijken en willen praten over mogelijke vormen van samenwerking.”

De essentie van klantgerichtheid
De definitie van klantgerichtheid is volgens Annemarie Lankhaar dat je begrijpt wat je klant beweegt en dat je daar in mee kunt veren. “Wat je aan vakkennis in huis hebt en wat je aan ervaring hebt opgedaan, moet je kunnen vertalen naar de wensen van de klant. Het gaat niet om eenduidige antwoorden, maar om de inschatting wat in welke situatie het beste past. Klantgerichtheid is ook rekening houden met welk moment van de dag voor een ondernemer het beste uitkomt voor een rustig gesprek. Bij een horecabedrijf moet je bijvoorbeeld geen afspraak willen maken tijdens lunch- of dinertijd.”

Wouter Leuven: “Klantgerichtheid betekent voor mij dat je er moet zijn voor je klant. Het is op zich gemakkelijk om iets te verkopen, maar uiteindelijk gaat het om de uitvoering. Het begint met het maken van goede afspraken en die ook nakomen. Dat klinkt simpel. De essentie is dat wanneer er iets tegen zit, je ook meteen klaarstaat voor je klant. Daarbij hoort het hele bedrijf doordrenkt te zijn van het essentiële belang van klantvriendelijkheid. In de uitvoering kun je bewijzen hoe groot de waarde is die je daar als bedrijf aan hecht.”

Gerbrand Pot: “Wij doen eigenlijk nooit wat de klant vraagt. Ik vind klantvriendelijkheid dan ook iets anders dan klantgerichtheid. Klantgerichtheid betekent voor mij dat we de wensen vertalen, invullen en aanvullen met onze deskundigheid. Als we louter de wensen van opdrachtgevers zouden opvolgen, ontnemen we hen de mogelijkheid om gebruik te maken van onze expertise.”

Tony Veer: “Bij The Box strijden wij elke dag tegen concurrentie. De basis van onze klantgerichtheid is dat we een team hebben dat elke dag die concurrentie wil verslaan. Dat doen we door ons te focussen op langdurige relaties met onze opdrachtgevers. We interviewen onze nationale en internationale klanten ook om er zeker van te zijn dat we naar uiterste tevredenheid zaken met hen doen, onze afspraken goed nakomen en we hen verrassen met onze flexibele dienstverlening.

 

Historie 2018

 

Qlip winnaar Sterkste Schakel Trofee 2018

“Top!” was de korte en krachtige reactie van Jan Bobbink, directeur van Qlip in Zutphen, op de uitslag van de vierde editie van deze regionale competitie op het vlak van service en klantgerichtheid, georganiseerd door Driesteden Business. Zijn bedrijf mag zich komend jaar het meest klantgerichte bedrijf van de regio’s Stedendriehoek en Noord-Veluwe noemen. “Qlip presteert op alle fronten uitstekend”, motiveert juryvoorzitter Harry Webers de uitverkiezing.

Eerder op de avond was Qlip al uitgeroepen tot sectorwinnaar in de categorie Dienstverlening. Het bedrijf, dat beoordelingen en audits uitvoert voor de zuivelindustrie, melkvee- en rundveehouderij, wil een toonaangevende, innovatieve, betrouwbare en betrokken partner in de internationale zuivelketen zijn. In het zuivellaboratorium in Zutphen worden jaarlijks 15 miljoen rauwe melkmonsters geanalyseerd en 500.000 microbiologische en chemische analyses uitgevoerd op zuivelproducten. Het bedrijf telt 250 medewerkers en kent een omzet van 31 miljoen euro.

Naast de klantgerichtheid van het bedrijf roemde de jury ook de focus op doorbraakinnovaties. Zo schreef Qlip afgelopen jaar een internationale challenge uit voor een duurzamere manier om melkmonsters te analyseren: realtime op de boerderij. Doel: de klant sneller en goedkoper kunnen bedienen, vertelt directeur Jan Bobbink. “We zijn continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden die onze klanten helpen hun zuivelonderneming succesvoller te runnen. Voor de consument is kwaliteit belangrijk, maar ook beleving vervult een steeds grotere rol. Daar spelen wij op in.” Hij toont zich verguld met de regionale trofee. “Het overall niveau van de bedrijven was hoog. Dit is een teken van erkenning, zeker in een tijd waarin het in stand houden en uitbouwen van zakelijke relaties veel meer tijd en energie vergt dan voorheen. De waardering vanuit het regionale bedrijfsleven voor ons werk is een stimulans om te blijven ontwikkelen en vernieuwen.”

Hoge klantwaardering
De Finaleavond opende met de workshop ‘Razendsnel innoveren: out of your box’ van Laurens Putter, aangeboden door ING Bank, en een dinerbuffet voor de ruim tachtig aanwezigen, die zich vervolgens verzamelden voor de prijsuitreiking. Nijhuis Bouw BV in Apeldoorn werd uitgeroepen tot winnaar in de sector Bouw & Industrie. Dit bedrijf huldigt al honderd jaar lang de slogan ‘Bouwen is mensenwerk’ en pleegt nieuwbouw en renovatie in de sociale huursector op basis van het Trento-concept. ‘Een platte organisatie waar de directeur tevens teammanager is, met een laagdrempelige cultuur. Tevens speelt Nijhuis Bouw flexibel in op wensen van de klant en is er sprake van een strakke organisatie en monitoring op basis van key performance indicatoren, waaronder klanttevredenheid. Het bedrijf behaalde een omzet van 180 miljoen euro en een mooie 22ste plaats in de Cobouw 50’, aldus de jury.

Gevraagd naar een verklaring voor de hoge klantwaardering – Nijhuis Bouw scoort een 8,6 – antwoordt directeur Alan Bosch: “Een van de redenen zijn de woonconsulenten die wij in dienst hebben. Zij worden niet belemmerd door techniek, staan continu in contact met bewoners en gedragen zich als gast in de wijk. In de hiërarchie staan zij bij ons boven de uitvoerders. Als zij de bouw willen stilleggen, dan gebeurt dat. Een hele transitie en een van de belangrijkste veranderingen die wij hebben doorgevoerd.” De trofee vervult hem met trots: “We willen het voor bewoners zo goed mogelijk doen, daar gaat het om. Dit is een prachtige erkenning.”

Langdurige klantrelatie
De tweede vertegenwoordiging die naar voren geroepen wordt, is Ten Kate flowers & decorations in Deventer, sectorwinnaar in de sector Handel. Dit bedrijf werd in 1895 opgericht door meesterbinder Ten Kate. Inmiddels is de tweede generatie Hutten actief bij deze totaalaanbieder aan florale pronkstukken en verzorger van decoratieve invulling van evenementen. Passie voor bloemen, planten én klanten is het devies. Er werken zestien medewerkers en het bedrijf kent een omzet van 1,7 miljoen. De jury toonde zich onder de indruk van de showroom (‘600 vierkante meter, het best bewaarde geheim van het Oosten’) en de aansprekende klanten van Ten Kate in heel Nederland en daarbuiten: Concours d’Elegance, PAN Amsterdam, de internationale menwedstrijden in Beekbergen én al 31 jaar lang de TEFAF.

Hoe weet Ten Kate een klant als TEFAF zo lang aan zich te binden? “Mijn vader heeft destijds met deze klant meegedacht over de aankleding en sinds die tijd verzorgen we elk jaar een ware bloemenzee op de beurs. Door de jaren heen is de beurs steeds groter geworden en zijn wij meegegroeid. Om ervoor te zorgen dat onze bloemen er altijd mooi bij staan, zijn we continu met vier mensen aan het werk geweest, op het hoogtepunt hadden we voor en na beurstijd zelfs een team van achttien mensen paraat”, aldus Joachime Hutten (dochter van Tom) die ‘superblij’ is met de trofee. “Ik had het niet verwacht, maar wel gehoopt. Als ik meedoe, wil ik graag winnen. Op 1 april 2018 hadden mijn ouders 40 jaar de zaak en deze verkiezing geeft dat een extra feestelijk tintje. Ik ben trots!”

Hoge betrouwbaarheid
In de sector Informatie & Communicatie wint All-Inn Verspreidingen in Twello. Dit bedrijf profileert zich als partner in offline communicatie en is marktleider in Gelderland en Overijssel op het gebied van huis-aan-huisbladen, folders en reclamedrukwerk. All-Inn Verspreidingen heeft 50 medewerkers, 15 zzp’ers en 4.000 bezorgers, en realiseert een omzet van 5 miljoen. De jury noemt de betrouwbaarheid (99,95%) indrukwekkend en roemt tevens de marketing op maat, die klanten helpt hun doelgroep beter te bereiken en tegelijkertijd kosten te besparen, tot maar liefst 30 procent. “Dat lukt ons omdat we data van huishoudens verzamelen op basis van driehonderd criteria. Zo kunnen onze klanten heel gericht hun producten aanbieden conform het meest efficiënte logistieke model, en de consument op de juiste manier raken”, verklaart directeur Pim Jansen, die blij is met de waardering van klanten die spreekt uit de nominatie voor de trofee. “Je doet je werk met passie en dit laat zien dat we op de goede weg zijn. We nemen dit als vertrekpunt om nog klantgerichter bezig te zijn.”

Visionair en mensgericht
Dan is er nog één sector te gaan: Overheid & Non-profit, met WALHALLAb uit Zutphen als winnaar. De jury omschrijft deze sociale onderneming – een atelierwerkplaats voor jongeren met allerlei achtergronden – als visionair, maatschappelijk en mensgericht, en ziet directeur Marco Mout als een echte plannensmeder. In 2016 ontving WALHALLAb al de Korczakprijs voor organisaties die op een bijzondere manier de pedagogische praktijk actief vormgeven om kinderen tot hun recht te laten komen. Om de aanpak van WALHALLAb te illustreren, vertelt Mout het ontroerende verhaal van een 11-jarige jongen die na de dood van zijn vader thuis alles kort en klein slaat. “Niets hielp, tot wij hem in contact brachten met een 14-jarig meisje dat zelf haar moeder verloor. Zij ontwikkelde zich bij WALHALLAb tot een aannemer en hielp de jongen een half jaar lang om een grafmonument te bouwen voor zijn vader. Dit houten kruis hielp de jongen de gebeurtenis een plaats te geven.” Mout is verrast door de uitverkiezing. “Je wordt als sociale onderneming gemeten door mensen die zelf ondernemers zijn en een geheel andere insteek hebben. Dan is het ontzettend eervol en een hele erkenning van ons bedrijf. Het is voor ons belangrijk dat mensen zien wat we proberen te bereiken voor de jeugd.”

Verborgen kampioenen
De Finaleavond in Hotel Landgoed Ehzerwold in Almen volgt op het diner voor genomineerden dat 8 februari plaatsvond in Hampshire Hotel ’t Hof van Gelre in Lochem. In totaal werden 126 bedrijven voorgedragen voor de Sterkste Schakel Trofee – het hoogste aantal van de afgelopen vier jaar. Negentien genomineerden stelden zich kandidaat. Naast genoemde sectorwinnaars waren dat: EEGA Plus, Henk van Tongeren BV, Dimence Groep, Snel Braber, Pixelpanters, ASN Pouw, Dros Schoonmaakdiensten, KNOX, Schmidt Medica, Robbers Accountants Belastingadviseurs, J. van der Ploeg Dienstverlening, Hogeman Dooijeweerd Advocaten, Autohuis Eickhof en Adatum Telecom & ICT. Om geen appels met peren te vergelijken, zijn de kandidaten dit keer ingedeeld in vijf sectoren, gebaseerd op de standaardindeling van de Kamer van Koophandel: Bouw & Industrie, Handel, Informatie & Communicatie, Dienstverlening en Overheid & Non-Profit.

Naast de vragenlijst die kandidaten invulden, verzamelde de jury (zie kader) zelf informatie via artikelen en bedrijfsprofielen in Driesteden & Noord-Veluwe Business, Google en de websites van betrokken bedrijven. Daarnaast legde juryadviseur André Biester een bedrijfsbezoek af bij aan alle negentien genomineerden. Tijdens het juryberaad van 8 maart rapporteerde Biester zijn eerste indruk van het bedrijf, waardepropositie en verdienmodel (financiële resultaten), klanttevredenheid en de ambities voor de toekomst op het vlak van MVO en duurzaamheid. Op basis hiervan bepaalden de juryleden gezamenlijk de top 5 en overallwinnaar. “Vergeleken met vorige edities was de kwaliteit beter en deden meer grote bedrijven mee. De Stedendriehoek en Noord-Veluwe blijken veel verborgen kampioenen te tellen”, aldus Webers. “Het commitment bij de deelnemers was groot. Geen wonder, gezien de uitstraling van de nominatie richting klanten, eigen medewerkers en MT en de naamsbekendheid die het genereert.”

Aan het slot van de Finaleavond reikt Webers de bronzen plaquettes uit aan de sectorwinnaars en de trofee aan Qlip, de winnaar van de Sterkste Schakel Trofee 2018. “Een moeilijke keuze, het was echt een close finish voor de vijf sectorwinnaars”, aldus Webers. “En voor de overige veertien mededingers geldt dat de nominatie op zich zonder meer een blijk van waardering is voor hun bedrijf.” Pieter van de Mosselaar, uitgever Driesteden Business en organisator van de Sterkste Schakel Trofee, is in gedachten al bij de lustrumeditie in 2019: “Het zou goed zijn om nog meer sectoren te betrekken en de competitie verder uit te bouwen.” Een mooi en haalbaar streven, gezien de gedrevenheid van de genomineerden en groeiende bekendheid van De Sterkste Schakel Trofee.

Jury Sterkste Schakel Trofee 2018

De jury bestond dit jaar naast voorzitter Harry Webers uit Frank Hulscher (Fooddock, derde plaats Sterkste Schakel Trofee 2017), Maarten Jansen (Landal Miggelenberg, winnaar Sterkste Schakel Trofee 2017), Albert van Hoff (Tap en Van Hoff Notarissen), Hans Koolhof (Van Wijnen Deventer, winnaar Sterkste Schakel Trofee 2016), Ashwin Lankwarden (Deventer Sportbedrijf, tweede plaats Sterkste Schakel Trofee 2017), Ron Jager (ING Bank) en juryadviseur André Biester (Bureau Biester). In het kader van klantgerichtheid onderzochten de jury onder meer in hoeverre genomineerde bedrijven goed luisteren naar hun klant, creatieve oplossingen met meerwaarde bieden, inspelen op behoeften en wensen van de klant, deze ontzorgen en diens verwachtingen managen (zonder het eigen belang uit het oog te verliezen).

Historie 2017

 

  • Na een uitstekend dinerbuffet neemt juryvoorzitter Harry Webers (Witteveen+Bos) het woord. Hij stelt de aanwezige juryleden voor: André Biester (Bureau Biester, juryadviseur), Gerard Bernhards (ABN AMRO) en Iwan Göbel (Burton Car Company). Albert van Hoff (partner Tap & van Hoff Notarissen) kon helaas niet aanwezig zijn, net als Eddie Roosnek van Riëd, de winnaar van vorig jaar. Daarna schetst Webers nog even kort de gang van zaken: 42 bedrijven genomineerd door klanten, 10 ervan hebben het formulier ingevuld, 6 zijn genomineerd.De laatste weken ging de strijd tussen Dros Schoonmaakdiensten (Apeldoorn), Van Wijnen Deventer, Avancé Communicatie (Zutphen), Drukwerkdeal (Deventer), Broekhuis Volvo (Harderwijk) en Go Ahead Eagles Holding (Deventer). In zes filmpjes komen de bedrijven nog even kort voorbij, met begeleidend commentaar van Webers en een gesprekje met vertegenwoordigers in de zaal. Drukwerkdeal krijgt de complimenten voor de beste site en digitale communicatiemogelijkheden met de klant. Jurylid Iwan Göbel noemt als bijzonder voorbeeld van luisteren naar de klant de rood-oranje-groene vlaggenmast die Van Wijnen Deventer hanteert: “Zo kunnen bewoners aangeven hoe goed of slecht de aannemer het doet. Bij één project begon de vlag laag, steeg iedere week een stukje en eindigde in de top. Een mooi systeem om klanttevredenheid te meten!”Geduchte concurrentie
    Alle genomineerden hebben uitgekeken naar de uitreiking. Esther Hofmans bijvoorbeeld, mede-eigenaar van Avancé Communicatie. Klantgerichtheid – waar het bij de Sterkste Schakel Trofee om draait, noemt ze het bestaansrecht van het bedrijf. “Als fullservice internet- en communicatiebureau helpen we klanten beter te functioneren en te presteren. Onze mensen maken daarbij het verschil. Zij ontzorgen de klant en staan er ook als er problemen zijn.” Ze verwacht niet te winnen. “We staan tussen vijf hele mooie en gerenommeerde bedrijven. De nominatie was een grote eer en selectie bij de laatste zes echt geweldig! We hebben er zelf veel mee gedaan op Facebook en LinkedIn en daar leuke reacties op gekregen. En ook de Stentor en de Berkelbode hebben het nieuws opgepikt.” Directeur Ronald Dros van Dros Schoonmaakdiensten in Apeldoorn noemt de concurrentie eveneens geducht, maar acht zijn bedrijf bij voorbaat niet kansloos. Dros Schoonmaakdiensten is gespecialiseerd in interieurverzorging in de meest brede zin en richt zich daarnaast op glasbewassing, gevelreiniging, schoonmaak bij mutaties en nieuwbouw en van algemene ruimten en trapportalen. “Klantgerichtheid zit in ons DNA, de klant komt altijd van rechts. Dat vergt flexibiliteit om zaken zo goed mogelijk te regelen voor de opdrachtgever. Bijvoorbeeld een dubbele betaling rechtzetten voor de klant erover belt, adequaat reageren op klachten en calamiteiten. En erop toezien dat iedereen goed is opgeleid, want dat leidt tot tevreden opdrachtgevers.” De nominatie op zich is al geweldig, zegt hij. “En winnen zou fantastisch zijn, goed voor mij en mijn mensen. Een beloning voor het harde werken.”Hans de Vroome, directeur van de Go Ahead Eagles Holding, ziet de nominatie als een stukje erkenning van wat de holding op maatschappelijk gebied heeft laten zien: de vernieuwbouw van het stadion van de Deventer club. “Klantgerichtheid is voor een voetbalclub enorm belangrijk.We willen onze klanten – seizoenkaarthouders en alle betrokken mensen in de regio – zo goed mogelijk entertainen en van dienst zijn.” Een nieuw stadion helpt daarbij. “Een plek waar supporters zich thuis voelen en waar ze trots op zijn vanwege de goede faciliteiten.” Gevraagd naar zijn verwachtingen, zegt hij: “Ik ben blij met onze eigen nominatie én met de nominatie van Van Wijnen Deventer die het stadion gebouwd heeft. Ik verwacht dat zij gaan winnen – omdat ze het verdienen.”Eén op zes
    Directeur Joost Fraanje van Broekhuis Harderwijk, officiële dealer van Ford en Volvo, laat zich vooraf niet uit de tent lokken. “Onze kans om te winnen, is één op zes. De andere kandidaten zullen klantgerichtheid ongetwijfeld ook hoog in het vaandel hebben. De beslissing is aan de jury, maar we komen natuurlijk om te winnen!” Klantgerichtheid vertaalt hij als het ontzorgen van klanten, relaties en maatschappelijke partners. Broekhuis Harderwijk stelt bijvoorbeeld zijn panden ter beschikking voor vergaderingen, een jazzband, politieke evenementen, concerten en cliëntendagen van maatschappelijke organisaties. “Je kunt pas genieten van een groot huis als je dat deelt met anderen. Als ondernemer ben je ook mens en als zodanig onderdeel van de maatschappij. Ik wil verbindingen leggen waar toegevoegde waarde uit ontstaat.”Content- en pr-specialist Lourens Scholing is samen met directeur Haico Meijerink aanwezig namens Drukwerkdeal in Deventer. “Wij verkopen online reclamemateriaal, drukwerk, bedrijfskleding en dergelijke aan het mkb. Onlangs hebben we daar een aantal grote franchisers aan toegevoegd, die we een tool voor huisstijlbeheer bieden”, zegt hij. Klantgerichtheid is voor een e-commercebedrijf als Drukwerkdeal erg belangrijk. “Wil je voorop blijven lopen, dan moet je snel reageren op ontwikkelingen in de markt. Daarnaast kunnen klanten reviews plaatsen op onze site. Die gebruiken we om continu onze eigen prestaties en de klanttevredenheid te verbeteren, dat is ons hoogste doel.” De uitkomst van de avond voorspellen, vindt hij lastig. “Er zitten mooie partijen bij, maar ik weet niet hoe zij klantgerichtheid invullen. Ik ben benieuwd naar het oordeel van de jury en hopelijk kunnen we wat mee naar huis nemen.”Hans Koolhof, samen met collega-vestigingsleiders Wilbert Hilverda en Rob Plant verantwoordelijk voor Van Wijnen Deventer, denkt dat zijn bedrijf hoge ogen kan gaan gooien. “Onze vestiging doet veel in de regio en de laatste tijd maken we in een aantrekkende markt stappen in nog meer naamsbekendheid.” Het allround bouwbedrijf staat dicht bij de klant en is thuis in alle facetten: van woningbouw, utiliteitsbouw, onderhoud, beheer tot renovatie. “Goed luisteren naar de klant, wat hij echt wil, op zoek zijn naar de vraag achter de vraag. We evalueren alle projecten met onze opdrachtgevers en ook in de woningbouw en renovatieprojecten meten we onze klanttevredenheid. We stellen ons kwetsbaar op, om te leren van hun opmerkingen en die mee te nemen naar volgende projecten.”Naam en faam
    Webers houdt de spanning er nog even in door eerst de nummers 1 tot en met 3 naar voren te roepen en vervolgens nummer 3 en 2 bekend te maken. De derde plaats is voor Drukwerkdeal, als tweede eindigt Broekhuis Harderwijk. Haico Meijerink en Joost Fraanje krijgen beiden een Sterkste Schakel plaquette overhandigd. En dan kan het niet meer missen: Van Wijnen Deventer mag zich een jaar lang de meest klantgerichte onderneming noemen van de Stedendriehoek, Noord- Veluwe, Raalte en Lochem. Hans Koolhof: “Ik ben supertrots. Deze trofee zet ons nog meer op de kaart in de Stedendriehoek. En ik doe het niet alleen, maar samen met mijn twee collega-vestigingsleiders en onze 130 medewerkers. De mensen op de werkvloer, daar komen de klanten voor terug.” Ter afsluiting is er een borrel en ruime gelegenheid om de drie winnaars te feliciteren. Pieter van de Mosselaar, organisator en uitgever Driesteden Business, kijkt terug op een geweldige avond. “Het niveau van de bedrijven was erg hoog, voor mij zijn het alle zes winnaars. Mooi om te zien dat de Sterkste Schakel Trofee inmiddels naam en faam krijgt, het gaat echt leven in de regio.”

    Historie 2015 

    Riëd BV uit Twello gaat de geschiedenis in als de eerste winnaar van De Sterkste Schakel Trofee van Driesteden BUSINESS. Tijdens de feestelijke Finaleavond van de verkiezing van 2015 overhandigde juryvoorzitter Harry Webers de Running Up Award aan het team van Da Vinci International BV uit Vorden.

    awards

    Finalisten 2015

    selfieRiëd BV, Twello. Winnaar Sterkste Schakel Trofee 2015.
    Da Vinci Salonautomatisering, Vorden. Winnaar Running Up Award 2015.
    Drukwerkdeal.nl, Deventer Hoegen Fietsverhuur, Nunspeet Aventus, Stedendriehoek Almat, Laren.

    De juryleden 2015

    Voorzitter: Harry Webers (Witteveen + Bos) Hannet de Vries – in ’t Veld (Beelen Groep) Ed Bergsma (ABN AMRO) Iwan Göbel (Burton Car Company) Albert van Hoff (Tap & van Hoff Notarissen) Juryadviseur: André Biester (Bureau Biester)