Restaurant en Brasserie Kawop is al 27 jaar een begrip in Lochem. In dit statige herenhuis aan de Markt voorziet chef-kok en eigenaar Ronald Bouwhuis een breed publiek van (h)eerlijke gerechten. Een recente verbouwing vergroot de mogelijkheden voor het zakelijke segment.

De naam Kawop is een verbastering van ‘kapje op’, een verwijzing naar de begijnen die er vroeger woonden en die een mutsje droegen. De eetgelegenheid is gelegen in het centrum van Lochem. “Dat ligt eigenlijk een beetje verscholen achter de kerk. Het is een ideale plek, met op de Markt voldoende parkeerplaats voor de deur. We krijgen hier toeristen, locals en uiteraard bedrijven, die hier met kleine gezelschappen graag komen lunchen of dineren”, aldus Bouwhuis.

Voor hij zijn eigen zaak begon, werkte Bouwhuis in sterrenrestaurants als het Amstel Hotel en de Bokkedoorns in Overveen. “Het enthousiasme en vakmanschap dat je daar ervaart, daar raak je mee besmet”, lacht hij. “Overigens heb ik niet de ambitie om een ster binnen te slepen, ik ben meer van de traditionele keuken en ‘doe maar gewoon’. Mensen komen voor een lekkere biefstuk of een goeie coq-au-vin. Dat vind ik belangrijk, dat ze waarde op het bord hebben.”

Kawop heeft een capaciteit voor zo’n 35 personen. Onlangs is het monumentale pand verbouwd. “We hebben een nieuwe bar in het midden geplaatst, mooi voor de entree. En daarnaast is het geheel wat intiemer geworden door het terughalen van oude elementen. Ook is er een booth gekomen, geschikt voor private dining voor vier tot acht personen. Je zit apart, maar toch in contact met het geheel omdat de ruimte niet is afgesloten. Heel aantrekkelijk voor een zakelijke bijeenkomst, net als de wat grotere die ruimte biedt aan vijftien personen.”

Bouwhuis zweert bij de ambachtelijke keuken. “We maken alles zelf en dan vooral Frans-Belgische specialiteiten. Ik werk met de seizoenen en verder veel met streekproducten. Vlees uit Almen, asperges van om de hoek en er zit hier ook veel wild”, zegt hij. “Verder vind ik het belangrijk dat wat je serveert qua smaak begrijpelijk is voor gasten. Het moet vooral lekker en betaalbaar zijn.” Om zijn regio te promoten, neemt Bouwhuis met 21 andere restaurants deel aan ‘Wild in de Achterhoek’, een initiatief van het Achterhoeks Bureau voor Toerisme. Aangesloten chef-koks zetten hiertoe een wild en bijpassende wijnen op het menu.

Vier of vijf keer per jaar verandert Bouwhuis de kaart. “Dat is nodig vanwege de seizoenen. Bovendien houd je zo keus genoeg voor de mensen die hier vaker komen”, verklaart hij. “In de zomer serveren we veel fruits de mer: het gerecht met kreeft en oester is echt een hit. En half oktober begint de wildtijd. Daar zijn we goed in.”

- Advertentie -