Hoe vaak krijg je als strategisch-creatief bureau de opdracht een merk uit 1828 te re-branden? Niet vaak, maar Ongewoon kreeg die kans met Ten Have koffie uit Deventer. Met gevoel voor historische en ambachtelijke kernwaarden van Ten Have ontwikkelde en implementeerde een smaakvolle re-branding die je bijna kunt ruiken en proeven, zo geurig smaakvol gevisualiseerd en verwoord. Perfect passend bij wat familiebedrijf ten have koffie al sinds 1828 doet: ”Wat wij nu als merk uitstralen, past precies bij wat wij al zolang doet.”

KOFFIE IS VAN ALLE TIJDEN
Barista’s en unieke melanges vernieuwen de koffiecultuur. Ten Have begon ooit op de historische locatie de Brink in Deventer. Een aantal jaar geleden nam Marlous Knol het bedrijf over van haar vader en zet de familietraditie voort: “Als Deventer koffiebrander kopen wij persoonlijk de beste bonen vanuit de hele wereld in en branden deze in onze eigen koffiebranderij. Het ambachtelijke proces in de branderij garandeert een karaktervolle smaak. Niet voor niets luidt onze slogan Gebrand op Smaak!”

MEER BELEVING OP BASIS VAN EEN STERKE EIGEN IDENTITEIT
Ten Have Koffie brandt koffiebonen voor private labels, bedrijven, horeca en voor de consument thuis. Marlous Knol: “We hebben nu een betere aansluiting bij onze doelgroepen door op de juiste manier onze historie en kwaliteit te presenteren. We zijn een van oudsher Deventer bedrijf, zijn altijd trouw gebleven aan onze lokale roots, maar veel te weinig mensen in de regio kennen ons. Meer regionale bekendheid voor ons merk staat hoog op ons lijstje.”

VAN STRATEGIE, CREATIE TOT EN MET REALISATIE
Op basis van deze inhoudelijke wensen is met Ongewoon een nieuwe merkstrategie ontwikkeld. Marlous: “In de samenwerking merkte ik bij Ongewoon direct een ongekende passie om ons écht te willen helpen. Ze gaan daarin heel ver en hebben oog voor detail bij de uitvoering. Een belangrijk vraagstuk was: hoe gaan we vanuit corporate niveau communiceren met zowel de private labelmarkt, de zakelijke als particuliere klant? We hebben ervoor gekozen alles onder één sterk merk te positioneren. Dit gaf de aanzet tot een restyling van alle communicatiemiddelen, zowel online als off line. De pay-off ‘Gebrand op smaak’ bleef gehandhaafd. De re-branding is inmiddels doorgevoerd, de nieuwe website staat online, het design van de verpakkingen is vernieuwd en de huisstijlelementen zijn geleverd. Marlous: “Alle elementen passen nu binnen één merkstijl naadloos bij elkaar.”

PROMINENT ONLINE
”In het concept tot en met content en design vind je de koffiebeleving. Op de bekende social media zoals Facebook, Instagram en Youtube gaan we bouwen aan een sterke online community. Onderdeel van het voortraject is het opstellen van content-strategie, -plan en -kalender. Een sterke online community draagt bij aan bekendheid en awareness. Facebook, Instagram en Twitter zetten we vooral in voor de particuliere markt, LinkedIn voor de zakelijke markt. Ongewoon ondersteunt ons bij het inrichten van deze social media kanalen en het vullen met relevante content. Zelf heb ik daar onvoldoende tijd voor en feeling mee. Ongewoon schrijft en plaatst nu de content aan de hand van de opgestelde kalender. Voor de verkoop van onze producten naar de particuliere markt heeft Ongewoon een webshop ingericht. Deze gaat binnen niet al te lange termijn online.

RE-BRANDING WORDT GOED OPGEMERKT
Op de re-branding ontvangt Marlous boven verwachting veel reacties: “Het wordt zeker opgemerkt door de markt. Ik krijg veel positieve reacties op de nieuwe website en we zien het aantal bezoeken aanzienlijk stijgen. We worden weer regionaal opgemerkt. Door deze geslaagde re-branding is Ten Have Koffie op basis van haar geurige historie weer smaakvol bij de tijd!”

- Advertentie -