Schoonmaken is een vak, dat begrijpen ze bij Dros Facility Group als geen ander. De visie van het bedrijf is helder: “De boel moet goed lopen, want anders puilen de prullenbakken uit, zijn de toiletten niet schoon en dwarrelt het stof van de vensterbanken. Ons doel is juist om onzichtbaar te zijn. Dan loopt de boel goed en kan iedereen tevreden zijn”, aldus oprichter en directeur Ronald Dros. Wat in 1985 begon als een eenmanszaak, is met 380 medewerkers inmiddels uitgegroeid tot een grote naam in de schoonmaakbranche. “Wij zijn echt een mensenbedrijf, voor onze medewerkers, onze leveranciers en onze klanten.”

De start
Het begon allemaal in Hoenderloo, waar Ronald als telg uit een schoonmaakfamilie genoot van de uurtjes die hij met zijn vader meekeek tijdens het werk. “Ik begon daarna voor mijzelf en had binnen een halfjaar al vier man in dienst. Het bedrijf groeide hard, in 1995 stuurde ik zo’n honderd mensen aan, toen ben ik gestopt met zelf meewerken.” In 2004 groeide het bedrijf uit haar jasje in Hoenderloo, de verhuizing naar het Schumanpark in Apeldoorn betekende nieuwe mogelijkheden.

Menselijk kapitaal
Opvallend aan Dros Facility Group is dat het er niet alleen draait om cijfertjes. De mensen zijn het belangrijkste kapitaal dat het bedrijf in huis heeft. “Wij geven ruimte aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, we hebben er al ongeveer dertig aan het werk geholpen. Het heeft altijd in het DNA van ons bedrijf gezeten om iets voor de maatschappij te doen”, verklaart de 55-jarige Dros. “Wij geven ruimte aan talenten van onze medewerkers en bieden ook mensen met minder kansen mogelijkheden om aan het arbeidsproces deel te nemen.” Dros stuurt het beschut werken met betrekking tot de schoonmaak bij werkbedrijf Lucrato aan en begeleidt mensen daar naar hun vakdiploma.

Kansen geven
Frank Lieferink, controller bij Dros Facility Group, kijkt daar met trots naar. “Wij leiden zelfs jongeren op voor werk bij andere schoonmaakbedrijven, maar dat doen we graag. Wij vinden het belangrijk dat mensen kansen krijgen en zien onze investering in het welzijn van anderen terug in onze eigen resultaten.” Door deze visie is ook vrijwel al het personeel van Dros in het bezit van een basis- of vakopleiding. “Daar zijn we uiteraard erg blij mee.”

Blijven verbeteren
Dros Facility Group biedt een totaalpakket aan diensten voor bedrijven. Inmiddels is er zelfs een hovenierstak aan het bedrijf toegevoegd, zodat de representatie bij klanten zowel intern als extern helemaal perfect is. “Wij kunnen echt alles doen en hebben een goed systeem van begeleiding en evaluatie. We houden doorlopend klanttevredenheidsonderzoeken en onze medewerkers werken continu aan verbetering van hun kwaliteiten. Maar we zeggen het hen ook als er dingen juist goed gaan, die waardering tonen vinden we belangrijk”, aldus Dros die trots is op het aantal jarenlange dienstverbanden binnen zijn bedrijf.

Matchmaking
“Als alles goed loopt, zijn onze medewerkers onzichtbaar, maar als er ergens iets niet goed loopt, merken klanten dat gelijk”, bekijkt hij het nuchter. “Wij vragen ons daarom altijd af wat voor klant ons benadert, om wat voor pand het gaat en welke medewerkers daarbij passen. Zo maken we een match voor jaren waar zowel opdrachtgever als medewerker blij mee zijn.”

- Advertentie -