Social media weten alles van mensen en de miljoenen gebruikers zijn daarmee een kostbaar product geworden. Facebookprofielen vormen een enorme databron en als het aan Roel Elsman van KNOX ligt maken bedrijven daar een stuk beter gebruik van. Facebook is de toekomst wat hem betreft, met elf miljoen leden in Nederland ligt er een enorme advertentiemarkt te wachten die heel specifiek te benaderen is. “Waar je vroeger tienduizend folders huis aan huis moest laten verspreiden om duizend mensen te benaderen, kun je nu die duizend mensen selecteren en een bericht op maat voorschotelen.”

Het begon allemaal toen Elsman een online babymagazine opzette en daar op Facebook een succesvolle actie voor lanceerde. “De site werd niet wat we wilden, maar de kansen die we op Facebook zagen besloten we om te zetten in een businessmodel”, blikt hij terug. “Inmiddels zijn we met KNOX vooral bezig met de technische kant van Facebook-marketing. Waar mensen op Google actief zoeken naar iets, gaat het op Facebook meer om bestaande interesses omzetten in actie. Je kunt er in zeven stappen van awareness naar lead werken en omdat alles meetbaar is, kun je heel snel resultaten zien en advertenties zo nodig aanpassen.”

Samen met KNOX kunnen bedrijven hun klanten makkelijker bereiken en aanzetten tot actie. Ze kunnen bijvoorbeeld e-mailadressen verzamelen voor nieuwsbrieven, gesponsorde berichten op Facebook laten zien aan de hand van het surfgedrag van mensen en producten in niet afgerekende winkelwagentjes van webshops opnieuw onder de aandacht brengen. Maar er is meer wat Elsman betreft. “Facebook is een spons die het hele internet naar zich toe haalt. Over een paar jaar begin je op Facebook en kom je daar niet meer vanaf. Je leest artikelen binnen Facebook, blijft er op de hoogte van wat je vrienden doen en rekent er je aankopen in een webshop af. Je hebt in de toekomst geen andere website meer nodig, met Facebook alleen kom je overal. Nu al wordt vijfentwintig procent van de tijd online op Facebook besteed, dat zal alleen maar meer worden.”

Trots is Elsman op het feit dat hij in Dublin werd uitgenodigd, op het hoofdkantoor van Facebook. “Ze zagen daar dat wij meer dan de helft van ons budget in de nieuwste advertentievormen steken. Dat wordt gewaardeerd, we zijn als een van de eerste Nederlandse bureaus gecertificeerd door Facebook en mogen als eerste nieuwe producten gebruiken. Klanten weten door de certificering dat hun advertentie-euro bij KNOX maximaal rendement oplevert.

De toekomst bekijkt Elsman door een Facebookblauwe bril. “Ik zie kansen op de HR-markt. Dat een student al vanaf het begin van zijn studie posts op zijn tijdlijn ziet van potentiële werkgevers en daardoor na zijn diploma-uitreiking bewust voor een bedrijf kiest. “Talent picks you”, zegt Elsman. “Je kunt je als werkgever maar beter profileren op de plek waar je potentiële toekomstige medewerkers zich bevinden, want de tijd van achteroverleunen en wachten op de sollicitatiebrieven is voorbij. Zonder goede Facebookstrategie doe je als bedrijf gewoon niet meer mee.”

- Advertentie -