Het is te opvallend om het niet te noemen. Zeker in het licht van een gesprek over de nominatie voor De Sterkste Schakel. Waarbij je als bedrijf toch vooral wordt ‘afgerekend’ op zaken als klantgerichtheid, serviceverlening en bezieling. Welnu, wie ook maar even plaats neemt in de wachtruimte van Nijhuis Bouw B.V. aan de Wilmersdorf 27 in Apeldoorn ziet het meteen. Aan de muur niks geen trotse beelden van bouwprojecten, nee, foto’s van mensen. Weliswaar in hun leef- en woonomgeving, maar toch: menselijke gezichten – ouderen, kinderen – trekken de aandacht. Niet zo gek dus dat het gesprek met Alan Bosch (vestigingsdirecteur), Ronald Savelkoel (teameigenaar nieuwbouw) en William Vlug (teameigenaar renovatie) ook vooral over mensen gaat.

Gericht en ingericht op mensen
Ronald Savelkoel: “Juist vanwege onze menselijke focus herkennen wij ons in De Sterkste Schakel. Want in wat wij ook doen, het draait bij ons om mensen. Intern en extern is daar bij ons ook alles op gericht en op ingericht. Het klinkt misschien te simpel, bijna te cliché voor woorden, maar toch is het zo: iedereen bij ons gaat met mensen om, zoals hij of zij zelf behandeld zou willen worden.”

Alan Bosch haalt letterlijk en figuurlijk de teamworkpiramide van Lencioni uit de kast. Vanuit de brede basis van ‘Vertrouwen’ gaat het via ‘Productieve discussies’, ‘Betrokken’, ‘Verantwoordelijk’ laag voor laag naar de top, het ‘Teamresultaat’.

“Zo werken wij. Als een echt en hecht familiebedrijf. Hecht, inderdaad, want bij ons zijn lange dienstverbanden eerder regel dan uitzondering. En neem ons personeelsverloop. De bouw gaat weer als een speer, dus het wegtrekken van personeel bij anderen is weer aan de orde van de dag. Maar bij ons? Niets daarvan. Ons personeelsbestand is heel stabiel. Ons ziekteverzuim gaat steeds verder omlaag. Als dat geen indicaties zijn van hoe wij het hier met zijn allen naar onze zin hebben?!”

Klanttevredenheid vanuit betrokkenheid
William Vlug: “Belangrijk in onze manier van werken, is zeker ook het feit dat wij in teams opereren. In drie teams om precies te zijn: een team Renovatie, een team Nieuwbouw en een team Verbouw en Onderhoud. Daarmee worden de betrokkenheid en de (mede)verantwoordelijkheid van al onze medewerkers zo mogelijk nog sterker. Maar het allermooiste van hoe wij werken, is natuurlijk dat het zich direct vertaalt in klanttevredenheid. Want juist onze betrokkenheid is daar de aanjager van. Met als resultaat – wij meten het de laatste jaren zorgvuldig – een steeds hoger klanttevredenheidscijfer.”

Ronald Savelkoel: “Wat wij vooral terugkrijgen van onze opdrachtgevers en, zeker zo belangrijk, van de eindgebruikers van onze projecten, is dat wij afspraken nakomen, dat wij eerlijk en open zijn in onze communicatie en informatie. Je zou zeggen ‘niet meer dan normaal toch dat je zo met mensen omgaat’, maar kennelijk is dat niet zo. En is hoe wij gewend zijn te werken toch niet zo gewoon.”

Inleven en verdiepen
William Vlug: “Wat wij ons, in alles wat wij doen, realiseren, is dat bouwen veel meer is dan, plat gezegd, productie draaien. Bovendien, goede ja zelfs prima bouwers zijn er genoeg. En allemaal staan ze voor kwaliteit. Logisch vinden wij, kwaliteit leveren is een basisvoorwaarde. Maar waar het bij bouwen ook, nee, vooral om gaat, is je inleven, je verdiepen in opdrachtgever en al helemaal in de uiteindelijke gebruiker, de koper of de huurder.”

Alan Bosch tot slot: “Juist hen hebben wij voor ogen. Juist zij plukken de vruchten van onze betrokkenheid. Juist daarom zijn wij georganiseerd zoals wij zijn georganiseerd: om mensen te kunnen faciliteren, optimaal te kunnen faciliteren.”

 

- Advertentie -